Nissen Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Tenkte jeg skulle prøve å kople min 2000W bil-sub til anlegget jeg har i stuen, og trenger vel derfor en omformer som gjør el-nettets vekselspenning om til likeretta spenning på 12V. Siden selve sub-elementet er på 2000W er det vel nødt for å være en rimelig heftig omformer, og i tillegg må jeg vel kople meg på en sikring med ganske god kapasitet? Hvordan skal jeg regne størrelsen på sikringen? Slik: 2000W / 12V = 166A eller slik: 2000W / 220V = 9,1A ? Hvor får jeg kjøpt en omformer av slikt kaliber? (Var mange spørsmål på en gang det gitt... ) Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Selv om elementet tåler 2000w, trenger ikke det å bety at forsterkeren trekker 2000W fra nettet... Se på forsterkeren om du finner noe info om hvilken effekt den bruker, samt se om det er en sikring i nærheten av 12v-inntaket. Sikringsverdien gir en fin indikasjon om hvor mye strøm den trekker. Da kan trenger du en strømforsyning som leverer tilsvarende. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det kanskje snakk om "musikkeffekt" (PMPO). Jeg fant denne forklaringen på PMPO. Du bør kikke på sikringen til forsterkeren. Effekten blir da maks 12v * sikringsverdien. Uansett bør det gå an å få laget en spenningsforsyning til subben. Du trenger en (ringkjerne)transfomator, en kraftig likeretterbro og en (eller flere) kondensatorer for å lage en simpel spenningsforsyning. Hvis skal kjøpe en spenningsforsyning må du vite hva som står på sikringen. Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Forsterkeren har 2 sikringer som begge er på 40A. Vil det da si at jeg trenger en strømforsyning som kan levere 40A eller 80A? Hvor får jeg i tilfelle kjøpt slike? (Gidder ikke lage meg en selv tror jeg... ) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Tja, det er en god del strøm... Generelt så gjelder det dess høyere strøm, jo høyere pris. Elfa selger bl.a. Laboratorieaggregat SPS-9600 på 60A til den nette sum av 2673,- Den norske produsenten Mascot lager en del forskjellige strømforsyninger, det er nok enklest å ringe til dem for å høre hva de har og hva det koster... Lenke til kommentar
asle Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) hvorfor ikke bare kjøpe en aktiv sub? slipper alt styret og du kan ha musikk både i bilen og i stua eventuelt kan du rigge deg til med bil batterier og batterilader (bare ha god lufting bilbatterier lager knallgass når dei lader) exide maxxima er et bra batteri å bruke koster ca 2000 en lader som kan dra en del ampere koster ca 1500 - 5000 Endret 22. februar 2007 av asle Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Elfa selger bl.a. Laboratorieaggregat SPS-9600 på 60A til den nette sum av 2673,-Eller kr. 3341,25 siden Elfa sier: Alle priser NOK ekskl mva. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det du i praksis trenger er en trafo på 500VA, en likeretterbro og glattekondensator. Dette burde ikke koste mer en en tusenlapp tilsammen. På en annen side tviler jeg på lovligheten med å lage dette selv... Jeg tipper at det blir billigere og bedre å kjøpe en hjemme-sub til 3-4000 kroner Lenke til kommentar
weebl Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 du sparer nok nesten penger om du bare investerer i en aktiv sub. du får en fet subwoofer til 2000+ Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) http://www.mamut.com/dynabel/subdet88.htm http://www.mamut.com/dynabel/subdet165.htm Tenk på at en 25Watts rørforsterker spiller bedre en mange 2000W bilstereoforsterkere. Så se deg ikke blind på watt...det jukses MYE på dette. *edit* Tøft at jeg linket en Subwoofer forsterker som koster 7000 http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...wwalias=dynabel her har du en bedre oversikt. Disse er for 220/240V. Endret 28. februar 2007 av DeathByDigital Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå