Gå til innhold

Kjøp av harddisk til videoredigering

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips?

Jeg har alltid kjøpt harddisker hvor jeg får mest MB/kr,

men etter jeg forsøkte meg med litt videoredigering igår, så ble jeg ganske skuffet over ytelsen. Nå ønsker jeg å kjøpe meg en ny disk, men hvet ikke helt hva jeg skal gå for...

jeg er fattig som rotta, så prisen kan ikke være altfor stiv, men må ha noe som yter bedre enn de jeg har nå hvertfall. sleng i vei forslag, så sjekker jeg dem ut! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at harddisken er flaskehalsen da? CPU og RAM påvirker jo en del også. Men selvfølgelig...desto raskere disk, destor bedre. Men da er jo valget mellom 7200 RPM eller 10 000 RPM. Men husk også å defragmentere ofte så datastrømmen er så strømmlinje formet som mulig.

AKIRA

Lenke til kommentar

Både CPU og ram er nettopp oppgradert til c2d@6600 og 2gb pc5400,

så føler meg veldig trygg på at det er harddisken som er flaskehalsen ja.

Jeg snakker nå altså om selve redigering av store videofiler, med mye flytting av data, ikke om konverting og rendring.

vurderer å bestille raptoren på kompletts superweekend, men skulle gjerne hatt litt mer info før jeg slenger inn så mye penger.

Lenke til kommentar

Hva slags program bruker du?

Jeg redigerte video på min PIII 450Mhz.

Eneste problemet "back in the old days" var HDD.

Den gang var regelen, at man skulle bruke 7200 disk, og ikke 5600.

(les RPM) Eller scsi.

Dette var for over 10 år siden.

Husker også at det ofte var problemer med IRQ, og man ofte fikk hakking og hopping som en følge av dette.

Dog, hjelper det om du forteller litt, om data, og programmet du bruker.

Selv har jeg et Pinnacle pro one kort liggende å støve et sted.

Takler 2videostrømmer samt overlay i realtime :p

så du kan lage Bilde i bilde, og noen effekter, og kjøre realtime preview på en ekstern TV.

trur dette kostet 14000 når det kom ut på markedet...

Sikkert 1000 kr i dag.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips?

men etter jeg forsøkte meg med litt videoredigering igår, så ble jeg ganske skuffet over ytelsen. Nå ønsker jeg å kjøpe meg en ny disk, men hvet ikke helt hva jeg skal gå for...

jeg er fattig som rotta, så prisen kan ikke være altfor stiv, men må ha noe som yter bedre enn de jeg har nå hvertfall. sleng i vei forslag, så sjekker jeg dem ut! :)

7994228[/snapback]

Driver ikke med redigering selv, men jeg har hjulpet flere som driver med det. (Datamessig). Generelt burde det holde med 7200rpm disker. Du får mye mer for pengene da. Seagate 7200.10 disker f.eks. Skulle du oppleve at det er problemer selv da, kan du lett sette opp 2 slike disker i Raid0, og bruke den som jobbdisk. Lagre ferdige produkter et annet sted.

Hva slags kontroller bruker du?

Lenke til kommentar
Hva slags program bruker du?

Jeg redigerte video på min PIII 450Mhz.

Eneste problemet "back in the old days" var HDD.

Den gang var regelen, at man skulle bruke 7200 disk, og ikke 5600.

(les RPM) Eller scsi.

Dette var for over 10 år siden.

Husker også at det ofte var problemer med IRQ, og man ofte fikk hakking og hopping som en følge av dette.

Dog, hjelper det om du forteller litt, om data, og programmet du bruker.

Selv har jeg et Pinnacle pro one kort liggende å støve et sted.

Takler 2videostrømmer samt overlay i realtime :p

så du kan lage Bilde i bilde, og noen effekter, og kjøre realtime preview på en ekstern TV.

trur dette kostet 14000 når det kom ut på markedet...

Sikkert 1000 kr i dag.

8035627[/snapback]

Bruker adobe premiere akkurat nå. hardwaren er som nevnt c2d@E6600, 2gb PC5400, og 7600gt.

Regner ikke med jeg ville hatt noen problemer med dv-redigering slik jeg dreiv med før, men da kunne man jo redigere ferdig i LQ før man deretter rendret til HQ når redigeringen er ferdig. Men det jeg driver med nå er å redigere store ferdige avi-filer og lignende. Finnes det kanskje noen måte å redigere i LQ og deretter rendre til HQ etterpå, slik jeg gjorde det med dv-redigeringen?

Driver ikke med redigering selv, men jeg har hjulpet flere som driver med det. (Datamessig). Generelt burde det holde med 7200rpm disker. Du får mye mer for pengene da. Seagate 7200.10 disker f.eks. Skulle du oppleve at det er problemer selv da, kan du lett sette opp 2 slike disker i Raid0, og bruke den som jobbdisk. Lagre ferdige produkter et annet sted.

Hva slags kontroller bruker du?

8035745[/snapback]

Kontroller? :innocent:

Brukte et pinnacle-pro kort før til dv-redigering, men nå er det som nevnt snakk om redigering av filer som allerede ligger på harddisken, og da tenkte jeg det ikke var noe vits med noe ekstra kort...?

Skal sjekke om hk'et mitt støtter raid, hvis dette øker ytelsen betraktelig.

er i ferd med å bestille en 500gb 16mb nå, men bør kanskje bestille 2 hvis jeg kan kjøre de i raid og øke ytelsen ytterligere....

takker for svar til begge.

Lenke til kommentar

Kontroller?  :innocent:

Brukte et pinnacle-pro kort før til dv-redigering, men nå er det som nevnt snakk om redigering av filer som allerede ligger på harddisken, og da tenkte jeg det ikke var noe vits med noe ekstra kort...?

Skal sjekke om hk'et mitt støtter raid, hvis dette øker ytelsen betraktelig.

er i ferd med å bestille en 500gb 16mb nå, men bør kanskje bestille 2 hvis jeg kan kjøre de i raid og øke ytelsen ytterligere....

takker for svar til begge.

8043445[/snapback]

HDD kontroller, ikke DV kort. Men sjekk raid mulighetene du, så kommer vi tilbake til det med kontroller etterpå.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips?

7994228[/snapback]

Mulig jeg skjønte problemet ditt nå.

Klager du over at ting går treigere/tyngre nå, enn hva det gjorde før?

*edit*

Nytt svar....

Trur ikke det er diskene som er flaskehals hos deg....

Etter hva jeg kan lese av dine innlegg.

Dersom du brukte de gamle pinnacle DV kortene,

kunne du redigere i preview kvalitet.

Trur dette også gjalt tv-kortene også.

Trur preview kvaliteten tilsvarte VCD kvaliteten 352x240 eller 288-husker ikke fps.

Bruker du i dag Adobe premiere, og redigerer FULL dv kvalitet 720x576 25fps, får datamaskina di MYE mere å jobbe med. Dermed kan det gå treigere av den grunn.

Så du bør evt. sjekke hvilke filer du jobber med i dag, før jeg vil si om det er HD som er flaskehalsen din. Eller om du bare jobber med MYE tyngre filer/større datamengde.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall at det ikke er CPU'en som er flaskehals, for den belastes aldri over 40-50%. Og skjermkort og ram er også dugelig, så da ser jeg ikke så mange andre muligheter igjen.

Men for å legge akkurat det littegrann på hylla, og heller ta opp igjen det som jeg nevnte i forrige post:

Det er IKKE snakk om å kjøre capture fra DV eller andre eksterne kilder.

Det er snakk om å redigere eksempelvis 700MB divx-filmer og lignende som allerede ligger på harddisken.

Det jeg altså lurte på i den anledning var om det var mulig å lage LQ/preview av disse, redigere dem ferdig i LQ og deretter rendre dem tilbake til HQ, slik man kan med eksempelvis DV?

Håper dere forstår spørsmålet, tror ikke jeg greier å formulere det noe klarere enn dette.

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...