knarbi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei! Jeg bor i USA, og tenker aa kjoepe videokamera her. Vil jeg ha problemer naar jeg kommer tilbake til Norge dersom jeg kjoeper et kamera med NTSC? Hvilke problemer isaafall? Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg bor i USA, og tenker aa kjoepe videokamera her. Vil jeg ha problemer naar jeg kommer tilbake til Norge dersom jeg kjoeper et kamera med NTSC? Hvilke problemer isaafall? 7994621[/snapback] Det kommer vel litt an hva slags... digitalt eller? HD eller ikke? NTSC har lavere oppløsning, men høyere framerate. Du kan nok ikke forvente at du kan koble det til et PAL fjernsyn, men noe fjernsyn tar begge standardene. Så... vanskelig å si... Lenke til kommentar
N_R Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 De fleste nyere tv'er takler det, men jeg ville nok tenkt meg om to ganger. Prisforskjellen er vel neppe verdt det ekstra plunderet. Broren min gjorde akkurat dette, og det er av og til "knot" med det. Men hvis du blir i USA får du et LANGT verre problem om du løper rundt med et europeisk kamera..... så med mindre du skal hjem til sommeren så er valget ganske så enkelt. :-) Er det digitalt så tar du det relativt enkelt inn på pc'en og redigerer det uansett, og lager DVD av det. Litt ekstra grums pga overgang fra NTSC til PAL, men det overlever du. Lenke til kommentar
knarbi Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Jeg har sett paa et digitalt mini dv kamera, Panasonic PV-GS300 3CCD. Sparer en del paa aa kjoepe det her. Hvor mye bry er det aa legge inn paa dataen, konvertere, og saa brenne ut? Takker for svar! Endret 21. februar 2007 av knarbi Lenke til kommentar
N_R Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 det er ikke så veldig vanskelig, både Mac og Windows XP har innebygget videoredigeringsprogram. FØrst "spoler" du over videoen til pc'en (med FireWire kabel, eller av og til USB, se i manualen), fjerner evt de sekvensene du ikke skal ha, og ber så programmet brenne en DVD for deg. Og skulle du sette deg fast har du garantert en kompis, nabo, fetter eller noe sånt som kan hjelpe deg - ganske mange som lager hjemmevideoer nå. Så jeg tror nok det skal gå bra :-) Det jeg kommer på i farta som kan lage litt knot for deg er om du skal koble det amerikanske kameraet ditt mot en norsk tv av middels eller eldere årgang, eller hvis du (av en eller annen grunn) skal spille av kassetter tatt opp av et norsk kamera, eller omvendt. Men begge disse tingene er såpass ubetydelige at jeg tror du skal klare deg bra. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Du bør bruke firewire tiloverføringa, USB er ikkje like bra. Moviemaker i XP kan ikkje brenne DVD-ar, men Moviemaker i Vista Home Premium og Ultimate kan det. I XP må ein ha eit anna program for den delen av prosessen, som Nero Vision/Vision Express. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg kan jo nevne at jeg har kjøpt DV-kamera i USA, og har aldri hatt noen som helst problemer med at dette er NTSC. Det fungerer å koble det direkte til alle tv-apparater jeg har forsøkt dette på, og som det blir nevnt her så er det ingen problem å legge film inn på pc'en via firewire, og brenne ut til en DVD, som også funker på alle slags apparater. Jeg betalte nesten halvparten av prisen på tilsvarende kamera i Norge, og kan ikke annet enn å si meg meget fornøyd med kjøpet. Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg kan jo nevne at jeg har kjøpt DV-kamera i USA, og har aldri hatt noen som helst problemer med at dette er NTSC. 7998125[/snapback] Om du ser bort fra det faktum at NTSC er og vil alltid være dårligere kvalitetsmessig enn PAL... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det er bortkatset (etter min mening) å konvertere fra NTSC til PAL, det krever mye tid og du støter stadig på out of sync lyd og liknende. Så om du kjøper bør alt annet utstyr du skal bruke ha støtte for det (75% av DVD spillerne greier PAL/NTSC finfint siden DVDen er sonefri, Om DVDspilleren konverterer, så slipper TVen det. PCer har ikke noe problem med NTSC) NTSC er ikke SÅ mye dårligere, på en middelmådig TV er det knapt forskjell på en NTSC og PAL DVD. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg kan jo nevne at jeg har kjøpt DV-kamera i USA, og har aldri hatt noen som helst problemer med at dette er NTSC. 7998125[/snapback] Om du ser bort fra det faktum at NTSC er og vil alltid være dårligere kvalitetsmessig enn PAL... 8001155[/snapback] Vel, nå er ikke dette noe "problem" i den forstand, altså ikke noe feil med utstyret eller kompatibilitetsproblem. Om du ønsker PAL på grunn av bildekvaliteten så er det selvsagt en annen sak, men på et videokamera til noen ganske få tusenlapper så kunne jeg ikke brydd meg mindre personlig! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Har både PAL og NTSC DVDr og en god NTSC DVD gir bedre bildekvalitet enn en middels PAL DVD. Høyest oppløsningen gir ikke automatisk best bildekvalitet. Edit, sjekk også at laderen tar 220 volt, ellers tar de fleste (alle?) nyere tver både PAL og NTSC og en drøss andre standarder. Endret 23. februar 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
chma Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Har både PAL og NTSC DVDr og en god NTSC DVD gir bedre bildekvalitet enn en middels PAL DVD. Høyest oppløsningen gir ikke automatisk best bildekvalitet. 8007143[/snapback] Men en middels ntsc dvd er dårligere enn pal og det er IKKE pga. oppløsningen, det er mer enn bare litt forskjell i oppløsning det er snakk om. Mye av det som sendes på feks. discovery fra usa i SD og som er skutt i SD er nok ntsc og kvaliteten der er ikke noe å utsette på. Men to forbruker kameraer pal/ntsc så vil forskjellene være LITT tydligere enn ett kamera med sikkelig optikk som koster det mangedobbelte... Men er vel som den jeg siterte først svarte, om man ønsker pal pga. kvaltiten så er jo det greit nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå