Breivik. Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei. På vegvesenet sine nettsider står det "råd ved kolonnekjøring". Der står det som råd nr 2: "La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft." Det jeg lurer på da, hvorfor kald luft, og ikke varm? Takker for alle svar. - Jan Erik Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Fordi da blåser snø rett over ruta istedet for å smelte, og man dermed slipper å bruke vindusviskerene for å få det vekk. Man slipper da å få tildekt delene vindusviskerene ikke dekker med sørpe som begrenser sikt. Endret 21. februar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 En annen positiv greie med å bruke kaldluft på ruta, er at det mer effektivt hindrer dugging nå bilen står parkert. Dersom det er stor temperaturforskjell på inn- og utsiden av ruta, oppstår det lettere kondens = dugging. Kjør de siste minuttene før du parkerer med kald luft på ruta, sørg for at det er minst mulig fukt inni bilen (riste matter etc.) så blir det mer sannsynlig en duggfri start når du skal avgårde igjen. Litt off topic, men ville bare få det med som et tips. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 jonepet er inne på det her, men smelting er mer alvorlig enn som så. Det du risikerer er at vindusviskerne bare blir to klumper med is og snø som ikke fjerner noe som helst fra ruta. Sikten blir da fort NULL. Det er ikke spesiellt enkelt å bli kvitt isen fra ruta og viskerne uten å faktisk risikere å ødelegge viskerne. Derfor er det anbefalt på det sterkeste å kjøle ned coupéen om du skal kjøre i kolonne eller snødriv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå