Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fallgruver på en 2003 Astra 1,6 Comfort

tore_v1

Anbefalte innlegg

En venninne av meg er i ferd med å kjøpe seg bil. Hun har sett seg ut denne:

2003 Opel Astra 1,6 Comfort

Hun skal titte på den på fredag eller lørdag og trenger litt råd om hva hun bør titte etter. Hun har ikke veldig peiling på bil, men jeg kan ikke bli med henne dessverre.

Jeg trenger i alle fall noen råd om hva som kan være feil med den, og hva som er svakhetene ved bilen. Den er muligens litt dødkjørt, men det retter hun fort opp kjenner jeg henne rett.

Alle tips blir godt tatt i mot :)

På forhånd takk for eksperthjelp, og erfaringer.

-Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en 2003-modell med 32000 km på telleren bør være en ganske så feilfri bil. Det beste tipset jeg kan gi, er å ta en Naf-test. Greit, det koster noen hundrelapper, men det er lite i forhold til å kaste bort over 100000 kroner på katta i sekken.

Lenke til kommentar

Det siste der hørtes smart ut. Skal få sjekket opp i det. Tror hun kommer til å ta en NAF-test på den.

At bilen er fra 2003 er greit nok, de aller fleste biler har svakheter, som gjerne dukker opp innen den tid. Er det noen som har tilsvarende bil som kan komme med noen kommentarer?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vet om bilen er at fangerne er dårlig festet.

Oppdaget det på en bil til en kollega når bikkja hans fikk vikla inn den ene enden av hundbåndet ved hjulet og klarte å røske med seg hele shiten.

De måte teipe den tilbake med stålteip. Sånn stod den fortsatt når den ble solgt :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fangere dårlig festet er et ukjent problem for meg, som har hatt Astra-G i 8 år. Sjekk:

- Slark i hjelpestag til stabstag foran. Jeg byttet mine på 60' og 90', regn med en liten 1000-lapp pr side med deler og arbeid.

- Sjekk for oljesvetting toppdekselpakning (bagatell). Min var for løst trukket til da jeg fikk bilen (ny).

- Fabrikkmontert alarm? Sjekk sensorene i taket (sitter på begge sider av kupè-lyset foran). Jeg hadde noen falske alarmer på min da den var ny, ble fikset ved å bytte disse.

- Stikk innom et Opel-verksted og oppgrader motorstyrings-SW til siste versjon. Få også lest ut ev. feilkoder fra motorstyringen.

- Sjekk knappene for AC/resirk/bakrute. Måtte bytte mine, da de hang seg når det var kaldt.

- Høyt forbruk av nærlyspærer (H7). Andre pærer holder normalt.

Generelt:

- Lite mekaniske og elektriske problemer med Astra-G. Clutch, bremser, gear og motor holder lenge. Jeg hadde noen småting da bilen var ny, men det var jo første årgang av Astra-G. Sikkert rettet i 2003. Har byttet LED-display for radio/klokke/utetemp, bensinpumpe og luftmengdesensor.

- God plass i forhold til størrelsen (jeg er over 190 og har store barn), grei komfort og forutsigbare kjøreegenskaper både på sommer og vinter.

- Rimelig forsikring, rimelige deler, Opel-verkstedene er svært imøtekommende ved reklamasjoner (de jeg har brukt, ihvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...