JBlack Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Greia er at eksistensen vår uten noen bakenforliggende mening eller mål blir for mange (inkludert meg) totalt absurd. Hvorfor eksistere hvis det ikke er noe å eksistere for? Hva er vits med eksistens når eksistensen ikke utfører eller oppnår noe? 8059794[/snapback] Hva er vitsen for hvem? Hvis noe skal 'være vits' så må det 'være vits' for noen. Er det noen vits for deg å leve? Det svaret finner du selv. Jeg håper du synes det er noen vits. Er det noen vits for et gudeliknende vesen, dersom det ikke finnes noe gudeliknende vesen? Nei. Men hindrer det deg i å eksistere for din egen del, for din families del og for dine venners del? Selvsagt ikke. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Er det noen vits for deg å leve?Vel, hadde jeg ikke blitt født hadde det ikke gjordt noe til eller fra. Det kan sies om alt. Ikke eksistens er bedre enn eksistens iogmed at vi aldri hadde følt ondt på kroppen. Vi hadde heller ikke følt glede, men det gjør ikke noe da vi ikke eksisterer og kan føle den. Altså er eksistens absurd Lenke til kommentar
Graut Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Det er sikkert ikke så mye som skulle ha vært forandret for at din egen eksistens ikke skulle ta til. Tenk - bare en liten detalj, som klær rotet rundt på et gulv, kunne ha ført til en krangel mellom dine foreldre, som igjen kan ha forårsaket at de ikke hadde sex på det riktige tidspunkt (for deg). Når man tenker slik, uten å ta stilling til om livet er deterministisk eller ikke, ser man hvor tilfeldig livet er. Det er akkurat denne situasjonen du er i, en av de få som får oppleve verdenen, som gjør at jeg mener du bør nyte det mens du har sjansen. Om du ennå ikke er overbevist, så anbefaler jeg deg Monty Python - The Meaning of Life - The Galaxy song (youtube) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ikke eksistens er bedre enn eksistens iogmed at vi aldri hadde følt ondt på kroppen. Jeg synes det er kult å leve, jeg. Jeg finner glede i å f.eks. spille Zelda på Wii eller å spise pizza eller... Ja, det er mye å glede seg over. Altså er eksistens absurd 8061842[/snapback] Tror du på Gud? Hva er poenget med Guds eksistens i såfall? Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Er det noen vits for deg å leve?Vel, hadde jeg ikke blitt født hadde det ikke gjordt noe til eller fra. Det kan sies om alt. Ikke eksistens er bedre enn eksistens iogmed at vi aldri hadde følt ondt på kroppen. Vi hadde heller ikke følt glede, men det gjør ikke noe da vi ikke eksisterer og kan føle den. Altså er eksistens absurd 8061842[/snapback] Selv har jeg en undrende, nysgjerrig, filosoferende tilnærming til livet. Livet er uforståelig, men like fullt så fantastisk. Glem ikke kunnskap, evnen til å forstå og tolke verden rundt oss. Et overordnet mål å stadig utvikle ens hukommelse. Estetikk og kunst, litteratur, turer og reiser, mennesker og samfunn. Livet gir ikke stort mening, men det er uhyggelig interessant og stimulerende. Fascinerende. Gud er redningen for de som en gang ikke kan godta at livet har sin slutt. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg synes det er kult å leve, jeg. Jeg finner glede i å f.eks. spille Zelda på Wii eller å spise pizza eller... Ja, det er mye å glede seg over.Hadde du ikke eksistert hadde du ikke hatt noe mot å ikke fått gleden av det der.. Joda livet er fint og flott det, men likevel i mine øyne merkelig poengløst. 99% av alt liv som har levd på jorda er utdødd -- hvor viktig er du da? ~~ Man lever også dør man -- ikke et klimaks, ingen oppnåelse eller forståelse. Det bare skjer, hvorfor? Men jeg orker vel snart ikke tenke mer på det og heller fokusere på å leve et supert (dog meningsløst) liv Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hadde du ikke eksistert hadde du ikke hatt noe mot å ikke fått gleden av det der.. Hva så? Jeg lever, og jeg har det kult. Joda livet er fint og flott det, men likevel i mine øyne merkelig poengløst. 99% av alt liv som har levd på jorda er utdødd -- hvor viktig er du da? ~~Man lever også dør man -- ikke et klimaks, ingen oppnåelse eller forståelse. Det bare skjer, hvorfor? Ingen spesiell grunn. Alt bare er. Hvorfor må det være noen overordnet grunn? Finn din egen grunn til å leve. Og ja, vi er en liten brikke i det store systemet, men for meg selv er jeg stor Men jeg orker vel snart ikke tenke mer på det og heller fokusere på å leve et supert (dog meningsløst) liv 8067780[/snapback] Jeg synes ikke livet er meningsløst. Jeg synes det er spennende! Tenk på all moroa man kan ha. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 hvor viktig er du da? Pinlig uviktig, men samtidig enormt viktig. I den enormt store sammenhengen er du komplett uvesentlig, piss i havet, et sandkorn i Sahara, en fjert i en orkan, men i hverdagen til de rundt deg er du viktigere enn du noen gang kan tenke deg. Men jeg orker vel snart ikke tenke mer på det og heller fokusere på å leve et supert (dog meningsløst) liv 8067780[/snapback] Kjør på! Mening er et relativt begrep! Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vår fysiske verden er bare en treningsmodul før man går videre til neste modul. Og det er ingenting som egentlig er VIKTIG, men man kan jo gå rundt og tro det. Om så jorda eksploderer vil universet fortsatt bestå. Jeg syns forøvrig det er litt patetisk at menneskeheten i utgangspunktet ikke vet hvor de kommer fra eller hvor de skal. Vi vet heller ikke mye om kroppen vår, men må ha doktorer for å fikse den, noe som er absurd siden kroppen tilhører meg og da burde jeg jo egentlig vite alt om den. Hmm ble vel litt offtopic, men ting bare faller inn i hue Lenke til kommentar
hauska Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var fra en serie på Discovery om en mann eller dame som fikk et organ fra et barn som var blitt drept. Mannen/kvinnen (husker ikke) fikk overført drapsofferets siste minner og bidro til å identifisere drapsmannen! 7997138[/snapback] Dette er virkelig ekstremt! Så ekstremt at jeg har vanskelig for å tro på det! Er det noen vits i å tenke på hva som er meningen med livet? Ikke en eneste person har funnet en god grunn til at vi lever! Altså så har ingen funnet et svar! Noe som er helt sikkert er at livet ikke skal brukes til å tenke på hva som er meningen med livet! Enkelte har brukt hele livet på det, men fant de noe svar? Nei! Det eneste de oppnådde var å bruke opp hele livet på tull!! Var ikke meningen å være så negativ. Det er helt greit å filosofere, men ikke overdriv! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er helt greit å filosofere, men ikke overdriv! 8147535[/snapback] Bah. Jeg overhørte en dame på toget som sa at hun syntes dattera ikke skulle ta Master - hun kunne jo bli en sånn som bare satt inne og leste bøker. Man må jo få leve livet slik man vil, så lenge man er grei og snill. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Alle vitenskapelige undersøkelser av dette gjort noen sinne. 8001982[/snapback] Vitenskapelige undersøkelser om liv etter døden? Hvordan gjorde de det? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Alle vitenskapelige undersøkelser av dette gjort noen sinne. 8001982[/snapback] Vitenskapelige undersøkelser om liv etter døden? Hvordan gjorde de det? 8148470[/snapback] Alle vitenskapelige undersøkelser som har undersøkt om det er hold i påstandene om minner fra tidligere liv, organer fra andre, osv. Alt er bløff. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Et av de mest interessante paranormale fenomener er etter min mening visse menneskers angivelige evne til å huske ting fra tidligere liv. De som har fulgt med på TV Norge, har kanskje sett programmer der nordmenn mener å huske ting fra livet på 1800-tallet i Italia, f eks. De har blitt tatt med til bestemte hus i den og den byen, og beskrevet hva som skjedde der, og de har beskrevet huset med forbløffende nøyaktighet. Slik jeg ser det, trenger dette slett ikke dreie seg om tidligere liv. Jeg kobler det faktisk opp mot tankeoverføring. Mye tyder på (selv om vitenskapen vel ennå ikke er i stand til å bevise) at tvillinger har en mental forbindelse utenom det vanlige. Tankeoverføring er også et fenomen jeg tror er mulig. Tanker er elektromangetisk energi, så i teorien skal det være mulig å absorbere og tolke disse. At enkelte personer har denne evnen tror jeg på. Så til poenget: Hvis tankene våre er elektromagnetisk stråling, blir de sendt ut i alle retninger, og vil kunne være tilgjengelig i kosmos for alltid (?). Kanskje er erindringsopplevelsene til disse menneskene rett og slett flytende tankegods som absorberes av hjernen deres og lagres i hukommelsen? Nyere forskning viser forresten at hjernen slett ikke har alt å si når det hjelder hukommelse og lagring av minner. Pasienter som har fått nye organer transplantert har vist seg å få personlighetsforandringer, nye vaner og til og med nye minner! Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var fra en serie på Discovery om en mann eller dame som fikk et organ fra et barn som var blitt drept. Mannen/kvinnen (husker ikke) fikk overført drapsofferets siste minner og bidro til å identifisere drapsmannen! 7997138[/snapback] Betyr dette at du tror på reinkarnasjon? Personlig husker jeg ingenting fra noe tidligere liv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå