MarKra Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg har lest en del andre emner, men finner ikke svar. Siden jeg ikke har tid til å lete mer, lager jeg en et nytt emne. Jeg har for øyeblikket en piratkopi av Windows XP Pro installert, men jeg vil helst ha en lovlig version, så jeg har bestemt meg for å kjøpe Vista når jeg først er i gang. I den forbindelse er det et par ting jeg lurer på: - Hva er forskjellen på Retail og OEM? - Hva er forskjellen på 32bit og 64bit versjon? - Hvordan oppgraderer man når man ikke har ekte Windows fra før? - Jeg har en 4/5 år gammel maskin (2.2 GHz, 1GB RAM etc.). Er det bra nok, eller bør jeg kjøpe nytt? - Jeg mener å ha lest noe om at Vista Ultimate blir løpende oppgradert med nye ting, gjelder ikke det de andre versjonene? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Ikke glemt at OEM har et poeng system som gjør at om du bytter hardware ofte (Hovedkort, cpu, minne, skjermkort osv) må du til slutt kjøpe en ny lisens. Og siden det lukter oppgradering på deg snart, vil det være dumt å kjøpe OEM lisens. Ellers burde Vista funke på pc'en din, men du får ikke topp ytelse for å si det slik. Ellers er det ingen problem å legge inn Vista på en Piratkopi av XP, tror til og med du kan få oppgadert. MEN, du får ikke lagt inn Home Premium på en XP Pro maskin, da må du gjøre en "clean installasjon". Ultimate er det beste og du får med mye ekstra, men om det er verdt prisforskjellen vet jeg ikke. Tror du får mest for penga med en Home Premium lisens. Kjøp en oppgraderings lisens så er du trygg hvis du skal bytte pc osv senere. Forskjellen mellom 32bit og 64bit må du få noen andre til å svare på. Men et tips: Det fins en rekke tråder her og andre steder om akkurat dette. Endret 21. februar 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå