Gå til innhold

Komplett:"Garanti gjelder fra det orginale kjøpet"


Anbefalte innlegg

Har komplett rett i dette? At garantien gjelder fra det orginale kjøpet (Den datoen en gjenstand ble kjøpt)?

 

 

Meg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei. Fikk en western digital dual option media center julen 2004 tror

jeg det var. Jeg fikk problemer med den etter noen få måneder og

leverte den inn.

 

Jeg fikk en ny en hos dere og med den fikk jeg akkurat samme

problemet. Jeg fikk sendt inn den og å nå har jeg den tredje eksterne

harddisken etter det jeg kan huske (Sjekk ***@***.no om du vil).

 

Nå har denne også gått fløyten. Når jeg skrur på så lager den noen

regelmessige tikkelyder og den kan ikke bli funnet på pc en jeg sitter

på, heller ikke på de andre pc ene i huset. Alle har xp pro sp2 selv

om det ikke har så mye og si.

 

 

Jeg har prøvd følgende:

Get data back (Den finner ikke disken)

Datamaskinbehandling (I kontrollpanel)

vises ikke i min datamaskin (Kortleserne gjør)

Andre 1394/firewire kabler

Latt den stå lenge av

 

 

 

Konklusjon:

Harddisken er defekt og jeg håper garantien fortsatt gjelder.

 

Om denne garantien gjelder så lurer jeg på om jeg får nok en dual

option media center eller en annen siden dual option ikke finnes.

 

 

Takk for svar

 

 

Komplett

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

 

Nå er det slik at det er 2 års garanti på denne disken så den er dessverre utenfor garantien. Du kan sende den inn som en reklamasjon så får vi se hvorvidt dette vil holde mål. Du fyller da ut dette returskjemaet:

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...opic=specialrma

 

og sender inn sammen med varen så skal vi se på det. Pass på at du spesifiserer at det gjelder en reklamasjon.

 

Mvh

TG

Kundesenter Komplett.no

 

 

Meg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Denne harddisken har jeg levert inn to ganger på garanti såvidt jeg

husker. og vil ikke garantien gjelde fra den nye harddisken er levert

da?

 

 

Komplett

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

 

Garanti gjelder fra det orginale kjøpet desverre og ikke fra mottak av returvare.

 

 

Med vennlig hilsen

BCE

Komplett.no Kundesender

 

Ut ifra dette så er det stikk motsatt fra det komplett sier og det jeg har fått vite.

 

Kan dette virkelig stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer fint det. garantien kan fint begrenses til å gjelde bare den ene og ikke returvaren.

Dette fordi garanti ikke er en pålagt ting.

 

Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering, og du kan fint kreve kjøpet hevet eller omlevering i denne situasjonen føler jeg. De har tross alt omlevert to ganger.

Lenke til kommentar
Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering...

7992221[/snapback]

 

Denne ser jeg gjerne at du begrunner/utdyper. Mener du virkelig at reklamasjonsfristen skal gjelde i 2/5 år etter hver omlevering, eller er det jeg som forstår deg feil? Det finner jeg ikke holdepunkter for noe sted, og sedvane er nok at reklamasjonsretten gjelder i 2 eller 5 år fra opprinnelig kjøpsdato. Om du f.eks. får byttet en defekt harddisk etter 4 år og 364 dager, og den nye tar kvelden etter 2 dager til (5 år og 1 dag etter det opprinnelige kjøpet), så tviler jeg sterkt på at du får noen ny disk en gang til..

Lenke til kommentar
Garantivilkår er stort sett slik. Du har uansett to års reklamasjonsrett på det siste produktet du fikk.

7992252[/snapback]

 

Trodde vi var mer eller mindre enig om at en harddisk var ment å vare lengre enn 2 år.

7992266[/snapback]

"Men moderne harddisker er nå robuste nok til at de fleste fabrikanter opererer med en garanti på 3 år for disker for oss vanlige forbrukere."

Kilde

 

-----

 

Stemmer fint det. garantien kan fint begrenses til å gjelde bare den ene og ikke returvaren.

Dette fordi garanti ikke er en pålagt ting.

 

Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering, og du kan fint kreve kjøpet hevet eller omlevering i denne situasjonen føler jeg. De har tross alt omlevert to ganger.

7992221[/snapback]

Så det betyr egentlig at jeg kan levere inn disken, få refundert pengene, og kan kjøpe en ny harddisk fra komplett?

Lenke til kommentar
Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering...

7992221[/snapback]

 

Denne ser jeg gjerne at du begrunner/utdyper. Mener du virkelig at reklamasjonsfristen skal gjelde i 2/5 år etter hver omlevering, eller er det jeg som forstår deg feil? Det finner jeg ikke holdepunkter for noe sted, og sedvane er nok at reklamasjonsretten gjelder i 2 eller 5 år fra opprinnelig kjøpsdato. Om du f.eks. får byttet en defekt harddisk etter 4 år og 364 dager, og den nye tar kvelden etter 2 dager til (5 år og 1 dag etter det opprinnelige kjøpet), så tviler jeg sterkt på at du får noen ny disk en gang til..

7992300[/snapback]

 

Den har jeg bellegg for hos FTU faktisk. Men logikken er der for min del.

 

Garantivilkår er stort sett slik. Du har uansett to års reklamasjonsrett på det siste produktet du fikk.

7992252[/snapback]

 

Trodde vi var mer eller mindre enig om at en harddisk var ment å vare lengre enn 2 år.

7992266[/snapback]

"Men moderne harddisker er nå robuste nok til at de fleste fabrikanter opererer med en garanti på 3 år for disker for oss vanlige forbrukere."

Kilde

 

-----

 

Stemmer fint det. garantien kan fint begrenses til å gjelde bare den ene og ikke returvaren.

Dette fordi garanti ikke er en pålagt ting.

 

Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering, og du kan fint kreve kjøpet hevet eller omlevering i denne situasjonen føler jeg. De har tross alt omlevert to ganger.

7992221[/snapback]

Så det betyr egentlig at jeg kan levere inn disken, få refundert pengene, og kan kjøpe en ny harddisk fra komplett?

7992325[/snapback]

 

Slik jeg leser det har avhjelp funnet sted to ganger, og det er tredje gang nå. Så ja; forutsatt samme feil og det virker det som, så har du mulighet å heve.

Lenke til kommentar
Dog har du fått fornyet reklamasjonsrett ved hver omlevering, og du kan fint kreve kjøpet hevet eller omlevering i denne situasjonen føler jeg. De har tross alt omlevert to ganger.

7992221[/snapback]

Har du noe annet enn Forbrukerrådets noe omtåkete meninger å støtte opp dette med? Ikke engang saksbehandler hos Forbrukerrådet har faktisk stått bak dette i de tilfellene jeg har vært borti hvor kunder har gått til dem med noe slikt.

 

Det blir for urimelig om jeg f.eks. skal få en ny PC etter 4 år og 11 måneder, og så ha 5 år til med reklamasjonsrett. Så lett som det er å "drepe" et produkt så du får samme feil 3 ganger, og dermed krav på nytt produkt, klarer jeg ikke finne noe argument for at det skulle være sånn. Så om du har noe annet enn Forbrukerrådets villedende nettsider å henvise til tar jeg gjerne imot kilder.

 

Edit: Ser du henviser til FTU. Hvilket saksnr. hos FTU er dette? Jeg prøvde å søke før jeg skrev første svar, men fant ikke noe.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Det blir for urimelig om jeg f.eks. skal få en ny PC etter 4 år og 11 måneder, og så ha 5 år til med reklamasjonsrett. Så lett som det er å "drepe" et produkt så du får samme feil 3 ganger, og dermed krav på nytt produkt, klarer jeg ikke finne noe argument for at det skulle være sånn. Så om du har noe annet enn Forbrukerrådets villedende nettsider å henvise til tar jeg gjerne imot kilder.

7992356[/snapback]

Forbrukerombudets uttalelser til den nye forbrukerkjøpsloven støtter også et slikt ny reklamasjonsfrist-synspunkt, så vidt jeg kan se.

 

Dessuten ville det være mer urimelig dersom man ikke fikk ny reklamasjonsfrist. Man vil nemlig isåfall bli vesentlig dårligere stilt i forhold til å heve kjøpet og få refundert kjøpesummen.

 

At noen uærlige sjeler ødelegger maskinen sin med vilje for å utnytte systemet, tror jeg ikke man kan legge særlig vekt på, og det forekommer nok også ganske sjelden.

 

 

Edit: Garanti er selvsagt noe helt annet, og må ikke blandes sammen med reklamasjon.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Garantivilkår er stort sett slik. Du har uansett to års reklamasjonsrett på det siste produktet du fikk.

7992252[/snapback]

 

Trodde vi var mer eller mindre enig om at en harddisk var ment å vare lengre enn 2 år.

7992266[/snapback]

 

Absolutt. Det er slått fast, da mange opererer med garanti på 3 år.

 

Poenget mitt er at herremannen som startet tråden har 2 års reklamasjon på produktet han har fått som resultat av det siste avhjelpsforsøket :yes:

Lenke til kommentar
Det blir for urimelig om jeg f.eks. skal få en ny PC etter 4 år og 11 måneder, og så ha 5 år til med reklamasjonsrett. Så lett som det er å "drepe" et produkt så du får samme feil 3 ganger, og dermed krav på nytt produkt, klarer jeg ikke finne noe argument for at det skulle være sånn. Så om du har noe annet enn Forbrukerrådets villedende nettsider å henvise til tar jeg gjerne imot kilder.

7992356[/snapback]

Forbrukerombudets uttalelser til den nye forbrukerkjøpsloven støtter også et slikt ny reklamasjonsfrist-synspunkt, så vidt jeg kan se.

 

Dessuten ville det være mer urimelig dersom man ikke fikk ny reklamasjonsfrist. Man vil nemlig isåfall bli vesentlig dårligere stilt i forhold til å heve kjøpet og få refundert kjøpesummen.

7992498[/snapback]

Som sagt, så har ikke engang Forbrukerrådets egne saksbehandlere stilt seg bak denne, etter min mening, ville tolkningen av reklamasjonsretten. Forbrukerombudet tar seg forövrig av markedsföring, ikke forbrukertvister ;)

 

Og jeg ser ikke hvordan du blir dårligere stilt i forhold til dine rettigheter? Du har uansett de samme rettighetene til å heve kjöpet eller få ny enhet innenfor 5 år fra den datoen du kjöpte produktet. Etter tolkningen om at man får ny reklamasjonsrett, så vil man i praksis få hevings/bytterett i opptil uendelig tid.

 

Reklamasjonsretten skal gjelde for kjöpet man har gjort, og da opptil 5 år etter dette.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Det blir for urimelig om jeg f.eks. skal få en ny PC etter 4 år og 11 måneder, og så ha 5 år til med reklamasjonsrett. Så lett som det er å "drepe" et produkt så du får samme feil 3 ganger, og dermed krav på nytt produkt, klarer jeg ikke finne noe argument for at det skulle være sånn. Så om du har noe annet enn Forbrukerrådets villedende nettsider å henvise til tar jeg gjerne imot kilder.

7992356[/snapback]

Forbrukerombudets uttalelser til den nye forbrukerkjøpsloven støtter også et slikt ny reklamasjonsfrist-synspunkt, så vidt jeg kan se.

 

Dessuten ville det være mer urimelig dersom man ikke fikk ny reklamasjonsfrist. Man vil nemlig isåfall bli vesentlig dårligere stilt i forhold til å heve kjøpet og få refundert kjøpesummen.

7992498[/snapback]

Som sagt, så har ikke engang Forbrukerrådets egne saksbehandlere stilt seg bak denne, etter min mening, ville tolkningen av reklamasjonsretten. Forbrukerombudet tar seg forövrig av markedsföring, ikke forbrukertvister ;)

 

Og jeg ser ikke hvordan du blir dårligere stilt i forhold til dine rettigheter? Du har uansett de samme rettighetene til å heve kjöpet eller få ny enhet innenfor 5 år fra den datoen du kjöpte produktet. Etter tolkningen om at man får ny reklamasjonsrett, så vil man i praksis få hevings/bytterett i opptil uendelig tid.

 

Reklamasjonsretten skal gjelde for kjöpet man har gjort, og da opptil 5 år etter dette.

7993317[/snapback]

 

 

HP har sine egne, SVÆRT spesielle, tolkninger av reklamasjonsretten... Det har vi som forhandlere erfart.. :nei:

Lenke til kommentar

Dessuten ville det være mer urimelig dersom man ikke fikk ny reklamasjonsfrist. Man vil nemlig isåfall bli vesentlig dårligere stilt i forhold til å heve kjøpet og få refundert kjøpesummen.

7992498[/snapback]

Og jeg ser ikke hvordan du blir dårligere stilt i forhold til dine rettigheter? Du har uansett de samme rettighetene til å heve kjöpet eller få ny enhet innenfor 5 år fra den datoen du kjöpte produktet. Etter tolkningen om at man får ny reklamasjonsrett, så vil man i praksis få hevings/bytterett i opptil uendelig tid.

7993317[/snapback]

Eksempel 1: En ting går istykker etter 4 år. Personen krever å heve kjøpet. Han får refundert kjøpesummen. Deretter kjøper han en ny ting, med ny reklamasjonstid.

 

Eksempel 2: En ting går i stykker etter 4 år. Personen får ny ting. Etter din mening har han nå ett års reklamasjon igjen.

 

I eksempel 2 blir personen ganske mye dårligere stilt enn i eksempel en. Skal det være slik?

 

(vi forutsetter da 5 års frist i eksemplene)

Lenke til kommentar
Garanti og reklamasjonsrett gjelder fra den dato orginal produktet ble kjøpt. Det at leverandør gir deg en ny disk som erstatning for den som er defekt gir deg ikke en ny start for garanti og reklamasjonsrett, dette fordi delen ikke er kjøpt og derfor ikke omhandles av kjøpsloven. 

 

Dette betyr at hvis du kjøper en ting med 2 års garanti og 3 års reklamasjonsrett og tingen går i stykker etter 4 år og 11 måneder , så er det faktisk bare 1 måneds reklamasjonsrett på den nye delen.

 

Kjøpsloven gjelder for kjøp av varer.

 

edit.: Husk at leverandør kan omlevere varen og kunde kan ikke kreve heving av kjøpet

Endret av eivind04
Lenke til kommentar
Som sagt, så har ikke engang Forbrukerrådets egne saksbehandlere stilt seg bak denne, etter min mening, ville tolkningen av reklamasjonsretten.

 

Dette forumet slutter aldri å overraske meg. I noen sammenhenger kaller man dem forbrukervilledere, samtidig som andre baserer sine innlegg på dette.

 

Uansett så er det egentlig ikke en vill tolkning av reklamasjonsretten etter min mening. Spesielt i kjl. prp på s. 81 uttaler jo klart at ved utskifting av deler vil man få ny reklamasjonsrett. Dette var til den nå opphevede § 32 (3). Siden dette er to nesten identiske lover, så er det god grunn til at dette burde fortsatt gjelde. Spesielt siden forbrukerkjøpsloven ikke var noen innsnevring av kjøpsloven, men en utvidelse av rettighetene, samt harmonisering av EØS direktiv med norsk forbrukerkjøpslovgivning.

Lenke til kommentar

Dessuten ville det være mer urimelig dersom man ikke fikk ny reklamasjonsfrist. Man vil nemlig isåfall bli vesentlig dårligere stilt i forhold til å heve kjøpet og få refundert kjøpesummen.

7992498[/snapback]

Og jeg ser ikke hvordan du blir dårligere stilt i forhold til dine rettigheter? Du har uansett de samme rettighetene til å heve kjöpet eller få ny enhet innenfor 5 år fra den datoen du kjöpte produktet. Etter tolkningen om at man får ny reklamasjonsrett, så vil man i praksis få hevings/bytterett i opptil uendelig tid.

7993317[/snapback]

Eksempel 1: En ting går istykker etter 4 år. Personen krever å heve kjøpet. Han får refundert kjøpesummen. Deretter kjøper han en ny ting, med ny reklamasjonstid.

 

Eksempel 2: En ting går i stykker etter 4 år. Personen får ny ting. Etter din mening har han nå ett års reklamasjon igjen.

 

I eksempel 2 blir personen ganske mye dårligere stilt enn i eksempel en. Skal det være slik?

 

(vi forutsetter da 5 års frist i eksemplene)

7993794[/snapback]

I eksempel 1 har han fått heve kjøpet, fått pengene tilbake for deretter å kjøpe et nytt produkt. I eksempel 2 får han omlevering, som betyr at han ikke har kjøpt det nye produktet, og dermed ikke har noen krav på rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven.

 

Heving og omlevering er ikke det samme, og får heller ikke samme konsekvenser på hvilke rettigheter han har.

Lenke til kommentar
Dette forumet slutter aldri å overraske meg. I noen sammenhenger kaller man dem forbrukervilledere, samtidig som andre baserer sine innlegg på dette.

7993914[/snapback]

Jada, jeg kaller dem Forbrukervillederne, og jeg baserer meg aldri på deres meninger som fakta. Som jeg da påpekte her, så er ikke engang Forbrukerrådets egne ansatte enige i sine juristers tolkninger.

 

Om det er uenighet i lovtolkninger, så er det kun ett sted man kan henvende seg for å få et "fasitsvar", og det er rettssystemet (FTU i første omgang). I motsetning til Forbrukerrådet, er FTU et nøytralt organ, som også er hovedgrunnen til at jeg spurte om spesifikk informasjon om hvilke dommer man har som stadfester ny reklamasjonsrett ved omlevering.

 

Heving og omlevering er ikke det samme, og får heller ikke samme konsekvenser på hvilke rettigheter han har.

7993939[/snapback]

Bør det være slik?

7993950[/snapback]

Etter min mening, ja.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...