bosannes Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Når jeg kom hjem fra jobb på mandag var det slik en deilig lukt i hele huset (henger fortsatt litt igjen). Det viste seg at det var en pc som hadde "skrudd seg av" og ikke ville på igjen. Luktet litt rundt, og konkluderte med at det kunne være psu som var gåen. Prøvde såvidt å starte med en annen psu, og da startet alle komponentene opp. Gadd riktignok ikke å boote fullstendig. Åpnet psu-en, og ble møtt av en klissete kloss, samt noe flytende på innsiden av lokket. Trodde egentlig det var noe som hadde smeltet, men dette var jo ca 4 timer etter den hadde skrudd seg av. Noen som vet hva det kan ha vært? Luktet typisk svidd elektro. Bestilte ny PSU, og venter fortsatt på den. Nå i dag var jeg derimot inni pcen for og hente ut et disk, og oppdaget at det var "ettellerannet" på toppen av noen dingser (kondensatorer?) like ved cpu-socket på hovedkortet. Noen som kan si meg hva DET er for noe? Endret 22. februar 2007 av bosannes Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det der ser ikke bra ut Du har nok vært ute for et selvmordsforsøk av pcn din. Men hva som har forsaket at psu er smelta og hk har fått skade må nok testes først, har du garanti på det hk ville jeg nok ha sendt det inn til testing før jeg fyrer en ny psu på den pcn din. Mye annet kan være skadet også. Elektronikk feiler iblandt, sånn er det bare. Send inn og få det sjekka. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg ser det tydelig på de kondensatorene i strømforskyneren at det er de som er sprengt. Ene av dem er toppen helt blåst opp. Det er disse som er eksplodert, og innholdet i disse, som er en delvis flytende greie, har vel kommet ut og havnet nedover hovedkortet. Denne massen er elektrisk ledendende, og er den havnet utover noen ledere bør det fjernes. Ligger den bare på toppen av kondensatorer slik på bildet, er det ikke farlig. Sansynligvis fordi viften i PSUen har stoppet, og disse har blitt overopphetet. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 HK er minst 3 år gammelt. PSU er enda eldre. Mulig det er 3,3V-railen som har svidd seg? Ettersom disker og optiske drev ser ut til å være uskadd... 400,- for et nytt hk er kanskje ikke så mye for å være på den sikre siden, men for alt jeg vet kan jo skjerkort, prosessor og minne allerede ha tatt kvelden, og da er det litt kjedelig å handle inn Socket A-deler... Veldig kult om noen kan si noe mer om den guffa på kondensatorene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg vil tro at det er bare PSUen som er død, om ikke du har konkludert med noe annet basert på testinger. Her er det rett og slett bare kondensatorene som står på inngangen som er sprengt. Uten disse klarer ikke PSUen å levere stabil spenning til regulatorene, noe som gjør at disse ikke fungerer i det hele tatt, og dermed kan ikke maskinen starte med den PSUen. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 HK er minst 3 år gammelt. PSU er enda eldre.Mulig det er 3,3V-railen som har svidd seg? Ettersom disker og optiske drev ser ut til å være uskadd... 400,- for et nytt hk er kanskje ikke så mye for å være på den sikre siden, men for alt jeg vet kan jo skjerkort, prosessor og minne allerede ha tatt kvelden, og da er det litt kjedelig å handle inn Socket A-deler... Veldig kult om noen kan si noe mer om den guffa på kondensatorene. 7996629[/snapback] Elektrolytten i disse kondensatorene er en slags gele. Med en 4 år gammel PSU kan dette være kondensatorer med produksjonsfeil og de kan være årsaken til hele greia. Det var en ganske stor skandale da en produsent tok markedet med storm og de store Taiwan selskapene brukte denne leverandøren. Det viste seg at produktene ikke holdt og kondensatorene startet å ese ganske raskt. Har selv byttet ut et 5-6 slike kondensatorer på et gammelt HK. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Det er altså kondensatorene på hovedkortet som er avbildet ovenfor. Er disse noe jeg selv vil klare å bytte med loddebolt (har litt erfaring fra før), eller bør jeg kanskje kontakte en elektronikkstudent elns? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det går å fikse selv. Men få tak i rett type, det skal være 'Low ESR'. "How ANYONE Can Replace Leaking Capacitors" http://www.overclockers.com/tips1081/ http://global.aopen.com.tw/tech/techinside/lowesr.htm Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Så dette kan ha vært slik ganske lenge? Altså kan det gå helt fint å fortsette å bruke kortet som normalt? Ser iallefall ut som det er verdt forsøket da. Kortet er forresten et Abit NF7 (tror det er det det heter?). Bare å finne kondensatorer da... Takk Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Så dette kan ha vært slik ganske lenge? Altså kan det gå helt fint å fortsette å bruke kortet som normalt? Ser iallefall ut som det er verdt forsøket da. Kortet er forresten et Abit NF7 (tror det er det det heter?). Bare å finne kondensatorer da... Takk 7998992[/snapback] Jepp, det kan ha vært sånn lenge. Jeg oppdaget det fordi jeg visste at Vcore ville bli ustabil ved slike problemer. Dette er typisk kondensatorer som brukkes til spenningsreguleringen på hovedkortet. Tar jeg ikke mye feil er NF7 et så gammelt kort at det kan være rammet av disse feilproduserte kondensatorene. Disse kondensatorene er ganske enkle å skifte så med litt erfaring skal det gå helt fint. Det er selvsagt ingen garanti for at slikt vil virke etter en kortsluttning ett eller annet sted men det kan være verd forsøket. Endret 22. februar 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Det der er elektrolytt som har lekket ut, ja. Det skjer typisk hvis kondensatorene blir ladet opp for mye og derfor overoppheter. Hvis du overlader dem raskt nok kan du få en skikkelig smell og sende hylsen flygende ganske langt (eventuelt sette i gang brannalarmen og sørge for at hele elektrobygget på NTNU må evakueres, men da snakker vi litt større skala på komponentene og spenningene involvert... ) Elektrolyttkondensatorer er antageligvis den komponenten i husholdningselektronikk (og mye annen elektronikk, for så vidt) som har dårligst levetid, og er som oftest det første som ryker når en krets tar fyken. Hvis kondensatorene er noen år gamle og har fått seg en smell fra en strømforsyning som ryker, så er det gjerne alt som skal til for at de ryker. Men det skal i utgangspunktet gå greit å skifte dem så lenge du er forsiktig. Det viktigste å være påpasselig med er at du ikke bruker for mye loddetinn og dermed klarer å kortslutte ting som ikke skal kortsluttes. EDIT: Angående artikkelen som ble nevnt over, så vil jeg komme med en liten kommentar. I dette tilfellet (og i tilfellet beskrevet i artikkelen) så er det snakk om kondensatorer i en likespennings-krets, og rollen deres er å stabilisere spenningen og dempe ut transienter. I så måte er ikke kapasitansen så viktig så lenge den er høy nok, så det er neppe noe problem som artikkelforfatteren å gjøre å bytte ut 2200 uF-kondensatorer med noen på 2700 uF. Hvis du jobber på en vekselspenningskrets er det derimot mye viktigere at kapasitansen er korrekt, siden den direkte bestemmer AC-impedansen til kondensatoren. Endret 22. februar 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå