MrAHB Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei Jeg har en "ny" maskin med 2gig minne og core2duo og 8800GTS Jeg har tenkt å innstallere en Linux på den nye VirtualPC2007 fra microsoft, er dette mulig? Jeg kjører vista32 og jeg tror ikke jeg satser på "ordentlig" install av linux med det første da jeg er helt amatør på andre OS'er enn Windows. Så om det går: Hvilke skal jeg velge? Det bør ha grafisk grensesnitt, være enkelt å bruke og fint om det er en god applikasjonspakke med spill osv -Det trenger ikke være noen spesielle server programvare til denne utgaven. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Ubuntu? Lettest å få hjelp med ihvertfall. Du kan jo kikke på vmware server for virualisering. Gratis. Kanskje litt mer linux vennlig også. Har ikke prøvd virtualpc fra microsoft. Men det er ingen hemmelighet akkurat at de ikke vil at folk skal prøve linux. Du kan finne vmware server her! Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg innstallerte Ubuntu på virtual pc 2007 i dag faktisk. Du kan ikke bruke den nyeste. du må bruke 6.06 og innstallere i safe graphic mode. VPC støtter kun 16 bit. Tester fra Vista ultimate nå og det ser ut til å funke. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 VMWare er ganske linux-vennlig. Fungerer sømløst med både GNU/Linux, BSD og Solaris. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Får melding om at vista har "kompabilitetsproblemer" på vista. -Funker det likevel bra? Jeg skal laste ned Ubuntu 6.06, så prøver jeg det på VPC 2007. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Funker visst ikke med ubuntu 6.06. -Når jeg skal innstallere klikker grafikken helt... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Funker visst ikke med ubuntu 6.06. -Når jeg skal innstallere klikker grafikken helt... 7994750[/snapback] Da laster du ned VMware Server. Har selv prøvd Ubuntu i vmware, og det fungerer bra. I tillegg har jeg prøvd Debian, FreeBSD, NetBSD og Solaris under vmware, og det har også fungert bra. VMware tilbyr egne linux-drivere, BSD-drivere og Solaris-drivere slik at operativsystemet skal fungere så bra som mulig under VMware. Virtual PC er et M$-produkt, og de har ikke Linux/UNIX i tankene. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Du får kanskje teste ut et annet virtualiseringsverktøy da. Prøv f.eks VMware Player og last inn de appliance'ene du måtte ønske herfra. digi.no skrev nettopp en slags guide med noen screenshot fra Ubuntu 6.10 (kodenavn: edgy eft): http://www.digi.no/php/art.php?id=368100 Jeg vet ikke om det kreves en egen VMware player for Vista eller om den for XP funker, men det finner du nok ut av. Her finner du en annen guide også, men den begynner å bli litt gammel. Fikser du engelsk finner du helt sikkert flere guider ved å bruke en søkemotor. Edit: Det kan være verdt å merke seg forskjellen mellom VMware Server og VMware Player. Hvis jeg har forstått det rett, så er det sånn at Server krever at du installerer eller kjører en såkalt live-cd fra et originalt installsjonsmedium (som om du skulle installert / eller bootet fra en installsjons-CD/-DVD "på ordentlig"), mens Player tillater deg å "spille av" ferdiginstallerte installasjoner, såkalte "appliances", som loades direkte til skrivebordet. Endret 21. februar 2007 av kommers Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 VMware Server er uansett gratis, og der har man flere konfigurasjonsmuligheter enn VMware Player. Det må da være like greit å gå for full pakke med en gang? Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 VMware Server er uansett gratis, og der har man flere konfigurasjonsmuligheter enn VMware Player. Det må da være like greit å gå for full pakke med en gang? 7995957[/snapback] Kan det kjøres i fullskjerm? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Ja, det kan kjøres i fullskjerm. Det skal visst være en tastaturkombo som får deg ut av fullscreen igjen, når du trenger det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 VMware Server er uansett gratis, og der har man flere konfigurasjonsmuligheter enn VMware Player. Det må da være like greit å gå for full pakke med en gang? 7995957[/snapback] Kan det kjøres i fullskjerm? 8039941[/snapback] Selvfølgelig er det mulig. VMware Server er et veldig bra produkt, og det gir rom for å teste ut ting man vanligvis ikke hadde gjort. Bra kompabilitet med de fleste kjente operativsystemer, og det er faktisk ganske hendig. Kan jo nevne at jeg testet Solaris 10 i VMware på en A64 3500+. Operativsystem på maskinen var Slackware 11.0. Det er en 32bits distro. Men Solaris 10 ble likevel installert i 64bits modus selv om det var 32bits GNU/Linux, antakelig på grunn av at prosessoren er en 64bits prosessor. Synes dette var ganske spesielt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 WMware har egen kjernemodul, så den har tilgang til "alt"... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 WMware har egen kjernemodul, så den har tilgang til "alt"... 8047350[/snapback] Den har vel fortsatt bare tilgang til gammel og relativt svak emulert hardware, bortsett fra CPU, hvor gjeste-OSet kjører direkte på den ekte CPUen F.eks blir grafikkytelsen dårlig, fordi det emuleres et gammelt 2d-kort (S3 et eller annet?). Kan derfor ikke leke seg med 3d-spill eller Beryl i gjeste OS Skal man ha full glede av GNU/Linux bør man definitivt installere den "på ordentlig". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå