Gå til innhold

Hvem har minst støy ved fotografering i mørke?

Anbefalte innlegg

Hvilket speilreflekskamera av dagens utvalg er best på støy/bildekvalitet ved fotografering i mørke?

tenkte Nikon d 80/200

Canon eos 400/d 30,eller andre merker?lurer litt på Pentax 10 d

Huset skal koste max 13000 kroner

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 5D.

Forskjellen mellom Canon og Nikon når det gjelder bildekvalitet/støy er ikke så stor, men tester viser som regel at canon er litt bedre( utenom 5D, som er suveren), men forkjellen er ikke så stor at jeg ville valgt merke etter det.

Vet ikke hvordan andre merker er i forhold til Canon/Nikon.

Lenke til kommentar
Canon 5D.

Forskjellen mellom Canon og Nikon når det gjelder bildekvalitet/støy er ikke så stor, men tester viser som regel at canon er litt bedre( utenom 5D, som er suveren), men forkjellen er ikke så stor at jeg ville valgt merke etter det.

Vet ikke hvordan andre merker er i forhold til Canon/Nikon.

7997449[/snapback]

veeeeeeeel.. spørs om ikke EOS 1D Mark III som kommer nå får minst like bra ISO-egenskaper.. har forresten ISO 6400 også den (uten at det betyr at for eks ISO 3200 blir bedre)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva du har planer om å ta bilde av.

Canon 350D var vel "kongen" når det gjaldt støy ved høy iso på forrige generasjon. Den "nye" 10 megapixel generasjonen har mer støy ved høy iso enn den forrige. Dersom du ønsker å fotografere med høy iso ville jeg gått for 350D tiltross for at jeg synes grepet på den er dårlig.

Hvordan 20D/30D er på støy vet jeg ikke, men dersom de har samme sensor som 350D (jeg vet alle har 8 megapixler) vil jeg tro at de har like gode egenskaper med tanke på støy, da ville jeg gått for en av dem.

Et annet alternativ er å kjøpe et kamera med bildestabilisator. Da kan du unngå å bruke høy iso ved lengre lukkertid. Her vil du være avhenging av at motivet beveger seg raskt. Tar du bilder av motiver som ikke beveger seg er dette et svært godt alternativ.

Aktuelle kameraer vil da være Pentax K10D, 100D, Sony A100 og Konica Minolta 5D eller 7D (KM må du evt kjøpe brukt) det ligger et par på finn og foto.no

Lenke til kommentar
20D er det amatørkamera utenom 5D som takler støy best, tett etterfulgt av 30D og D200. Det har lite å si, men 30D og 20D har best støytakling!

8001983[/snapback]

Min forståelse av dette er at dette er korrekt, såfremt du tar bilder i jpg.

Bruker du RAW skal forskjellen være svært nær null mellom Canon og de andres sistegenerasjosnkameraer (400D, 30D vs Nikon, Sony, Pentax etc sine "tilsvarende").

En annen sak er selvfølgelig fullformatskameraene til Canon, men da snakker vi om en litt annen prisklasse også.

Håkon

Lenke til kommentar
20D er det amatørkamera utenom 5D som takler støy best, tett etterfulgt av 30D og D200. Det har lite å si, men 30D og 20D har best støytakling!

8001983[/snapback]

Bruker du RAW skal forskjellen være svært nær null mellom Canon og de andres sistegenerasjosnkameraer (400D, 30D vs Nikon, Sony, Pentax etc sine "tilsvarende").

8007795[/snapback]

Mye rett i dette, men nok med unntak av Sony Alpha'en. Den kan ikke hamle opp med hverken Canon, Nikon eller Pentax 8/10mpix kamera hva støynivå angår.

Lenke til kommentar

8001983[/snapback]

8007795[/snapback]

Mye rett i dette, men nok med unntak av Sony Alpha'en. Den kan ikke hamle opp med hverken Canon, Nikon eller Pentax 8/10mpix kamera hva støynivå angår.

8011417[/snapback]

Dette gjelder ved høy ISO, men siden Sony har innebygd bildestabilisator så vil man i mange tilfeller unngå å bruke høy ISO. Dermed avhenger det av motivene. A100 har muligens den beste detaljgjengivelse ved lav ISO.

Lenke til kommentar
Dette gjelder ved høy ISO, men siden Sony har innebygd bildestabilisator så vil man i mange tilfeller unngå å bruke høy ISO. Dermed avhenger det av motivene. A100 har muligens den beste detaljgjengivelse ved lav ISO.

8022765[/snapback]

Bildestabilisator er ikke en fullgod erstatning for gode støyegenskaper på høy ISO. Om motivet beveger seg, vil ikke bildestabilisator hjelpe i det hele tatt. Og det er vel høy ISO man snakker om her, ettersom emnet er "minst støy ved fotografering i mørke" :)

Canon er best på støy ved høy ISO... Nikon følger tett etter.

Men de færreste ser vel forskjell på Canon, Nikon og Sony ettersom det er testresultater det snakkes om her, og ikke praktisk bruk.

Lenke til kommentar

8022765[/snapback]

Bildestabilisator er ikke en fullgod erstatning for gode støyegenskaper på høy ISO. Om motivet beveger seg, vil ikke bildestabilisator hjelpe i det hele tatt. Og det er vel høy ISO man snakker om her, ettersom emnet er "minst støy ved fotografering i mørke" :)

Canon er best på støy ved høy ISO... Nikon følger tett etter.

Men de færreste ser vel forskjell på Canon, Nikon og Sony ettersom det er testresultater det snakkes om her, og ikke praktisk bruk.

8022837[/snapback]

Canon har CMOS sensor i forhold til de andre (nikon,sony,pentax) som bruker CCD. Selvom CMOS sensoren har vært sett ned på før, har Canon klart å gjøre den svær god i forhold til Støy.

Lenke til kommentar

8022837[/snapback]

Noe jeg skrevet om i innlegg nr 6 :)

Jeg korrigerte kun ragamuffin litt, på hans ellers utmerkede innlegg :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...