Gå til innhold

HTPC og Server virtual combo med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Grunntanke: server trenger lite cpu men mye diskplass., htpc trenger mye cpu, men lite hdd plass (utenom timeshifting og opptak da), ram., er vel bare å slenge inn 4gb så skulle vel det holde til det meste..

Mål: Slå sammen server og htpc for å spare komponent mengde, samt utnytte ressurser bedre på komponenter som kjøpes.

Plasseringer: stue og kjøkken er vegg-i-vegg med en 1.5 meter trappegang i mellom. Plassere tv på vegg mot kjøkken, kabler fra tv og surround anlegg til PC plassert på loft. Ca 3-4 meter kabellengde.

Utfordringer: Pga støy vurderes plassering på loft. Estimert antall harddisker blir 8-10 stk. Loftet har shingeltak og blir ganske varmt om sommern. Derfor må det brukes vannkjøling. Tenkte å sette radiator på kjøkken (ca 4.5 meter slangestrekk, med 2.5 meter løftehøyde som pumpen må støtte, alternativt plassering under tak på kjøkken, som vil gi 0.5 meter løftehøyde).

Planen var å ha 2 virtuelle instanser, 1 xp media center edition, som også skal brukes til spill, og 1 2003 r2 server til ad, dhcp, print, fil, exchange.

Tenkte å benytte meg av KVM paravirtualisering jamfør Full virtualisering inn i Ubuntu og Fedora men er usikker på om det vil gi nok ytelse, og om det vil være bra nok til f.eks å spille spill på..

Noen som har noen synspunkter rundt denne tanken ? Vil det være praktisk gjennomførbart ? Har per idag server (og scanner server) stående på kontoret i kjellern, der temp er kurant året gjennom, men det blir 2 etasjer kabelstrekk til stue, og det er vel for langt for audio/video...

Plassering av HTPC i stue er jo igrunn veldig dumt, så jeg stiller meg underlig til at jeg ikke har funnet mye om dette i min søken etter svar. Har funnet GANSKE mye om folk som har lagt ned ENORMT med tid og penger i kjøling og støydemping, men det burde jo være mer praktisk å bare fjerne det som er problemet fra oppholdsrom ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...