Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynt på Proteiner, er ikke slapp lenger

TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Kroppen kan vel egentlig bare ta opp ca.50gram proteiner om gangen.Dette er myse altså.

Dette er desverre en myte som mange snubbler over. :)

Kroppen kan ta opp rundt 95-97 % av proteinet i et måltid, uavhengig av mengde. Enkelte studier viser at man kan ta opp opptil 200g protein i ett og samme måltid uten problemer. Hvis man tenker etter er det rimelig ulogisk at en mann på 100 kg og ei dame på 50 kg skulle ha samme opptaksgrense for proteiner. Det er ingen som vet hvor påstanden om at ”kroppen kun kan ta opp 30 g protein i ett måltid” kommer fra. I USA var det faktisk en ernæringsfysiolog som utlovet $ 10 000 i dusør til de som kunne komme med bevis for at denne påstanden stemmer! Dette er 10 år siden og ingen har vunnet pengene ennå...

Kilde: Les her på side 19.

8022480[/snapback]

Vær litt forsiktig med å ta en butikk som selger proteinpulver og som ikke viser til originalstudier når skal avlive en myte ;)

Det er vell en kjennsgjerning at kroppen tar opp det meste av proteinet, men det interessante er jo hvor stor del av proteinet som brukes til byggeprosesser i kroppen og det unnlater TN elegant å svare på, tankevekker? ;) Lite vits i å ta 50 gram scoops med protein flere ganger om dagen hvis 25 gram går rett til energi, bortkastede penger spør du meg. Helsekostindustrien er veldig flinke (i likhet med all annen industri) til å overdrive hvor stort behov en har for ditt og datt, ta det fra en som selv har jobbet i helsekostindustrien, vært på mange kurs og hatt mye undervisning med innføring i "triksene" til helsekostindustrien ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskningen blir ikke utført av TN selv, men de bruker troverdige kilder i sine artikler og magasiner.

Det meste kommer av Medicine & Science in Sports & Exercise.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men at kroppen setter en grense på hvor mye den skal ta opp - har jeg vanskelig for å tro. Men at noe av proteinet går til energi, vel, det kan være fordi man får overskudd. Under mikrotrauma, vil kroppen ha mest utbytte av proteiner.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Forskningen blir ikke utført av TN selv, men de bruker troverdige kilder i sine artikler og magasiner.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men at kroppen setter en grense på hvor mye den skal ta opp - har jeg vanskelig for å tro. Men at noe av proteinet går til energi, vel, det kan være fordi man får overskudd. Under mikrotrauma, vil kroppen ha mest utbytte av proteiner.

8023514[/snapback]

Jeg har selv handlet mye der og får stadig medlemsbladet, flere gode artikler der ja, men og mye søppel og useriøse artikler. God indikasjon på at det ikke er en god artikkel er når kilden mangler.

Som sagt, kroppen har nok ikke noen direkte grense for proteinopptak, men hvor mye av det som benyttes til "bygging" finnes det grenser for. Protein er en veldig dyr energikilde så det er ikke noen vits i ta mye mer enn det kroppen kan nyttegjøre seg av. Bruk heller karbs som energi.

Artikkel om proteinbehov: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=20678 (dog uenig med anbefalingen om ikke å handle prottis på nett). Om man tar dette som utgangspunkt og passer på å få i seg 2 gram pr kg kroppsvekt så skal det holde i massevis selv for toppidrettsutøvere, protein utover dette vil i stor grad gå rett til energi.

Lenke til kommentar
35 gram? Jeg tror du får veldig lite effekt ut av det. Trener du vanlig styrke eller løping trenger du vel 1-1,5 gram per kroppskilo, mens hvis du bodybuilder trenger du 2 gram per kroppskilo.

Trener du ikke i det hele tatt skal du ha 0.8 gram/pr kilo, trener du litt/hard kroppsarbeid på jobb e.l. 1.5-2 gram. Trener du styrke annen idrett på toppniva 2-4 gram. Bare for å korrigere litt ;P

Lenke til kommentar

8023514[/snapback]

Jeg har selv handlet mye der og får stadig medlemsbladet, flere gode artikler der ja, men og mye søppel og useriøse artikler. God indikasjon på at det ikke er en god artikkel er når kilden mangler.

Som sagt, kroppen har nok ikke noen direkte grense for proteinopptak, men hvor mye av det som benyttes til "bygging" finnes det grenser for. Protein er en veldig dyr energikilde så det er ikke noen vits i ta mye mer enn det kroppen kan nyttegjøre seg av. Bruk heller karbs som energi.

Da er vi to. :)

Mye av artiklene de har i magasinene sine, baserer seg fra andre kilder - og det er det jeg synes er helt topp! Du vet spalten om ''Greit og vite''-ting, den er jo helt kurrant! Husk at mye også baserer seg på teori også - nettopp fra TN sin side. Husker du den gangen de skrev mye om proteinet ProZyme og bruken av proteiner generelt? En ting jeg stusser over er bruken av protein før trening (som TN anbefalte)*. Det jeg mener er at proteiner skal brukes som byggemateriale (noe det er i virkeligheten) - men bruk av proteiner før trening er bare sløs og da er jeg veldig enig i det du sier. Da blir proteinet brukt som energikilde. :)

Edit: *

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
35 gram? Jeg tror du får veldig lite effekt ut av det. Trener du vanlig styrke eller løping trenger du vel 1-1,5 gram per kroppskilo, mens hvis du bodybuilder trenger du 2 gram per kroppskilo.

Trener du ikke i det hele tatt skal du ha 0.8 gram/pr kilo, trener du litt/hard kroppsarbeid på jobb e.l. 1.5-2 gram. Trener du styrke annen idrett på toppniva 2-4 gram. Bare for å korrigere litt ;P

8023622[/snapback]

Opptil 4 gram? Hvor har du det fra?

Onyx: Har ikke lest spalten deres på en stund nå da jeg sjelden er hjemme på min tidligere bopel der jeg mottar bladet (har ikke orket å omaddressere posten), men får vell ta meg en kikk neste gang jeg skal innom ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Om du hiver i deg masse shake uten å trene så kan jo endel av det bli omgjort til fett ja, men protein er komplisert og energikrevende og bryte ned så om du har overskudd av karbs og fett fra før så vil kroppen din primært foretrekke det fremfor protein til energi.

8383211[/snapback]

Her er det lite fett å se ja gitt :)

Begynt å jogge 30 min hver morgen + manualer, fjærstang, situps å push ups .

Må nok sette i noen flere gir da så ikke flesket kommer ;)

Lenke til kommentar
Har hørt masse positivt om proteinpulver ting. Kan noen fortelle meg om det, hva det gjør med kroppen itilleg til at man får mere ut av trening?

7996673[/snapback]

Musklene består av x% proteiner og ved å ta proteinpulver ved siden av treningen vokser musklene fortere og du blir sterkere... Hjelper ikke noe særlig hvis du ikke trener så mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...