int20h Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Blottlegger du bedriften ved å ukritisk kaste gammelt datautstyr som kan inneholde sensitiv informasjon? Les mer Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Da er det trygt å vite at stort sett hele firmaet har basert seg på en slags fjernlagring(dvs. andre store seriøse firma som tar seg av lagring av data). Går for det meste i tynn-klient på jobben. Lenke til kommentar
lain Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 hihi, får håpe de dere fjernlagrer hos ikke skroter disker i kontainer bak server rommet da ozelot, vært gjort før. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hmm, litt betenkelig dette her. Syns med info som slipper ut offentlig om andre personer, en annen ting er om det bare rammer bedriften selv" De skulle lest den store "hvordan ødelegge hardisken fulstendig" tråden vi hadde her. Offtopic: Tidlig oppe? alltid digg å få nyheter på nattskift Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 hihi, får håpe de dere fjernlagrer hos ikke skroter disker i kontainer bak server rommet da ozelot, vært gjort før. 7997415[/snapback] Tror de heter hatteland solutions. Hatteland Solutions har bl.a. laget et digert lager som skal være EMP-bombesikkert. (synes å ha lest det) Mao jeg tror nok vår lagring er trygg Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Vi har en degauser på jobben. Den tar seg av det meste Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Vi bruker drill, funker som regel det også Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor ikke være *litt* mer miljøvennlige å satse på gjenbruk i stedet? Altså trygge sletteprogrammer som IBAS Expert Eraser eller et av de mange gratis alternativene. Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Gjenbruk av gamle 10-20gb støyete harddisker når man kjøper nye ferdige HP maskiner for å erstatte de er ikke særlig aktuellt dessuten jobber jeg i en bransje hvor jeg tror vi ikke har lov å selge videre HD'er etter bruk av konsesjonsårsaker, men resten av de gamle maskinene gir vi bort til skoler og lignende. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hei, er det bare meg eller, at jeg ikke ser artikkelen? når jeg trykker på linken kommer jeg på hardware.no men ser ikke selve artikkelen... :-S Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) 10-20GB disker må da være glimrende for skoler og lignende. Og ikke alle støyer så mye heller. Slike disker går jo som regel på bare 5400rpm, og i hvert fall Seagates U8 og U10-serier er ganske stillegående også etter dagens standard grunnet gummibeskyttelse. At reglene i firmaet du jobber hos er så stive at de ikke tillater gjenbruk til tross for at slettingen gjøres på en trygg måte tyder bare på at firmaet er styres av regelryttere uten vilje til å ta ta fornuftige miljøvalg. Evt. at ledelsen ikke har sett på eller skjønner problemstillingen. I så fall er det på tide å fornye tankegangen, f.eks ved å gi oppgaven til et lavere nivå ledelse og be de se på saken. Man må ikke la regelrytteriet gå på bekostning av sunn fornuft. Si i fra oppover i systemet og få en endring på miljøproblematikken rundt harddisker, gjenbruk og sikkerhet! killerboy85: Jeg ser heller ikke artikkelen. Redigert: Nå har jeg fikset lenken. Prøv igjen. Endret 22. februar 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Hei, er det bare meg eller, at jeg ikke ser artikkelen? når jeg trykker på linken kommer jeg på hardware.no men ser ikke selve artikkelen... :-S 7997971[/snapback] Jeg ser den heller ikke...? EDIT: Jo, nå virket det. Rart. Endret 22. februar 2007 av nerf Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Som sagt så tror jeg det er et krav vi har fra datatilsynets side ettersom vi har mye sensitiv data, men er ikke jeg som sitter på hardware biten, så jeg kan ta feil... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 nerf: Jeg fikset lenken Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fulcrum Inquiry fant man at 62 prosent av harddiskene i en gitt test inneholdt det man kunne kalle sensitiv eller privat informasjon. Totalt gikk man over 70 harddisker før man presenterte resultatene. Bare 70 harddisker? Dvs. at 43,4 av 70 harddisker var åpen for rekonstruksjon av innholdet. (43,0 disker blir rundet ned til 61%, mens 44,0 disker blir rundet opp til 63%.) Merkelig regning. For å renske diskene for data finnes det en rekke metoder - fra enkel filoverskrivning til avansert programvare - men det sikreste er tross alt å ødelegge mediumet fysisk. Har artikkelforfatteren noen kilder på hva som er sikrest av en rekke velkjente metoder som trygg sletting (gjentatt overskriving), degaussing, knusing, etc? Hvilken fysisk ødeleggelsemetode mener han er tryggest, for det finnes jo et utall måter og det er mange måter som ikke er i nærheten av så sikre om andre. F.eks er gjennomboring en av de ganske utrygge metodene siden man som regel bare ødelegger en liten prosentandel av dataene på platene. Resten lar seg rekonstruere med avansert utstyr. Hvis du ikke har noen troverdig dokumentasjon for påstanden foreslår jeg å fjerne den fra artikkelen. Vi vil jo ikke spre vranglære. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Simen 1: Tror det finnes regler for eksempel for firmaer som er børsregistrerte at alle harddisker skal destrueres og ikke skal forsvinne ut av bedriftene uten kontroll. Burde vært slik at de kunne bruke sikre programmer for sletting heller. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor ikke være *litt* mer miljøvennlige å satse på gjenbruk i stedet? Altså trygge sletteprogrammer som IBAS Expert Eraser eller et av de mange gratis alternativene. 7997537[/snapback] KillDisk pro er og et veldig bra alternativ. Du får alle de kjente slettemetodene (blant annet Guttman), og starter opp fra en CD. Jeg har faktisk betalt (!) for pro verisjonen og den fungerer veldig greit. Synes det var kjekt å bruke når jeg skulle selge et par harddisker. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Dette tror jeg egentlig vi er ganske sikret mot her, vi tar oss av all serverlagring selv med SANet vårt, før vi kaster disker har vi en policy på at vi destruerer dem, først med drill så tar jeg eller den andre lærlingen å skrur de opp og knekker diskplatene i små biter, noen har vi også gitt til stålavdelingen så de kan smelte de Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 gjør ikke det nei, alt gammelt utstyr blir slettet, harddisker degauset(EKSTREMT kraftig magnet), og det er på maskiner som det kun ligger windows på, er det sensitiv informasjon blir det gjort samme prosedyre, men de blir oppbevart i ett fjell, innelåst... dette er sikkert Lenke til kommentar
.:KaLLe:. Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 disker jeg kaster på jobben har hatt en runde eller 2 med slegga får de blir kasta... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg fant 2 pcer igår som har stått i en bank, der var ingenting slettet. Syns det er skummelt jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå