Gå til innhold

Konstitusjonelt monarki eller republikk?

Om valget stod mellom republikk og monarki, hva ville du valgt?  

123 stemmer

1. 1. Om valget stod mellom republikk og monarki, hva ville du valgt?

• Republikk
      61
    • Monarki
      56
    • Vet ikke/Ingen formening
      6

Anbefalte innlegg

Der sa du det ;) For en gangs skyld er vi enige. I tillegg til å ha en kulturell og tradisjonell verdi så kan Kongen være et viktig politisk samlingssymbol i vanskelige tider, for eksempel under annen verdenskrig.

En president vil minst ha den samme verdien som et samlingssymbol som en konge. Jeg ville heller kjempet for fedrelandet under banneret til en folkevalgt president, enn en kar som har arvet posisjonen sin og dermed ikke har utrettet noe for å bli landets øverste symbolske leder.

Jeg er villig til å betale de skarve kronene for å slippe å oppleve: Il Presidente Carl, eller President Jensemann, eller President Erna, eller President Kristin, eller osvosvosv ....

Du er redd for å oppleve en demokratisk valgt leder som du ikke liker, men ikke å oppleve en mentalt ustabil konge som du ikke kan fjerne gjennom stemmeretten din?

Endret av Idioteque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der sa du det ;) For en gangs skyld er vi enige. I tillegg til å ha en kulturell og tradisjonell verdi så kan Kongen være et viktig politisk samlingssymbol i vanskelige tider, for eksempel under annen verdenskrig.

En president vil minst ha den samme verdien som et samlingssymbol som en konge. Jeg ville heller kjempet for fedrelandet under banneret til en folkevalgt president, enn en kar som har arvet posisjonen sin og dermed ikke har utrettet noe for å bli landets øverste symbolske leder.

Jeg kjemper for fedrelandet, uavhengig av hvem som har tittelen som statsoverhode. Han kommer fra en lang familie av mennesker som har i sin tid gjort veldig mye.

Jeg er villig til å betale de skarve kronene for å slippe å oppleve: Il Presidente Carl, eller President Jensemann, eller President Erna, eller President Kristin, eller osvosvosv ....

Du er redd for å oppleve en demokratisk valgt leder som du ikke liker, men ikke å oppleve en mentalt ustabil konge som du ikke kan fjerne gjennom stemmeretten din?

Vi har allerede en demokratisk valgt leder, eller har du glemt det? Hvis Kongen gjør noe utøvende, eller påvirker politikken direkte i det hele tatt. Så vil han bli tilsidesatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...