Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bedre SoftPhone for Telio: Win, Mac og Linux

Anbefalte innlegg

Har brukt SoftPhone fra Telio en stund, men har vært litt missfornøyd med at applikasjonen bruker mye ressurser, at den ikke funker på den bærbare mac'en, og dårlig samtalekvalitet. Etter litt leting fant jeg at programmet som Telio bundler med SoftPhone originalt heter Xten Eyebeam eller Xten X-lite, og finnes i nyere og betraktelig bedre versjon for Windows, samt i Linux og Mac-versjon. Har foreløpig bare prøvd Windows-versjonen. Alle kan lastes ned herifra (hjemmesiden til produsenten).

Telio sin bundle av programmet kommer ferdigkonfigurert for å brukes på Telio-nettet, mens de nye versjonene av programmet må konfigureres selv. Dette gjøres slik:

1. Når programmet har startet, høyreklikk i nummervisningsvinduet, og velg "SIP account settings", legg til en ny account, og disse verdiene på førstesiden:

Display name= hva enn du vil

User name= hvilket nummer du vil skal komme opp hos den du ringer

Password= det passordet du har fått av Telio

Authorization user name = brukernavnet ditt hos Telio

Domain= 85.119.136.136:5060

Register with domain and receive incomming calls = ikke avkrysset

Send outbound via= proxy= telio.no

Dialing plan = har ikke turt å røre denne enda

* 2. side, Voicemail

Check for voice mail = ikke avkrysset

* 3. side, Topology

IP address= Discover global address

STUN server = Use specified server= telio.no

Use XTunnels= Automatic

Nå skal alt være satt opp, og klar for å ringe. Det er imidlertid to store mangler ved dette oppsettet, men som jeg håper på hjelp i denne tråden for å løse.

1. Kan foreløbig ikke ta i mot samtaler, har sannsynligvis med at "Register with domain and receive incomming calls" ikke er krysset av, men hvis jeg huker av denne, får jeg opp en feilmelding.

2. For å ringe med den gamle SoftPhone-aplikasjonen man får av Telio, så slenger Telio med "@85.119.136.47:5060" på slutten av telefonnummeret man slår automatisk, dette gjør ikke det nye programmet med det beskrevede oppsettet. En tungvinn work-around er å gå til kontaktlisten på høyre side, legge til en kontakt, skrive inn telefonnummeret her, for å så legge til denne endelsen. Da er det bare å dobbeltklikke på kontakten for å ringe automatisk.

En ganske morsom detalj er at som jeg skrev ovenfor, så fyller man ut User name-feltet selv, og dette er telefonnummeret som kommer opp på skjermen hos den man ringer. MAO, man kan lett utgi seg for å ringe fra hvilket som helst nummer. Merk imidlertid at hvis telefonen blir viderekoblet til mobilsvar, vil mobilsvar skjønne hvilket nummer som egentlig skal være riktig, og ikke det du skrev, mens alle telefoner og mobiltelefoner jeg har prøvd dette på tror samtalen kommer fra det nummeret man skriver inn i User name-feltet.

Dette oppsettet har jeg kommet frem til ved å lese Diagnostic Loggen fra Telios orginale SoftPhone-aplikasjon, debug-loggen, samt en del prøving og feiling. Som dere kan se, er det rom for mange forbedringer. Det aller beste hadde vært om Telio selv kunne frigi opplysningene man trengte for å bruke det programmet man selv ville, men etter å ha lest en del på Telios eget forum, virker det for meg som de ikke liker at folk skal ha valgmulighetene selv, og de nekter å opplyse om konfigurasjonen sin. Derfor ønsker jeg hjelp her på formumet. Kan flere prøve å installere X-lite, gjerne følg denne guiden, og helst prøv å finn ut mer om hvordan riktig konfigurasjon skal være. Jeg er ganske sikker på at det finnes mange her på forumet som har mye mer greie på hvordan man skal gå frem for å finne ut konfigurasjonen enn det jeg har, og jeg oppfordrer dere herved til å hjelpe felleskapets beste.

Noen tanker om hvordan man kan finne ut mer:

1. Mase på Telio om å fortelle hvordan konfigurasjonen skal være.

2. Prøving og feiling med X-lite eller en annen aplikasjon.

3. Lese VoIP-dokumentasjon, eventuelt inneha VoIP-kunnskap til å skjønne hva som skal gjøres.

4. Klare å hente informasjonen ut i fra Telios SoftPhone-applikasjon. Dette er sannsynligvis den letteste veien. All informasjon vi trenger ligger i denne applikasjonen, har bare ikke funnet ut hvordan jeg skal få hentet den ut enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du i feltet "Dialing plan"? Det jeg trenger er en postfix, altså en endelse som legges til telefonnummeret, og ikke en prefix. Men kanskje det er mulig å skjønne hvordan dette gjøres, hvis du kan svare med hva som skal til i "Dialing plan" for å få en prefix?

Lenke til kommentar

Softphone så ut til å være litt mere avansert enn min boks.

Her er et eksempel fra USA: (er litt usikker på hvordan Telio gjør tilsvarende)

The dialing plan should be left as its default which is: #1\a\a.T;match=1;prestrip=2;

Phone by dialing either:

1 + the area code and number for calls to the US

Or

011 + the country code, area code, and number for calls worldwide (you may also use 00 instead of 011).

Lenke til kommentar
The dialing plan should be left as its default which is: #1\a\a.T;match=1;prestrip=2;
Hmm, det ble jeg ikke klokere av. Det er samme streng som jeg har som default i X-lite. Skal prøve å søke litt mer i google i morgen, kanskje er det veldig lett. Men først litt søvn :sleep:.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Har plagdes en stund me Softphone nå! Når jeg ringer ut ringer det i telefonen jeg ringer til, men man hører ikke noe når man svarer og etter 5 sek detter mobil ut og nette detter også ut!

Prøvde dette programmet men det ringer ikke ut! Begynner å bli lei!:D

Noen som vet hva som kan være grunnen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...