Gå til innhold

Å erindre tidligere liv

Anbefalte innlegg

Et av de mest interessante paranormale fenomener er etter min mening visse menneskers angivelige evne til å huske ting fra tidligere liv. De som har fulgt med på TV Norge, har kanskje sett programmer der nordmenn mener å huske ting fra livet på 1800-tallet i Italia, f eks. De har blitt tatt med til bestemte hus i den og den byen, og beskrevet hva som skjedde der, og de har beskrevet huset med forbløffende nøyaktighet.

Slik jeg ser det, trenger dette slett ikke dreie seg om tidligere liv. Jeg kobler det faktisk opp mot tankeoverføring. Mye tyder på (selv om vitenskapen vel ennå ikke er i stand til å bevise) at tvillinger har en mental forbindelse utenom det vanlige. Tankeoverføring er også et fenomen jeg tror er mulig. Tanker er elektromangetisk energi, så i teorien skal det være mulig å absorbere og tolke disse. At enkelte personer har denne evnen tror jeg på.

Så til poenget: Hvis tankene våre er elektromagnetisk stråling, blir de sendt ut i alle retninger, og vil kunne være tilgjengelig i kosmos for alltid (?). Kanskje er erindringsopplevelsene til disse menneskene rett og slett flytende tankegods som absorberes av hjernen deres og lagres i hukommelsen?

Nyere forskning viser forresten at hjernen slett ikke har alt å si når det hjelder hukommelse og lagring av minner. Pasienter som har fått nye organer transplantert har vist seg å få personlighetsforandringer, nye vaner og til og med nye minner! Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var fra en serie på Discovery om en mann eller dame som fikk et organ fra et barn som var blitt drept. Mannen/kvinnen (husker ikke) fikk overført drapsofferets siste minner og bidro til å identifisere drapsmannen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyere forskning viser forresten at hjernen slett ikke har alt å si når det hjelder hukommelse og lagring av minner. Pasienter som har fått nye organer transplantert har vist seg å få personlighetsforandringer, nye vaner og til og med nye minner! Det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om, var fra en serie på Discovery om en mann eller dame som fikk et organ fra et barn som var blitt drept. Mannen/kvinnen (husker ikke) fikk overført drapsofferets siste minner og bidro til å identifisere drapsmannen!

7997138[/snapback]

Du skal ikke tro alt du ser på TV. Og mye som kalles forskning utført av forskere er langt ifra vitenskap utført av vitenskapsmenn.

Lenke til kommentar
Dette er hverken tidligere liv (vi lever bare en gang) eller tankeoverføring, dessverre...

7997575[/snapback]

Kilde?

8000366[/snapback]

Før du roter deg for mye bort i overtro og sannsynliggjør mer av dens ulogiske natur vil det være et oppriktig tips at du tar deg tid til vitenskapelige dokumentarer og liknende.

BBC har bl.a. mange herligheter å by på:

The Big Question - How Did The Universe Begin

The Big Question - What is the Self

The Big Question - Why are we here

Da vil du i det minste lete i rett ende.

TVNorge sine programmer er ren og skjær kvalme.

Lenke til kommentar
Dette er hverken tidligere liv (vi lever bare en gang) eller tankeoverføring, dessverre...

7997575[/snapback]

Kilde?

8000366[/snapback]

Før du roter deg for mye bort i overtro og sannsynliggjør mer av dens ulogiske natur vil det være et oppriktig tips at du tar deg tid til vitenskapelige dokumentarer og liknende.

BBC har bl.a. mange herligheter å by på:

The Big Question - How Did The Universe Begin

The Big Question - What is the Self

The Big Question - Why are we here

Da vil du i det minste lete i rett ende.

TVNorge sine programmer er ren og skjær kvalme.

8001823[/snapback]

Meninga med livet er vel strengt tatt å reprodusere seg selv og sørge for at genene blir videreført. Det er det vi lever for.

Lenke til kommentar
Meninga med livet er vel strengt tatt å reprodusere seg selv og sørge for at genene blir videreført. Det er det vi lever for.

Om man ikke leter dypere - ja.

8002251[/snapback]

Hvis man leter dypere, finner man ikke noe svar. Ingen har så langt funnet svaret, og skulle noen mot formodning ha klart det, har de i hvert fall ikke sagt fra til oss andre.

