Gå til innhold

Bærbar til ca 13000,- Dell Inspiron 9400?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en bærebar pc, og lurer på produkter jeg ikke har vært borti. Jeg kommer til å bruke den til litt spilling, men for det meste blir den nok brukt til surfing, nedlasting og "vanlige" ting som ikke krever allverden. Men jeg vil ha en pc med god ytelse, og her er mine krav:

15.4" skjerm

2 gb ram

100gb hdd (7200)

dvd brenner

2.0 ghz duo (eller duo 2)

Max pris 12000,-

Skjermkortjungelen har jeg rotet meg fullstending bort i, så der vet jeg ikke hva jeg burde velge.

Så mine spm:

1: Er det mye forskjell på Core Duo og Core 2 Duo? Er det merkbart?

2: Hvordan er det med forskjellen på 5400rpm og 7200rpm hadd?

Noen som har en pc med mine krav å anbefale?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Core Duo vil si at det er EN prossesor med TO kjerner.

7995052[/snapback]

Men det vil si at den jobber sånn ca som en 4 ghz prosessor?

Eller? :roll:

Har satt opp denne:

15,4" Widescreen skjerm, WXGA 1280x800, Glare type

Intel 945GM +ICH7-M chipset

INTEL CORE DUO T2600 2.16GHZ

Intel 802.11a/b/g trådløst nettverkskort (54Mbps)

10/100/1000 Mbps nettverkskort

2048MB (2GB) 667MHZ DDR2 SODIMM RAM

100GB SATA 7200RPM 2.5"

56kbps modem integrert

Intel 945GM skjermkort

DVD±RW DL (double layer) brenner

PC Card (PCMCIA type II) og PCI Express card slot

Støtter High Definition Audio

Stereo høyttalere

S-video utgang og skjermutgang

3 x USB 2.0

Firewire

3-i-1 kortleser (SD/MMC/MS)

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 32-bit, norsk OEM

Kommer på ca 12000,- med Vista Ultimate.

Eneste som jeg ser som svakt er skjermkortet.

Holder dette i det hele tatt til spilling? For integrerte skjermkort er vel ikke de beste i by`n. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Om du har tenkt å bruke pc'en til spilling, ville jeg ha valgt noe helt annet. Velg en svakere prosessor til fordel for et bedre skjermkort.

For kr. 12.000,- får du f.eks. en Del i9400 med Go 7900GS. Da har du riktignok en prosesor på 1,66 ghz og 1 gb ram. Dette systemet er likevel mye bedre enn det du ser på i forhold til spilling.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev skal den kun brukes litt til spilling. Spiller CS 1.6 og Hitman 2 for det meste. Spiller ikke så mye, og trenger ikke kjøre spill på full oppløsning, men vil at jeg skal ha mulighet for å spille uten at den bare lagger...

Noen som har erfaringer med det Intel skjermkortet?

Kan også legge meg på 13200,- da får jeg "kun" 1.66 ghz cpu, men får med GeForce 7600 256 mb istedet for integrert.

Kanskje et bedre kjøp det? Hvordan vil den 1.66 cpu`en jobbe sammelignet med min AMD Athlon 64 3500+? Har 0 peiling på ytelsen til cpu`ene som selges med de bærbare pc`ene...

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til ytelsen til det integrerte skjermkortet. De skal etter sigende ha blitt bedre de siste år, men så lenge du har tenkt å spille litt, ville jeg likevel ha styrt unna. Selv om det kanskje drar noen av spillene dine på lave innstillinger, er ikke særlig fremtidsrettet.

Derfor synes jeg det andre alternativet ditt så mye bedre ut. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal betale 1200,- mere enn Dell'en for et svakere skjermkort. Om det er rammen som skiller, vil du likevel kunne legge til 1 gb ram og komme ut med tilsvarende eller bedre pris.

Hvilken maskin er det du egentlig ser på?

Lenke til kommentar

Mitt største ankepunkt mot den som du vurderer er skjermen. Det er tross alt den du kommer til å stirre på i årene som kommer.

Om du ringer Dell kan du få maskinen levert med Vista. Kan likevel være smart å vente ettersom OS'et er nokså ungt og det mangler en del drivere og fortsatt har mange bugs. Om jeg ikke tar helt feil får du gratis oppgradering til Vista om du velger XP, men det der bør du uansett sjekke med selgeren. Om du ringer, kan du dessuten prute litt på prisen. Jeg tipper du vil klare å få oppgradert rammen samt kanskje øke oppløsningen til WUXA (1900*1200) uten at det koster deg mer enn det du vurderer å bruke.

Lenke til kommentar
Om du har tenkt å bruke pc'en til spilling, ville jeg ha valgt noe helt annet. Velg en svakere prosessor til fordel for et bedre skjermkort.

For kr. 12.000,- får du f.eks. en Del i9400 med Go 7900GS. Da har du riktignok en prosesor på 1,66 ghz og 1 gb ram. Dette systemet er likevel mye bedre enn det du ser på i forhold til spilling.

7995789[/snapback]

Den prosessoren han snakker om er da vitterlig en core duo prosessor på 2,16 gighz.... T2600........

Får ingen core2duo prosessor billigere enn den.... Den 1,6 gighz prosessoren du peker på er jo en dyrere og noget bedre prosessor, en T5500... Core 2 Duo...

Men veldig enig i i9400! Da kan du kose deg med spill! Okke som!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hva med denne da?

Det er Inspiron 9400 som dere skryter av:

IntelCore 2 Duo Prosessor T7200 (2GHz, 4MB L2 Cache, 667MHz FSB)

2048MB 533MHz DDR2 SDRAM

17" WXGA+ TFT (1440x900) skjerm

ATI Mobility Radeon X1400 256MB HyperMemory

160GB SATA harddisk (5,400rpm)

12590,- med Vista Home Premium :)

Lenke til kommentar
Om du ringer Dell kan du få maskinen levert med Vista. Kan likevel være smart å vente ettersom OS'et er nokså ungt og det mangler en del drivere og fortsatt har mange bugs. Om jeg ikke tar helt feil får du gratis oppgradering til Vista om du velger XP, men det der bør du uansett sjekke med selgeren. Om du ringer, kan du dessuten prute litt på prisen. Jeg tipper du vil klare å få oppgradert rammen samt kanskje øke oppløsningen til WUXA (1900*1200) uten at det koster deg mer enn det du vurderer å bruke.

Har prøvd Vista, og syntes det fungerer utmerket. Og jeg har prøvd å prute på Dell, men uten resultat. :p

Regner med å bestille i lpet av noen få dager, fint om noen vet om bedre kjøp enn dette.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Har også kommet over denne.

Får vel et bedre skjermkort her? Pluss raskere ram og Vista Ultimate.

Eneste negative i forhold til Dell Inspiron 9400 er skjemen, som her er 15.4 istedet for 17", men det har ikke veldig mye å si for meg.

Vil heller ha med bedre skjermkort, raskere ram og Vista Ultimate.

Eller har dere noen andre alternativer?

Lenke til kommentar
Har også kommet over denne.

Får vel et bedre skjermkort her? Pluss raskere ram og Vista Ultimate.

Eneste negative i forhold til Dell Inspiron 9400 er skjemen, som her er 15.4 istedet for 17", men det har ikke veldig mye å si for meg.

Vil heller ha med bedre skjermkort, raskere ram og Vista Ultimate.

Eller har dere noen andre alternativer?

8024294[/snapback]

Skjermkortet er veldig mye dårligere, det er i low-end klassen. Se øverst i bærbartråden for skjermkortoversikt.

Lenke til kommentar

De ligger jo i samme klasse de to. Mid end. Det fra cinet og det fra Dell:

Nvidia GeForce Go7400 Cinet

ATI Radeon X1400 Dell

Fra den første posten i Bærbar kategorien:

Ytelse: De to nyeste kortene i dette segmentet er Go7400 og X1400. Av disse to er X1400 hakket raskere sammenlignet med Go7400. Begge vil yte sammenlignbart, men X1400 sin høyere minnehastighet (den har en full 128-bits bus vs. 64-bits bussen i Go7400) vil yte bedre på høyere oppløsning og innstillinger – men, forskjellen er ikke stor, kan være merkbar for enkelte brukere. Men du kan ikke velge feil med noen av disse kortene.

Altså er de relativt like i ytelse...

Ulikt fra low-end kortene har disse faktisk en sjanse i de siste spillene. HL2/CS:S går fint, sammen med Far Cry og andre spill i samme ytelsesklasse . F.E.A.R. er der disse kortene vil få problemer, men da setter man bare ned ytelsen og oppløsningen i spillet.

Siden jeg kun for tiden spiller CS 1.6 og litt Hitman 2, blir nok ikke det med ytelse på skjermkortet noe problem. Spiller innimellom nye spill jeg kommer over, men denne pc`en skal ikke brukes veldig mye til spilling. Jeg MÅ heller ikke kjøre de råeste spillene på den høyeste oppløsningen.

Så siden denne (Cinet) har raskere ram, 5400 rpm hdd og Vista Ultimate til samme pris, kan det nok godt hende at det blir den. :cool:

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...