Gå til innhold

Guide til fungerende Vista Media Center!


Anbefalte innlegg

Har laget denne lille guiden til et fungerende oppsett på Vista Media Center.

Her får du både lagt til alle DVD filmene dine i et DVD bibliotek. Du får avspilt divX filer (som .avi) og du får sett på live TV og DVD filmer uten at Vista bruker all CPU kraften din.

 

Her er worklog’en min som jeg kommer til å oppdatere fremover. Jeg kjører nå live test på Vista Media Center på min stue pc med Vista Home Premium norsk oppgradering.

 

Sist oppdatert: 24.02.2007

Alltid oppdatert: http://blog.myhken.com/?p=67

 

Per 24.februar 2007 funker denne installasjon ca 80-90%, fortsatt noe små feil her og der men det kan brukes daglig.

 

Oppsett/installasjon

 

Mitt oppsett er som følger og er gjort på en ren Vista installasjon:

Jeg har IKKE lagt inn noen andre drivere, codeks, DVD programmer osv. Kun dette her:

 

Vista Home Premium

Nvidia Vista skjermdriver ver 100.59

Nvidia Pure Video Decoder 1.02

Intervideo WinDVD 8 eventuelt også med denne patchen for Vista (funket ikke hos meg)

FFdshow tryout + eventuelt denne oppdateringen

DVD regionfree+css 5.9

Nero 7 Premium (ver 7.7.5.1)

 

Viktig ang Nero installasjon

 

Jeg bruker Nero da brenning fra selve Media Center går tregt. Om du ikke har behov for å brenne ut DVD plater i stor stil, så er det ingen behov for å legge inn Nero. Om du likevel velger å legge inn Nero er følgende informasjon viktig:

 

Legger du inn en typisk installasjon eller full installasjon får du mange codeks installert, og kan få COM Surrogate has stopped working feilen. For å unngå denne, installer minst mulig av Nero. Gå på tilpasset installasjon (custom) og velg kun disse fem elementene:

 

Nero StartSmart

Nero Burning ROM

Nero Recode

Nero Tools

Nero special Features

Kan jo være flere alternativer funker, men disse funker 100% hos meg.

 

Dette oppsettet fungerer på min Pentium 4 640 (3.2 Ghz) med 2 GB RAM og et Nvidia Geforce 7300 LE skjermkort. Eneste drivere som er lagt til i tillegg er lydriveren til hovedkortet (Asus P5PL2 hovedkort for S775 I945PL ) og driveren til Linksys trådløst USB adapter.

 

Har et Hauppauge WinTV PVR500 PCI Dual TV kort og bruker de innebygde Vista driverene (som akkurat nå er de nyeste fra januar 2007).

 

Hvordan få DVD filmene inn i Media Center?

Har du som meg mange DVD filmer lagret på pc’en i sine TS_video mapper? I Media Center 2005 kunne man finne disse under videoer, men det funker ikke i Vista Media Center. I stedet må du gjøre en endring i registret for å få frem DVD Gallery (bibliotek):

 

Gå på start knappen og skriv regedit i Start søk feltet. Du får et par advarsler som du trykker fortsett på.

Finn følgende innføring:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ MediaCenter\Settings\DvdSettings

Bytt ut verdien Play med Gallery (NB!! Husk stor G)

Restart Media Center (lurt å gjøre dette mens Media Center er avsluttet) og du vil nå finne dvd-bibliotek ved siden av tv-opptak.

Trykk så på i knappen på fjernkontrollen (eller høyreklikk på musa) og velg legg til filmer.

Legg til de mappene der du har lagret DVD filmene dine, og vips så har du et DVD-bibliotek i Vista Media Center

 

Mine problemer akkurat nå:

 

Media Center avsluttes når jeg bytter ofte mellom ulike DVD filmer lagret på pc’en (TS Video mapper) pakket med DVD Shrink 3.1 Oppdatering 23.02.07: Funnet ut at problemet oppstår når jeg velger en ny DVD fra DVD biblioteket mens jeg ser på eller har satt en annen film på pause. Før gikk dette uten problemer.

Har ikke lagt inn støtte for .mkv filer

Får ikke Nvidia Pure Video innstillingene til å funke. Media Center sier bare at jeg må ha enten TV eller DVD (MPEG2) kjørende, men det funker ikke uansett. Skal se om det finnes nyere utgave, eller om noen har en fiks.

Media Center avsluttes fortsatt om det finnes en ødelagt .avi fil i en av mappene jeg legger til under videobibliotek. Test alle .avi filer i Media Player før du legger til mappene i Media Center.

 

Linker til tråder som er nyttig rundt Vista Media Center

 

http://thegreenbutton.com/forums/thread/169646.aspx (Hvordan få WinDVD til å være standard MPEG2 avspiller)

http://thegreenbutton.com/forums/thread/166311.aspx (Hvordan få .mkv filer til å fungere)

 

Trykk på linken under for HD kvalitets .wmv filer:

 

HD kvalitet test filmer fra Microsoft

 

 

Legge til DVD info + bilde i ditt DVD bibliotek.

http://www.dvdxml.com/news.php

 

Her kan du søke etter filmene dine, og så legger du filen inn i mappen. Den henter så bilde og info om filmen. Bakdelen er at du må gjøre dette film for film.

 

Du kan også lese denne tråden som gir deg råd om andre programmer som gjør det samme. Men det ser ut til at du likevel må gjøre en del jobb:

 

http://thegreenbutton.com/forums/thread/77389.aspx

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fint med litt erfaringer rundt Mediacenter :thumbup:

Bare lurte på, er det noen "kjente bivirkninger" av den register endringen for TS.?

 

Jeg la forøvrig inn Nero player også for å få støtte for noen formater og har fått den com surrogate en gang. Ellers la jeg vel inn omtrent det samme fra Nero som deg. Får se om jeg ikke skal bytte ut med noe annet.

 

Ser også at du kjører Pentinum P4 som meg, og lurte på om du hos deg da ser den som 2 cpu i oppgavebehandlig. Hos meg er det bare en, så lurer på om Hyper-Threading ikke fungerer, eller om det bare er endret i ytelsesgrafene. Syns Mediacenter går vel tregt av og til.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har lagd med en stue-pc, med Vista 64-bit. Har imidlertid et stort problem som gjør at jeg har dratt av meg stort sett alt håret (:

 

Jeg får ikke spilt av filmene mine i Media Center! Har lagt inn ffdshow og dette fungerer utmerket med WMP11, men altså ikke i Media Center. Er veldig plagsomt.

 

Hva skal jeg gjøre? Har letet igjennom sikkert hundre sider, men finner ikke ut av problemet.

 

Får bare opp feilmelding med at kodeker mangler når jeg prøver å spille av i Media Center.

 

 

Mvh

Tommyt

 

 

PS. Er det slik at i Mediacenter så er det Windows sin mediaplayer som tar seg av avspilling eller kan en konfigurere dette selv slik at feks Zoomplayer starter iso filer, Mediaplayer classic tar avi osv.?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...