FeddeLeGrand Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei Jeg har satt sammen en ny pc som ikke fungerer helt. Dataen består av: Hobedkort: Asus P5B Deluxe wifi app Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 Strømforsyning: Forton/ Source 700W CD/ DVD rom: NEC DVD+R9 (Fulgte med gammel data) CD/ DVD rom: BENQ (Ukjent versjon, kjøpte den på Elkjøp for et år sden for ca 300 nok.) HDD: D:/ (Ukjent versjon/ merke, fulgte med gammel data) HDD: C:/ (Ukjent versjon/ merke, fulgte med gammel data) Minne: Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail Skjermkort: ATI Radeon X600 (fulgte med gammel data) (Si ifra hvis det er noen PC-Komponenter dere mangler info om) Jeg har prøvd mye forskjellig uten lykke. Her er liste på problemer og hva jeg har prøvd: I begynnelsen da jeg nettopp hadde startet maskinen, spurte den etter oppstarts media, jeg endret det i BIOS slik at den skulle starte fra D:/ og ikke C:/. Dataen fant oppstartsmediet, men vil ikke loade Windows. Alt jeg så var såvidt Windows load skjermen, også startet dataen pånytt. Jeg satte så "boot priority" i BIOS slik: 1. BENQ cd/ dvd rom (ukjent versjon) 2. HDD D:/ 3. Floppy 4. NEC_DVD+R9 cdrom Etter dette startet jeg maskinen pånytt med Vista cden inni. Etter en lang tid med den lille streken oppe i hjørnet, sier dataen at: "Couldn't find BOOTMGR". Jeg skjønte ikke hvorfor den ikke kunne boote fra Vista cden, prøde igjen uten hell. Senere satt jeg "boot priority" i BIOS slik: 1. NEC_DVD+R9 2. HDD D:/ 3. Floppy 4. BENG cd/ dvd rom (ukjent versjon) Denne gangen startet Vista cden opp. Jeg prøvde så å gjennopprette Vista. Vista fant et gjennopprettingstidspunkt og gjennopprettet fra det Da jeg startet på nytt skjeddde akkurat det samme som før. Vista begynte såvidt å loade, men avbrøt og startet pånytt. Senere prøvde jeg å innstallere Vista på nytt. Da jeg trykkeT "Installer nå" stod det at den ikke fant enhetsdriver til cd/ dvd rommen. Hvis jeg hadde en cd/ dvd, floppy eller USB memory stick med enhetsdriveren skulle jeg sette den inn nå. Det hadde jeg jo ikke. Jeg fant så en XP cd som hadde ligget og slengt en stund. Jeg satte den inn og bootet fra den. Jeg innstallerte så XP (med nøkkelkoden fra den gamle dataen. Den gamle dataen var med Windows Media Center, det er mulig derfor innstallasjonen gikk galt). Jeg kom så videre til neste fase i innstallasjonen hvor den ikke greide å kopiere flere forskjellige filer. Jeg fikk opp masse feil meldinger om at den og den filen ikke kunne kopieres. Jeg valgte så å fortsette innstallasjonen uten disse filene. Da innstallasjon var ferdig bootet xp opp med loade skjermen/ bildet og jeg kom til "velkommen skjermen". Da jeg prøvde å logge meg inn kom det en feilmelding opp: "Windows må aktiveres før du kan bruke det, vil du aktivere nå?" (NB: Feilmeldingen er ikke ordrett fra det som stod) Ja, trykket jeg og fikk opp enda en melding "Windows kunne ikke logge inn, feil: 008008" (NB: Feilmeldingen er ikke helt ordrett fra det som stod) Og her er jeg nå. Kan ikke innstallere Vista pågrunn av at enhetdriver til CD/ DVD rom mangler. Kan ikke starte med XP pågrunn av feil innstallasjonskode (koden tilhører Media Center Edition) og masse ukopierte filer, som ikke lot seg kopiere under innstallasjonen. Jeg har også prøvd å fjerne BENQ CD/ DVD rommen for å bare starte med NEC CD/ DVD rommen, for å se om det var BENQ CD/ DVD rommen som trengte enhetsdriver. Det var det ikke, da må det være NEC CD/ DVD rommen som trnger enhetsdrivere. Jeg føler jeg ikke kommer stort lenger enn dette. De har liksom låst seg sammen. Er det noe annet jeg kan prøve? Kan noe værsåsnill å hjelpe meg?! Tar imot all hjelp. Lenke til kommentar
xzanders Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei, viss du skal installere vista, må du ha OS på maskinen som xp. Installeres inne fra windows. (oppgradering) Lenke til kommentar
xzanders Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 skrev feil. unnskyld! Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Men jeg kan jo innstallere Windows ved å starte opp med cden. Problemet er at den spør om enhetsdriver for cd/ dvd rom, noe jeg ikke har?! Vil det fungere å flashe CD/ DVD rom? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) det er ikke driver for chipsettet den spør om? harddiskkontrolleren med andre ord. du kan jo prøve å legge inn disse driverene og se om de hjelper. jeg har nemlig ikke hørt om at en optisk enhet skal kreve egne drivere. *edit* jeg beklager at jeg har kalt chipsettet og hardiskkontrolleren for det samme, det er selvfølgelig harddiskkontrollerdriveren jeg mener. Endret 22. februar 2007 av tha stoffi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå