Spr0cket Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg skal bygge maskin til to damer jeg kjenner som skal starte et firma. De tegner plaløsninger for hus og næringsbygg, og skal bruke programmer som Microstation Bentley, Photoshop og Archicad. De bruker Archicad litt i 3D, ellers er alt 2D. I første omgang skal de forsøke å gjøre dette billigst mulig. De har bestemt seg for en 20-tommers widescreen lcd skjerm. jeg lurer på hvilke maskinvarekrav disse programmene har til slikt bruk, og da spesielt mht grafikk. Jeg ser for meg en enkel maskin med ca 250GB harddisk og 2GB ram, men er ganske usikker på prosessor og skjermkort. noen som har erfaring med hvilken type maskinvare man trenger for å bruke disse programmene? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg trodde da virkelig at noen hadde erfaring med denne typer programmer? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Tja, de bruker nok helt sikkert en haug med RAM i hvertfall. En kraftig prosessor er nok heller ikke dumt å ha, så kanskje en C2D 6400? Gir absolutt mye for pengene. Skal de kjøre tunge grafiske program, så kan det være bedre med Quadro eller FireGL fremfor vanglie "spillskjermkort". Har null peiling på de typene kort, så jeg kan ikke anbefale deg noe spesifikt. Men du skal ikke se bort i fra at et 8800GTS 380MB kort gjøer jobben ganske greit. EDIT: du har 888 poster Endret 22. februar 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) kan ikke uttale meg om maskinvare til de programmene, men hadde nok tatt en e6300 cpu hvis det er kraft vs cash det står på,og skjermkort tja litt smak og behag men igjen x1950gt er et bra kjøp til en bra pris. btw: hvis det er tyngre programmer så ville nok quadro eller firegl vært et bra valg ja. Endret 22. februar 2007 av Fredz0rz0r Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) 8800GTS og andre spillekort har tidligere vist seg å ikke passe så immari godt til den type jobber. (du får rett og slett ikke den samme ytelsen for pengene som om du hadde kjøpt ett quatro eller FireGL kort til samme prisen) På jobben kjører vi HP XW4300 til de vanligste CAD applikasjnene (redline, Microstation, PDMS og PDS) og litt tyngre XW6X00 maskiner til mer krevende oppgaver.) Om jeg ikke tar helt feil så er del laveste specca maskinene våre P4 2.8Ghz, 1GB RAM og quatro FX 1300 kort.. Dog ville jeg nok beveget meg opp på minimum 2GB minne og ett nyere quatro/fireGL kort og en Core2Duo CPU. Kjør på alt etter hva budsjettet deres tillater.. tenk også på backup. RAID 1 løsninger hadde kanskje vært en ide? eller evt. ekstern lagring? Endret 22. februar 2007 av MrLee Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Av de programmene kjenner jeg bare til Photoshop. Dette er glad i mye minne, så 2 GB er nok et minimum. Skjermkort til 2D er heldigvis billig, og mange mener det beste her er Matrox G550. Hvordan det er på 3D (eller om det går) aner jeg ikke. Dobbelkjerne ville jeg helt klart valgt, egentlig så dyr du har råd til. Enkelte operasjoner i PS liker mye kraft og minne. Skulle du bare hatt 2D hadde ting vært enklere. EDIT; En ting til, jeg har Dell 20 tommer WS og er kjempefornøyd med den. I tillegg fikk jeg en (gratis) 21 tommer CRT som står ved siden. Helt topp til bildebehandling da alle verktøy kan legges på CRT- skjermen. Det er litt kronglete å kalibrere 2 stk skjermer, men det spiller liten rolle når du ikke har bildet på nr 2. En skjermkalibrator er også etter min mening et must ved alle former for bildebehandling. Priser fra 1K og opp. Selv har jeg en Spyder Express som absolutt kan anbefales. Endret 22. februar 2007 av dhjerp Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Takker for gode råd og ikke minst kommentaren om postcount, hadde ikke sett det :!: Jeg har tenkt 2GB ram i første omgang ja. Backupløsning og en superskjerm får vi ta etterhvert tror jeg, da de har et minimalt budsjett til å begynne med... Med en totalpris på ca 6000-7000 inkl skjerm lukter vel dette E6300 ja. Men det jeg nok er mest nysgjerrig på er om det fins billige "tegneskjermkort" as opposed to "gamingskjermkort". Det lille jeg har sett av det de jobber med tilsier ikke at de driver og fargekalibrerer skjermer Endret 24. februar 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 du finner mye billig her: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10484 Lenke til kommentar
tli Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 du finner mye billig her:http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10484 8013152[/snapback] Velg et av Quadro FX kortene. De er optimalisert for OpenGL. NVS er ubrukelig i denne sammenhengen. Ati har vi ikke så god erfaring med på jobben. Bruker riktignok andre programmer, men det har vært en del tull, også med sertifiserte drivere. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 disse kortene var noe dyrere enn jeg hadde tenkt. iallefall i forhold til et vanlig 3d-kort i området 400-700 kroner. Vet ikke hvor store krav disse programmene setter til skjermkortet, men hvis noen kunne forklare meg litt om det ville jeg satt pris på dette. Og, hva er egentlig forskjellen på disse kortene ut over at den ene typen er "ment for gaming" og den andre er "ment for cad"? Vil ikke bruke 1k ekstra med mindre det er en fornuftig hensikt med dette, hvis dere skjønner hva jeg mener.. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 disse kortene var noe dyrere enn jeg hadde tenkt. iallefall i forhold til et vanlig 3d-kort i området 400-700 kroner. Vet ikke hvor store krav disse programmene setter til skjermkortet, men hvis noen kunne forklare meg litt om det ville jeg satt pris på dette. Og, hva er egentlig forskjellen på disse kortene ut over at den ene typen er "ment for gaming" og den andre er "ment for cad"? Vil ikke bruke 1k ekstra med mindre det er en fornuftig hensikt med dette, hvis dere skjønner hva jeg mener.. 8015922[/snapback] ta en titt her fire GL Geforce billigere GeForce Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 takker for linkene, men jeg var mer opptatt av hva forskjellen var - og hvorfor man skal kjøpe disse kortene i stedet for et billig "vanlig" skjermkort. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 http://www.graphisoft.com/support/archicad...m_requirements/ Standard Open GL cards with onboard video memory of 64 MB is required. Her har de også en liste over hvilke grafikkort som er kompatible: http://archicad-talk.graphisoft.com/compatibility.php Ser ut som om mye av problemene med inkompabilitet skyldes drivere Lenke til kommentar
Cthore Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) her er en fin test av skjermkort til proff bruk Endret 25. februar 2007 av Cthore Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 årsaken til at jeg spør om dette er fordi hun har bedt meg om en så billig pc som mulig og at hun per i dag kjører disse programmene på en pc som faktisk har innebygd grafikkort i hovedkortet... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 det hele bunner ut i hvilken ytelse som er akseptabel for henne da = Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg kjører proEngineer (tung CAD) tilfredsstillende på følgende maskinvare: - Opteron cpu på 1,8GHz (dual core hjelper IKKE) - 1GB RAM (Hadde 2GB, 1GB er nok) - Stor, god flatkjerm (veldig viktig) - nVidia GeForce 6200 med 128MB ram. Man trenger ikke kraftigere HW enn dette så lenge man ikke skal kjøre spill (les animering i sanntid med mye tekstur). Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg kjører proEngineer (tung CAD) tilfredsstillende på følgende maskinvare: - Opteron cpu på 1,8GHz (dual core hjelper IKKE) - 1GB RAM (Hadde 2GB, 1GB er nok) - Stor, god flatkjerm (veldig viktig) - nVidia GeForce 6200 med 128MB ram. Man trenger ikke kraftigere HW enn dette så lenge man ikke skal kjøre spill (les animering i sanntid med mye tekstur). 8021279[/snapback] DETTE er gullsvar. takker for tipset Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 dette forslag har jeg foreløpig. Dette tar utgangspunkt i billigst mulig maskin, men dog tilfredsstillende til å tegne på i de programmer jeg beskrev. handlevogn. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hvis disse PCene også skal brukes som lagringsmedie så vile jeg ha godt for et RAID oppsett. Det blir fort spart inn hvis den ene disken skulle gå til bananas. Angående minne å Photoshop: Så lenge man bare bruker Photoshop så holder det stortsett med 1GB minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå