MarianneB Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei Jeg er en amatør som trenger litt bistand. Jeg bruker Pinnacle Studio 9 til konvertering av gamle familiefilmer fra vhs til cd. Men så kunne jeg i tillegg tenke meg å lagre de ferdige prosjektene på en ekstern harddisk. Hvordan gjør jeg det, i hvilket format via Pinnacle ?? Jeg har forsøkt men ved opphenting av prosjektet finner den ikke igjen innholdet i filen. Må jeg konvertere prosjektet på noen måte og deretter lagre det på disken?? Mulig dette er et banalt spørsmål... Uansett takknemlig for hjelp ! Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 'Jeg har forsøkt men ved opphenting av prosjektet finner den ikke igjen innholdet i filen. ' Har du slettet prosjektet? Du må hente det inn i Pinnacle igjen, og så må du gå til 'Lag film' og velge AVI eller MPEG, og velge ekstern harddisk til å lagre på. AVI tar best vare på kvaliteten, men tar ca 13 GB pr time film. Under 'Kompresjon' har du kanskje valget 'Ligos Indeo video 511 Encoder', forsøk den. Velger du 'DV Video Encoder' tror jeg ikke du kan redigere igjen i Pinnacle (min erfaring). -Eller velg MPEG, og du lagrer i samme kvalitet som DVD. Nå kan du starte prosessen, og det tar omlag samme tid som rendring til DVD. Lenke til kommentar
MarianneB Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Tusen takk for nyttig svar. Ja jeg slettet nok filene. Filmene mine var på ca 1 time hver seg og når jeg forsøkte å lagre de som avi fil fikk jeg beskjed om at den eksterne hardisken ikke hadde stor nok kapasitet (360 GB). Vet du forresten om hvor jeg kan lese mer om de forskjellige kompresjonsmulighetene (se vedl). Når jeg nå forsøkte med et lite klipp gikk det greit. comp.doc Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med lesestoff om dette, men prøv f. eks å søke etter 'codec' på Google, finner du sikkert dagers lesing ! Det er sikker noen andre her som kan vise deg nyttige adresser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå