Tharos. Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg skjønner at man enkelt kan finne denne info'n på nettet, men vær så snill og hjelp en stakkar med modem... Jeg har et greit teleskop, for å kalle det det. Ikke dritdyrt, men ikke av de billigste heller. Det fulgte med en gammel versjon av stjernekikkerprogrammet Starry Night, hvor Andromeda-galaksen (M31) vises noe helt sinnssykt på himmelen. Når jeg prøver å finne M31 selv på den ekte himmelen, ser jeg ikke et pøkk. Hvor klar er egentlig M31, og hva slags utstyr og forhold må man ha for å klare å se den? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er mulig å se Andromeda galaksen med det blåtte øyet. Husk å still deg et sted med lite lysforurensing, f.eks. skogen. http://www.greenwich-observatory.co.uk/andromeda.html http://www.physics.ucla.edu/~huffman/m31.html Lenke til kommentar
Chub Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg har et greit teleskop, for å kalle det det. Ikke dritdyrt, men ikke av de billigste heller. Det fulgte med en gammel versjon av stjernekikkerprogrammet Starry Night, hvor Andromeda-galaksen (M31) vises noe helt sinnssykt på himmelen. Når jeg prøver å finne M31 selv på den ekte himmelen, ser jeg ikke et pøkk. Kjøpte du Starry Night, og fikk med et teleskop på kjøpet? :!: Hørest veldig suspekt ut, sikker på det er så bra som du vil ha det til? ......Hmmm, når jeg leser innlegget ditt en gang til, skjønner jeg at det kanskje var Starry Night som følgte med teleskopet.... Uansett, hvilket teleskop har du? Det skal være veldig bra forhold skal du klare å se Andromeda-tåken med det blotte øye, det beste vil være å lære deg litt "star-hopping", først kanskje bare med kikkert. Du begynner på et kjent stjernetegn, i dette tilfellet Pegasus, og hopper da fra stjerne til stjerne med kikkerten til du kommer til Andromeda. Kan da være lurt å skrive ut kart over gjeldende himmelområde... Hvor klar er egentlig M31, og hva slags utstyr og forhold må man ha for å klare å se den? M31 kan du i noen tilfelle se med blotte øyne, alle teleskoper og kikkerter vil se den. Dog vil den i fleste tilfeller bare vise seg som en tåkedott, det krever (øye)trening og bra forhold og bra utstyr for å ane konturene i galaksen. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 For å være helt ærlig, aner jeg ikke hva det heter eller hvor bra forstørring det har. Det jeg kan si, er at jeg klarer å se ringene på Saturn ganske greit. Jeg ser ikke noe farge, eller individuelle ringer, men jeg ser klart og tydelig at det er en ring der. Det var som sagt en eldre versjon av Starry Night, 3.1 eller noe slikt. (Som fulgte med teleskopet, ja! ). Andromeda vises som en diger galakse på himmelen i programmet, noe som fikk meg ut på leting, for det skulle visst være "helt naturtro" stjernehimmel i programmet. Noen som forresten har den nyeste versjonen av Starry Night? Den ser jo helt utrolig bra ut! Hmm, 3000,- for en batterimaskin fra Dewalt, eller Starry Night til 1800,- Lenke til kommentar
Chub Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 For å være helt ærlig, aner jeg ikke hva det heter eller hvor bra forstørring det har.Det jeg kan si, er at jeg klarer å se ringene på Saturn ganske greit. Det som er "målestokken" for et teleskop, er først og frems diameteren på objektivet. Alle teleskop kan i teorien forstørre 1000 ganger, men få teleskop har optikk til å kunne tåle en slik forstørrelse. Vanligvis når du går over 300x, blir bildet tåkete av atmosfære og/eller optikksvakheter. Har du speil eller linsetelesko? Andromeda vises som en diger galakse på himmelen i programmet, noe som fikk meg ut på leting, for det skulle visst være "helt naturtro" stjernehimmel i programmet. Eneste som kanskje er "naturtro" i Starry Night, er størrelsen på M31, du kommer ALDRI til å kunne se Andromeda slik det er gjengitt på fotografiet der. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Jeg tror dere trenger et bedre teleskop. Den er jo rett foran nesen på dere. ed: Selges det ikke teleskop som man kan sette til å samle lys over tid (og oversende bildedata til en PC mens lys samles)? Laget for hobbybruk altså. (stor) Endret 23. februar 2007 av hishadow Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Eneste som kanskje er "naturtro" i Starry Night, er størrelsen på M31, du kommer ALDRI til å kunne se Andromeda slik det er gjengitt på fotografiet der. Nei, jeg fant da fort ut det! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå