Gå til innhold

Hjelp hovedkort starter ikke etter BIOS Flash

MrAHB

Anbefalte innlegg

HJELP

Jeg flashet mitt en mnd gamle ASUS P5N-E SLI hovedkort for første gang i dag.

-Og det gikk rett i DASS :cry::cry:

Noen som har peil på hva jeg kan gjøre?

Jeg fant ikke CMOS resetteren, men jeg tok ut batteriet ett minutt, uten at det hjalp...

Vifter og slikt i maskinen startet slik det skal, men mitt 8800GTS kjører opp viften på fullt og roer seg ikke, skjermen er sort.

*huff og huff*

Jeg brukte awdflash og en bios jeg lastet ned fra asus' side. BIOSen hadde navn 0702

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HJELP

-Og det gikk rett i DASS  :cry:  :cry:

Jeg fant ikke CMOS resetteren, men jeg tok ut batteriet ett minutt, uten at det hjalp...

Vifter og slikt i maskinen startet slik det skal, men mitt 8800GTS kjører opp viften på fullt og roer seg ikke, skjermen er sort.

*huff og huff*

Jeg brukte awdflash og en bios jeg lastet ned fra asus' side. BIOSen hadde navn 0702

7995317[/snapback]

finner du ikke "jumperen" på hovedkortet ditt? denne må flyttes over ,mens batteriet er ute skjønner du.. Har du instruksjonsboken som fulgte med? evt. les denne.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Sjekk først om du har riktig boot-rekekfølge på harddisker (se i BIOS-oppsettet).

Og ved bruk av BIOS-resett jumper er skal ikke batteriet tas ut. En resett av BIOS gir det bare default-settinger i BIOSen (safe settings), den endrer ikke BIOS-versjonen du har.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke inn i BIOS, skjermen er helt sort.

7997638[/snapback]

Mulig ezflash vil virke, selv om BIOS-en er defekt.

Sett i boot-diskett med korrekt biosnavn (kanskje P5N-E.rom- sjekk det ut) Start PC, hold inne alt-F2. Mulig det funker med en CD også.

CoolDuckie

Lenke til kommentar

Du må jo selvfølgelig ikke flytte jumperen når batteriet er ute. Men dro ut ut strømkabelen før du tok ut batteriet?

Hver enste gang jeg skal cleare cmos tar jeg enkelt og greit å napper ut strømkabelen, så tar ut batteriet.. venter en 20 sec, setter inn og starter opp. Da er cmos cleara, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
For å bruke ezflash og crashguard bios så må maskinen komme slik at skjermen kommer opp og man får melding om at bios er gåen, men jeg kommer ikke så langt...

8002314[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Men om alt er dødt, og du ikke bare har manglende skjermbilde, da sliter du jo :(.

Duckie

Ps Flasheselv et Abit BH6 (tror jeg) uten skjermbilde, via en bootprosedyre.

Lenke til kommentar
Du må jo selvfølgelig ikke flytte jumperen når batteriet er ute. Men dro ut ut strømkabelen før du tok ut batteriet?

Hver enste gang jeg skal cleare cmos tar jeg enkelt og greit å napper ut strømkabelen, så tar ut batteriet.. venter en 20 sec, setter inn og starter opp. Da er cmos cleara, enkelt og greit.

8002370[/snapback]

Selvsagt tok jeg av strømmen når jeg tok ut batteriet. -I følge bruksanvisningen er det visst ikke noen annen måte å resette innstillingene.

Lenke til kommentar
For å bruke ezflash og crashguard bios så må maskinen komme slik at skjermen kommer opp og man får melding om at bios er gåen, men jeg kommer ikke så langt...

8002314[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Men om alt er dødt, og du ikke bare har manglende skjermbilde, da sliter du jo :(.

Duckie

Ps Flasheselv et Abit BH6 (tror jeg) uten skjermbilde, via en bootprosedyre.

8004132[/snapback]

Maskinen starter opp, men det er sort skjerm. I følge bruksanvisingen skal det bare være å sette i den medfølgend cdrommen så flasher den tilbake til den orginale biosen, men cdspilleren spinner ikke opp.

Den andre metoden er, som du har vært inne på, å trykke alt+f2, dette har jeg også prøvd men det ser heller ikke ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

8002370[/snapback]

Ja, jeg vet jeg er en gjenganger med følgende synspunkt: :D

Det er ikke "enkelt og greit" å resette Bios med å ta ut CMOS-batteriet!

Det er "enkelt og greit" å bruke den jumperen (JBat) som er for det fomålet!

Noen (bedre) hk har også en egen knapp på hk for dette.

Det er dette som skal brukes.

"Fettede fingre" skal ikke tukle med batterier.. :)

Forøvrig tror jeg überGoliath har det eneste tipset som vil hjelpe her.. bortsett fra å "hotflashe" Bios-chip da.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Disse Asus P5*-hovedkortene skal ha en failsafe-mekanisme hvor du kun drar ut strømkontakten av PSU i 15 minutter og setter inn igjen. Da skal den originale BIOS starte opp. Prøv det

8005554[/snapback]

Takker for tipset.

Kabelen var ute over natten dagen det skjedde, likevel hjalp det ikke å starte maskinen dagen etterpå.

Lenke til kommentar
HJELP

*huff og huff*

7995317[/snapback]

finner du ikke "jumperen" på hovedkortet ditt? denne må flyttes over ,mens batteriet er ute skjønner du.. Har du instruksjonsboken som fulgte med? evt. les denne.. :thumbup:

7996220[/snapback]

Nei, hvis det er en jumper trenger man ikke ta ut batteriet, kun flytte jumperen. Nettopp derfor den er der.

Lenke til kommentar
HJELP

*huff og huff*

7995317[/snapback]

7996220[/snapback]

Nei, hvis det er en jumper trenger man ikke ta ut batteriet, kun flytte jumperen. Nettopp derfor den er der.

8007197[/snapback]

Hei alle sammen!

Hvor finner man "jumper" på motherboard? Det er fint om noen legger ut en jpg/bilde av den.

Takk på forhånd

hilsen

kokar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hei alle sammen!

Hvor finner man "jumper" på motherboard? Det er fint om noen legger ut en jpg/bilde av den.

Takk på forhånd

hilsen

kokar

8056733[/snapback]

Står i manualen.. som du kan laste ned dersom du ikke har den i esken som fulgte med hk'et ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...