Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Standard VPN Server i Windows XP Pro

Anbefalte innlegg

Hey

Jeg bruker en del VPN og finner Windows XP Pro sin enkle VPN server ”Innkommende tilkoblinger” svært nyttig. Spesielt ved brukt av fjernhjelp/Remote desktop eller dersom man ønsker å hente filer fra hjemme pcen når man sitter på en pc et annet sted.

Problemet er at når man kobler seg opp til en VPN server med Windows sin ”standard” klient. Den bytter gateway/wan. Etter en vellykket oppkobling blir alt som lastes ned fra internett lastet igjennom VPN serveren sin internett oppkobling. Dette blir en utrolig ”flaskehals” dersom ut hastigheten hos serveren er lav.

Jeg er klar over at det finnes andre VPN servere hvor dette problemet lett kan løses. OpenVPN er for eksempel er veldig fin løsning. Men jeg synes det er mye bedre å ha en enkel VPN server hvor det ikke er nødvendig å installere noen klient programvare.

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan lett løses på klienten:

- Dobbeltklikk på vpn-tilkoblingen så du får opp vinduet hvor man taster brukernavn og passord.

- Klikk på properties.

- Velg network.

- Marker Internet protocoll (TCP/IP) og klikk på properties igjen.

- I det nye vinduet som dukker opp, velg advanced.

- Fjern markeringen for "Use default gateway on remote network".

- Klikk OK til du kommer til brukernavn/passord-vinduet igjen og koble til.

Nå går vanlig trafikk rett ut på nettet igjen, mens trafikk til vpn-nettet går til vpn-serveren din. :)

Target.

Endret av Target-55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...