Gå til innhold

Komplett:"Garanti gjelder fra det orginale kjøpet"

Anbefalte innlegg

Du kjøpte et kamera for over 5 år siden. Du har hatt nytte av kjøpet ditt i over 5 år. Ja, jeg synes det er helt rimelig at du ikke kan kreve nye 5 år uten å betale noe for det.

7996543[/snapback]

Jeg bare quoter departementet på nytt:

"Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter." ;)

7997822[/snapback]

Departement? Forbrukerrådet er et organ uten makt til å gjøre noe annet enn å uttale seg om ting. Ingen tilknytning til den norske stat som utøvende "departement" eller noe slikt.

7997927[/snapback]

Under høringsrunden så ba Forbrukerrådet det departement som hadde ansvaret for loven om hvilken frister som gjaldt ved omlevering. Departementet uttalte da at det var en ny frist ved omlevering og ved utskifting av vesentlige komponenter.

Det er IKKE en uttalelse fra forbrukerrådets side, og må ikke tolkes på den måten heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det har blitt sagt før i tråden, men det er på sin plass å gjenta for trådstarter: en harddisk bør man få 5 års reklamasjon på. Forrige gang jeg var borti en slik sak med komplett måtet det krangles en stund. Til tross for at vid og bred dokumentasjon i form av MTBF, produsentenes garantier, og produsentenes uttalelser om "mimimum component life" alle pekte på 5 år, så holdt de på sitt lenge. Uten å ha noe mer å støtte seg til enn "denne konkrete produsenten har 3 års granti på denne modellen, det har gått mer enn 3 år".

AtW

Lenke til kommentar
Om du fikk godkjent 5 års reklamasjon på en harddisk så kan jo trådstarter bare henvise til dette.

En harddisk er en harddisk, enten den er kjøpt av bruker XXX eller YYY.

7998106[/snapback]

Det var på vegne av en annen person. Jeg hadde bare "ansvaret" for dokumentasjonen. OM jeg ikke husker feil, så er det en "dom" i forbrukertvistutvalget eller noe tilsvarende som også har gitt en person 5 år, når disken døde (men dette var for å få fikset en ferdigkjøpt maskin, disken ble ikke kjøpt "for seg selv")

EDIT, fant lenka til den.

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040053

AtW

Lenke til kommentar
Lovforarbeidene er en av de sentrale rettskilder, så.. Tenker ikke på forbrukerrådet her, men "Justis- og politidepartementet".

Edit: Mest interessant hadde det selvsagt vært om det forelå en Høyesterettsdom på saken. Det tror jeg ikke det gjør.

7997953[/snapback]

At lovforarbeidene er sentrale er det ingen som protesterer på. Men proposisjonen tar ikke høyde for 5 års reklamasjonsfrist, og den er for et punkt som i etterkant har biltt skilt ut, endret og inkludert i en fullstendig ny lov. Jeg tviler derfor på at lovforarbeidene til Kjøpsloven vil ha så stor vekt.

Det finnes ikke noen høyesterettdom på dette, ikke engang en FTU-avgjørelse så vidt jeg kan finne.

Edit: I denne konkrete saken med Komplett skal ikke det her være noe problem. Harddisker har 5 års reklamasjonsrett. uten tvil.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Lovforarbeidene er en av de sentrale rettskilder, så.. Tenker ikke på forbrukerrådet her, men "Justis- og politidepartementet".

Edit: Mest interessant hadde det selvsagt vært om det forelå en Høyesterettsdom på saken. Det tror jeg ikke det gjør.

7997953[/snapback]

At lovforarbeidene er sentrale er det ingen som protesterer på. Men proposisjonen tar ikke høyde for 5 års reklamasjonsfrist, og den er for et punkt som i etterkant har biltt skilt ut, endret og inkludert i en fullstendig ny lov. Jeg tviler derfor på at lovforarbeidene til Kjøpsloven vil ha så stor vekt.

Det finnes ikke noen høyesterettdom på dette, ikke engang en FTU-avgjørelse så vidt jeg kan finne.

7998132[/snapback]

Det kan jo hende er fordi det ikke er noe tvil om dette i praksis, og at man uten videre legger til grunn at omlevering gir ny reklamasjonsfrist?

Lenke til kommentar

7998132[/snapback]

Lovforarbeidene til kjøpsloven har i prakis stor vekt ved tolkningen av forbrukerkjøpsloven, og jeg kan ikke se at de mindre endringene i forbrukerkjøpslovens reklamasjonsbestemmelse kan ha noen innvirkning på spørsmålet om ny frist etter omlevering.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende er fordi det ikke er noe tvil om dette i praksis, og at man uten videre legger til grunn at omlevering gir ny reklamasjonsfrist?

7998159[/snapback]

Her har du jo da egentlig problemet. "Det kan hende", "jeg mener", "slik jeg forstår det" etc. etc. etc. Siden det ikke finnes noen faktisk avgjørelse, så stopper opp med den typen argumentasjon. Og jeg tror nok at vi bare kan innfinne oss med at vi er uenige på det området her ;)

Lovforarbeidene til kjøpsloven har i prakis stor vekt ved tolkningen av forbrukerkjøpsloven, og jeg kan ikke se at de mindre endringene i forbrukerkjøpslovens reklamasjonsbestemmelse kan ha noen innvirkning på spørsmålet om ny frist etter omlevering.

7998330[/snapback]

Så fort en sak om det her ender opp hos FTU eller høyere domstoler, så blir det lagt vekt på hvor urimelig en tolkning blir for selger også. Og den biten kunne jeg tenkt meg å se hva rettssystemet kommer fram til på. Og lovforarbeidene til Kjøpsloven vil ha en mindre innvirkning på Forbrukerkjøpsloven, naturlig nok siden det er forarbeider til en annen lov.

Det eneste som er sikkert i denne tråden er at trådstarter fortsatt har reklamasjonsrett innenfor 5-årsfristen. Resten er tolkninger og meninger, og ingen av oss kan egentlig si at vi har rett ;)

Endret av TEE
Lenke til kommentar

7998159[/snapback]

Her har du jo da egentlig problemet. "Det kan hende", "jeg mener", "slik jeg forstår det" etc. etc. etc. Siden det ikke finnes noen faktisk avgjørelse, så stopper opp med den typen argumentasjon. Og jeg tror nok at vi bare kan innfinne oss med at vi er uenige på det området her ;)

7998486[/snapback]

Jeg er ikke enig i at dette er problemet. Man har forarbeidene, de er rimelig klare.

Grunnen til at man ikke har noen domsavgjørelser må derimot være lov å spekulere i. Foreløpig er det mer som taler for at man får ny reklamasjonsrett ved omlevering, enn at man ikke gjør det. Forarbeidene er en sentral rettskilde.

Høyesterett er naturligvis ikke bundet av forarbeidene, men så lenge det ikke finnes noen dom derfra, mener jeg det riktige er å se til forarbeidene, og således konkludere med at man får ny reklamasjonsfrist ved omlevering.

At du er uenig er såklart helt greit, hvis alle skulle vært enige hadde det jo vært fryktelig kjedelig. :)

Lenke til kommentar

Et tips til alle: Det er enklere å ringe til komplett å forklare problemet. Nå har jeg fått vite at harddisken skal erstattes, og enda bedre (regner jeg med). De har ikke dual option media center :D, det betyr at jeg får muligens denne.

Men den kostet jo mindre... Vil jeg da få en større disk som fyller ut prishullet eller bare erstattet varen med en tilnærmet?

Lenke til kommentar
Men den kostet jo mindre... Vil jeg da få en større disk som fyller ut prishullet eller bare erstattet varen med en tilnærmet?

7998567[/snapback]

Du må nok regne med å få en "tilsvarende", dvs at hva prisen er til en hver tid ikke er spesielt interessant. Det er vel også det mest rimelige, eller hva?

Lenke til kommentar

7998567[/snapback]

Du må nok regne med å få en "tilsvarende", dvs at hva prisen er til en hver tid ikke er spesielt interessant. Det er vel også det mest rimelige, eller hva?

7998576[/snapback]

Er jo det jeg regnet med men denne "boka" er vel mer stabil? Dumt å hopper over til noe annet i en slik topic da men..

Lenke til kommentar
Er jo det jeg regnet med men denne "boka" er vel mer stabil? Dumt å hopper over til noe annet i en slik topic da men..

7998711[/snapback]

Det vet jeg dessverre ikke. Spør i harddisk-forumet. :)

Generelt er vel eksterne disker mer utsatt for støt og vibrasjoner, så antakeligvis blir kanskje levetiden noe kortere enn disker montert inne i PC'en.

Lenke til kommentar

Angående reklamasjon, er det noen bestemmelser for hvor lenge PC-deler er ment til å vare? 5 år er da ikke så ille? Jeg har i hvertfall fint klart å holde i live deler som er mer enn 5 år gamle.

Heter det seg ikke at dersom varen er ment til å vare i 5 år så skal reklamasjonstiden også være på 5 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...