Gå til innhold

"knekke" egg uten å knuse de

nomore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset er vel å kakke det raskt og rett nok på en skarp kant. du kan prøve å kaste det opp i luften og kakke det med en kjøttøks. selv så bommer jeg hver gang, og jeg er ikke så utrolig glad i å tørke egg i fra tak og gulv, så et lett kakk på stekepannen fungerer. du må bare gjøre det raskt og konsist.

Lenke til kommentar

Takker for tips, men trening er ikke problemet.

Min far har siden eg var 7-8 år hatt et par tusen høns. Naturlig nok har da egg vært en stor del av matlagingen. Men dette men egge"knekking" har det vært verre med.

Det er kun i det siste det egentlig har gått opp for meg hvor dårlig eg er til det, og det er derfor eg tar det opp.

Å gjøre det kjapt og presist merker eg hjelper. Spisse kanter er et must. Men samtidig føler eg det er noe i teknikken som mangler. Teorien så langt er å knuse det på en slik måte at bitene blir størst mulig og samtidig som man ikke trykker de for langt inn da de vil løsne fra hinnen på innsiden. Og samtidig kanskje en bevegelse som gjør at sprekken sprer seg naturlig rundt egget uten å knuse det helt rundt... men det er bare en teori naturligvis :)

Lenke til kommentar

Du må slå kjapt og ikke hardt. Selv tok jeg i alt for hardt i begynnelsen slik at alt knuste og egget med skallet i tuesn småbiter lå igjen i hånda mi. :p Det er ikke om å gjort å slå så hardt, men altså slå kjapt på en måte. Eller så kan du kakke forsiktig flere ganger på rad, noe som også funker greit.

Lenke til kommentar
Du er proff når du klarer det med én hånd. :)

7995720[/snapback]

Den skjønte jeg ikke, tenker du da på hele prosessen fra egget knuses til det havner i panna? Kan tenke meg at det er litt vanskelig å ta unna den andre halvdelen med en hånd.

7996294[/snapback]

Du holder rundt egget med én hånd, smeller det ned i en kant og får egget til å renne fint nedi pannen. Etter at du er ferdig ligger begge halvdelene fint i den ene hånden din.

02:00 i

. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...