Lenke til kommentar

Et annet interessant aspekt, selv om det hovedsakelig ble lagt fram i en, og jeg anbefaler den på det sterkeste, "comedy science fiction" bok (av Dogulas Adams), nemlig Hitchhikers Guide to the Galaxy, er om vi i det hele tatt forstår spørsmålet.

Edit: Blunder.

Endret av Graut
Lenke til kommentar
Et annet interessant aspekt, selv om det hovedsakelig ble lagt fram i en, og jeg anbefaler den på det sterkeste, "comedy science fiction" bok (av Dogulas Adams), nemlig Hitchhikers Guide to the Universe, er om vi i det hele tatt forstår spørsmålet.

8030181[/snapback]

Hitchhikers Guide to the Galaxy, heter den vel. Og ja, det spørs vel om vi forstår spørsmålet. Svaret i følge boka er visstnok 42. Denne boka har vært på lista over bøker jeg skal lese i flere år nå, må se å få ut fingern!

Lenke til kommentar
(Meninga med livet)

Hvis man leter dypere, finner man ikke noe svar. Ingen har så langt funnet svaret, og skulle noen mot formodning ha klart det, har de i hvert fall ikke sagt fra til oss andre.

8002262[/snapback]

Jeg har funnet svaret. Er ikke så vanskelig, egentlig.

Her: "Tilværelsen har ingen forutbestemt mening; vi er frie til å skape mening og finne mål for våre liv."

Lenke til kommentar
(Meninga med livet)

8002262[/snapback]

Her: "Tilværelsen har ingen forutbestemt mening; vi er frie til å skape mening og finne mål for våre liv."

8030327[/snapback]

Så si det!

Lenke til kommentar

Det kan godt være at mange personer har funnet meningen med menneskeheten(hvis det er noen), men blir sett på som gal. Tenk dere om, det var galt å si at jorda var rund før, men nå er det galt å mene noe annet enn det.

Hvis jeg finner ut kosmiske spørsmål så vil ingen tro meg, selv om jeg vet svaret, så kanskje noen av de fanatikerene som er gal har funnet svaret, men ingen vil noen gang finne det de sier troverdig.

Lenke til kommentar
(Meninga med livet)

8002262[/snapback]

8030327[/snapback]

Så si det!

8030730[/snapback]

Poenget er at det er opp til deg, Drillo.

Hvorfor det _må_ være en objektiv mening med livet, forstår jeg ikke.

Vær litt kreativ, nå da, så går dette sikkert fint. :]

I bunn og grunn er vel meningen med livet å dø. Men finn på noe gøy i mellomtiden, da.

Lenke til kommentar

Greia er at eksistensen vår uten noen bakenforliggende mening eller mål blir for mange (inkludert meg) totalt absurd. Hvorfor eksistere hvis det ikke er noe å eksistere for?

Hva er vits med eksistens når eksistensen ikke utfører eller oppnår noe?

Lenke til kommentar
Greia er at eksistensen vår uten noen bakenforliggende mening eller mål blir for mange (inkludert meg) totalt absurd. Hvorfor eksistere hvis det ikke er noe å eksistere for?

Mange eksisterer for familie, venner, kollegaer. etc. Det finnest til og med noen som har det fint med seg selv.

8059794[/snapback]

Vel, nå er jo du i den posisjonen til å faktisk kunne utføre/oppnå noe. Realiser deg selv slik du best føler du kan realiser ditt virkelige deg, eller noe annet klisjèbullshit. Reproduser, lrns. Få barn. Da har du vel oppnådd noe spesielt?

Lenke til kommentar

8059794[/snapback]

Du fører menneskeheten videre, og kan bidra til å gjøre fremtiden (våre barns og barnebarns nåtid) lysere. Du kan ha det skikkelig stas mens du er her. Du kan hjelpe mennesker, dyr og natur rundt deg til å overleve. Du kan lage god kaffe. Du kan sitte ved kjøkkenbordet og nyte solen som skinner gjennom vinduet. Du kan gå ut og bli gjennomvåt i iskaldt regn. Du kan ha sex med noen du elsker (eller noen du ikke kjenner). Du kan gå på museum. Du kan høre på musikk. Du kan gråte. Du kan le. Du kan hate. Du kan elske. Du kan sørge.

Du kan leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...