nomore Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Litt rar formulering... men hvordan "knekker" man ett egg åpent(når man skal steke egg osv) uten å knuse skallet slik at man får eggeskallbiter i selve egget. Klarer det 6 av 10 ganger... men blir irritert når det ikke går Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Trikset er vel å kakke det raskt og rett nok på en skarp kant. du kan prøve å kaste det opp i luften og kakke det med en kjøttøks. selv så bommer jeg hver gang, og jeg er ikke så utrolig glad i å tørke egg i fra tak og gulv, så et lett kakk på stekepannen fungerer. du må bare gjøre det raskt og konsist. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Den amerikanske TV kokken Alton Brown anbefaler i sin episode om egg å knuse egget mot en flat overflate. Dette fordi han har erfart at kant på glass/kopper gjør at skall blir ført inn i egget. Men det er vel i utgangspunktet som Actrm sier at du trenger bare litt trening. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Takker for tips, men trening er ikke problemet. Min far har siden eg var 7-8 år hatt et par tusen høns. Naturlig nok har da egg vært en stor del av matlagingen. Men dette men egge"knekking" har det vært verre med. Det er kun i det siste det egentlig har gått opp for meg hvor dårlig eg er til det, og det er derfor eg tar det opp. Å gjøre det kjapt og presist merker eg hjelper. Spisse kanter er et must. Men samtidig føler eg det er noe i teknikken som mangler. Teorien så langt er å knuse det på en slik måte at bitene blir størst mulig og samtidig som man ikke trykker de for langt inn da de vil løsne fra hinnen på innsiden. Og samtidig kanskje en bevegelse som gjør at sprekken sprer seg naturlig rundt egget uten å knuse det helt rundt... men det er bare en teori naturligvis Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 går greit for meg, merker panna er litt kjukk i kantene, men er bare å ikke være for hardhent. Men blir slaget for svakt ødelegger du ikke hinna og må finne en gaffel eller noe til å sprekke den med slik at det ikke bare blir gris. er jo bare å trene ;p Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det skal gjøres raskt og uten noen spesiell vri. Det går helt fint for meg. Tok litt tid før jeg fikk det til. blir grisete å pirke små hvite eggeskall biter opp fra den varme panna. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du må slå kjapt og ikke hardt. Selv tok jeg i alt for hardt i begynnelsen slik at alt knuste og egget med skallet i tuesn småbiter lå igjen i hånda mi. Det er ikke om å gjort å slå så hardt, men altså slå kjapt på en måte. Eller så kan du kakke forsiktig flere ganger på rad, noe som også funker greit. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du er proff når du klarer det med én hånd. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du er proff når du klarer det med én hånd. 7995720[/snapback] haha, da er jeg proff. Har klart det opptil flere ganger med en hånd, spesielt når jeg kjeder meg. Er en liten utfordring i starten, men når du har taket på det går det greit. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du er proff når du klarer det med én hånd. 7995720[/snapback] Den skjønte jeg ikke, tenker du da på hele prosessen fra egget knuses til det havner i panna? Kan tenke meg at det er litt vanskelig å ta unna den andre halvdelen med en hånd. Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 øvelse gjør mester:) ta også egget mot en rett kant. som er blitt nevn før Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 du kan utvide prosjektet ditt til å inkludere Dremel. Bruker du kutteskiven bør du nok klare å unngå deler av skallet i pannen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Du er proff når du klarer det med én hånd. 7995720[/snapback] Den skjønte jeg ikke, tenker du da på hele prosessen fra egget knuses til det havner i panna? Kan tenke meg at det er litt vanskelig å ta unna den andre halvdelen med en hånd. 7996294[/snapback] Du holder rundt egget med én hånd, smeller det ned i en kant og får egget til å renne fint nedi pannen. Etter at du er ferdig ligger begge halvdelene fint i den ene hånden din. 02:00 i . Endret 22. februar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg kakker egget alltid mot en but kant, eller rundt hvis du vil si det. Har mere dårlig erfaring med skarpe kanter. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg pleier å slå mot en ganske skarp kant, men ikke hardt og så dra egget så sprekken blir større. Hvordan forklarer man dette? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hold rundt egget med tommelfinger og langefinger, kakk det mot en skarp kant, så drar du tommelfinger og langefinger fra hverandre, slik at leddet mellom håndflate og finger klemmer på motsatt side av der du kakket. Null skall i egget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå