Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skru ned drivstoff forbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1.5L pr Mil på en 4.3L motor er absolutt ikke dårlig.

7995082[/snapback]

 

 

alt under 1.5 l/m er jo feminint

7995155[/snapback]

Og selv om du har den holdninga, så vil du ha lavere forbruk? Skulle tenkt på det før du handlet bil da.

7995178[/snapback]

jaja! men da va no ein tanke då! den skal egentli ikkje bruke meir en ca 1L pr mil!

Lenke til kommentar

Om det er 1L er oppgitt som referanse, er nok det alltid en sannhet med modifikasjoner. Husk at i kulde er drivstoffforbruket dobbel så høyt inntil den er varm. Jo flere kaldstarter jo mer blir forbruket pr mil.

 

En motor på 4,3L ville noen aldri få meg til å tro lå på 1 L på mila. Da måtte det være under tauing :tease:

Lenke til kommentar
Om det er 1L er oppgitt som referanse, er nok det alltid en sannhet med modifikasjoner. Husk at i kulde er drivstoffforbruket dobbel så høyt inntil den er varm. Jo flere kaldstarter jo mer blir forbruket pr mil.

 

En motor på 4,3L ville noen aldri få meg til å tro lå på 1 L på mila. Da måtte det være under tauing  :tease:

7995428[/snapback]

hehe! ja :p ken veit :p men har no høyrt om folk som har fått sånne biler under L på milo då men :p hihi :tease::thumbup: men den e no litt dyr i drift :p bensinmotor på 200hk :p:thumbup:

Endret av jonkristian
Lenke til kommentar

Noen tips til å få ned forbruket ditt:

-Kjør med minst mulig drivstoff i tanken

-Kast ut unødvendige ting av bilen, reservedekk, verktøy osv.

-Planlegg mens du kjører, istedet for å bremse, slakk av gassen.

-Ikke unødvendig tomgang

-Ta i litt fart før oppoverbakkene og prøv å rull opp.

-Bruk minst mulig strøm i bilen, dropp Air Condition.

Lenke til kommentar

Rs125 kommer med gode tips her, jeg vil bare utdype er av dem: "-Planlegg mens du kjører, istedet for å bremse, slakk av gassen.

" Her er det virkelig mye å spare. Se på det slik: Bremsene gjør mye av det samme som drivstoffet, omdanner en type energi til varme. (kjemisk energi til varme / kinetisk energi til varme) Når du bremser, må du eller har allerede tilført ekstra drivstoff for å kompensere. Kjører du slik at du omentrent ikke bruker bremsene, sparer du denne mengden drivstoff. Det å slippe gassen lenge før en sving eller et kryss utgjør ganske mye.

 

Ellers lønner det seg å ha motoren i god stand og gjerne sjekk at du har nok luft i dekkene.

 

Jeg sliter med å holde min Mondeo 2.0 automat under literen på mila.

Lenke til kommentar

Jeg har en Saab 9000, '94-modell, og om jeg er snill på gassen bruker den 0,89 på lett blanding (mest langkjøring, men en del bykjøring og). I følge Saab selv så skal forbruket ligge på 0,92 på blandet, noe som da stemmer ganske godt med virkeligheten. Om jeg monterer turbo på bilen går forbruket ned i 0,85 på mila, også det i følge Saab selv :)

 

(Jeg har kun hatt bilen siden begynnelsen av desember, så jeg vet ikke hvor lite jeg klarer å bruke på sommeren...)

Endret av OML
Lenke til kommentar

1: Spare penger

2: Spare miljøet

 

Flere grunner trenger i hvert fall ikke jeg. Hvorfor i all verden skal man sløse med bensinen? Greit nok å dra på skikkelig en gang i blant, det har motoren bare godt av, men i det store og hele ser jeg ikke noen grunn til ikke å kjøre økonomisk :ermm:

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg personlig ville ha velta ut reservehjulet å strippa bilen min for å dempe forbruket. Tror du bare må finne deg i at en 4.3 liter er tørstere enn en 2.0liter f.eks ;)

Min ligger på 0.9 etter boka, en Audi 80 2,0. Termostaten min er riktignok åpen så nå bruker jeg en 1.2-1.4 på mila :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...