david_ho86 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Jeg skal holde dataparty med 100mbit internett og 100mbit nettverk. Jeg får kun en IP av admin. Går det ann og dele den opp!!! Har ikke dette noe å gjøre med DNS server eller noe sånt? Utstyr: 2x 16ports Cnet switcher kabler En maskin (til server hvis vi trenger) Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Router m/DHCP = Default Gateway Lenke til kommentar
kickass7 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Sett opp en server som dhcp software eller sett opp en router som har dhcp, som da gir ut LAN IP'er. Eks 10.0.0.3. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Selfølgelig går det an å dele en ip addresse. Du setter in en router med den ip addressen du får tildelt av admin (den skal ut på internett) så finner du på en IP range som f.eks 192.168.0.1 => 192.168.0.255 (da har du 254 ip addresser). Du forteller da routeren att den ip addressen du får av admin skal til en port, så setter du den andre ip addressen 192.168.0.1 ut mot LAN'et ditt. (veldig kort fortalt) Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 ja jeg er enig med gutta her. men er det sånn at du skal på irc også? for da må du nok prate med en irc admin så du kan få lov til å ha uendelig med kloner. husker ikke helt hva det heter. J-lined ellerno sånt. :smile: Lenke til kommentar
david_ho86 Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 IRC blir nok brukt en del så det kan være greit og få til det også!!! Men vil Ipèn bli delt ut automtisk eller må deltakerene skrive inn disse selv? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 En DHCP-server deler automatisk ut IP-adresser ja. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Det som de alle her over ha beskrevet er en maskin, som kan fungere som dhcp-server, og gateway med (S)NAT. Dette kan enkelt gjøres med 90% av alle Linux distro, eller bruk spesial hardware for dette. (Må huske at det var snakk om 100Mbit her, en vanlig isdn/adsl router vil nok neppe duge) Nøkkelordene er NAT, 100Mbit og 1 ip. -Dante Lenke til kommentar
ZooMazter Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Ein D-Link di-604 ville nok ha gjort det enkelt denne har 100Mb wan og 4 lan porter innebyggd DHCP http://www.dlink.se/products/productdatash...eets/di-604.pdf Lenke til kommentar
moft Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 siden det var så mange clueløess newbies som svarte... det du trenger er noe som har NAT funksjonalitet. (Network Address Translation) du kan enten kjøpe en router/bridge/firewall eller annet som har hardware NAT , eller kjøre det hele i software (kjører på bare én maskin) gå å se på http://www.winroute.com (kerio) Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Quote: Den 2002-12-07 09:16, skrev moft:siden det var så mange clueløess newbies som svarte...det du trenger er noe som har NAT funksjonalitet. (Network Address Translation)du kan enten kjøpe en router/bridge/firewall eller annet som har hardware NAT , eller kjøre det hele i software (kjører på bare én maskin) gå å se på http://www.winroute.com (kerio) Hva?? Nå forstår jeg ikke hva du mener. Spørsmålet hans var om det gikk å dele opp en IP addresse slik att han kom ut på internett, og jeg mener att jeg besvarte spørsmålet på en rimelig tilfredstillende måte. Att han trenger en firewall i tillegg er ett kapittel for seg selv. Og den bridgen du nevner er ikke til hjelp i det hele tatt. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 (endret) hei hvis du har problmer med at du har 1 ip på irc(kun irc) så si fra til meg ved og sende en pm til meg til har i-line mot efnet og undernet med host says.no , det du gjør hoss deg er og sett(i dnsen) opp: irc.homelien.no til says.no så kommer alle på irc med host [email protected] eller hvis du ikke vil sette opp noe så må folk bare bruke /server says.no:6667 (for efnet) og /server skylab.no:6667 (for undernet) NB: du må si fra minst 1dager før party starter. sjekker ikke mailen min så mye i helgene Endret 23. februar 2008 av ranvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå