Gå til innhold

Parabol antenne og spredning til andre rom


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har Viasat og Canal Digital nå. Tidligere hadde jeg bare lokalpakken til CD.

 

Har tenkt å ta inn signalene både fra Viasat og CD i stuen (egen kabel fra parabol) og så har jeg tenkt å benytte opprinnelig hode til å ta inn CD i et annet rom.

 

Jeg mangler altså det hodet som skal til stuen.

 

HVA trenger jeg for å spre Viasat og CD signalene fra parabol til stue/ekstra rom (evt. enda flere rom?). Jeg tenker da på alternative hoder - jeg er veldig usikker på dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok la meg omforme spørsmålet. Jeg er ikke interessert i å kjøpe noen flere pakker. Jeg ønsker bare å vite HVILKET hode jeg trenger å kjøpe ekstra for å ta i mot og sende både viasat og cd signaler til tv'en i stuen.

 

Kan noen være så vennlig å skrive eller linke til f.eks. komplett slik at jeg skjønner dette?! :)

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du trenger et twin hode, det er 1 hode med 2 uavhengige utganger på

for å kunne benytte flere mottakere.

 

Universal-LNB Twin @ Clas Ohlson

8013147[/snapback]

 

Takker for hjelpen folkens:

 

Men her dette står på Clas Ohlson sin side: "Hvis du har en parabolantenne med dobbelmating (to Twin-LNB:er) må begge mottakerne kobles til hver sin Hi-Iso DiSEqC-switch (f.eks. 32-8485)."

 

Og da faller jo jeg ut igjen... Gjelder dette meg?

Lenke til kommentar
Men her dette står på Clas Ohlson sin side: "Hvis du har en parabolantenne med dobbelmating (to Twin-LNB:er) må begge mottakerne kobles til hver sin Hi-Iso DiSEqC-switch (f.eks. 32-8485)."

 

Og da faller jo jeg ut igjen... Gjelder dette meg?

8174972[/snapback]

 

Hvis du skal få inn både CD og Viasat 2 steder i huset trenger du 2stk Twin-LNB, 2stk Diseqc-svitsjer og 2stk kabler inn i huset (en til hver tuner).

Diseqc-svitsjene bør være merket "Hi-Iso" for å være sikker på at de to ikke forstyrrer hverandre, men det kan godt være at det funker greit med andre også.

 

Diseqc'ene fra Biltema til litt over 100 kroner fungerer fint.

Lenke til kommentar
Men her dette står på Clas Ohlson sin side: "Hvis du har en parabolantenne med dobbelmating (to Twin-LNB:er) må begge mottakerne kobles til hver sin Hi-Iso DiSEqC-switch (f.eks. 32-8485)."

 

Og da faller jo jeg ut igjen... Gjelder dette meg?

8174972[/snapback]

 

Hvis du skal få inn både CD og Viasat 2 steder i huset trenger du 2stk Twin-LNB, 2stk Diseqc-svitsjer og 2stk kabler inn i huset (en til hver tuner).

Diseqc-svitsjene bør være merket "Hi-Iso" for å være sikker på at de to ikke forstyrrer hverandre, men det kan godt være at det funker greit med andre også.

 

Diseqc'ene fra Biltema til litt over 100 kroner fungerer fint.

8194335[/snapback]

 

 

Ok da føler jeg vi nærmer oss. For å få det i 100% klartekst. Jeg har et hode (kom med CD pakken) fra før og skal ha ett tilleggshode på samme parabol. Det er KUN sistnevnte som skal vise BÅDE Viasat og CD. Den opprinnelige skal jeg beholde til å kun vise CD.

 

Hva trenger jeg da?

 

I tillegg finnes det en grei tegning for hvordan koble dritten ?

Lenke til kommentar

Du sier at sistnevnte hode skal vise både CD og Viasat. Det går ikke ettersom du tar inn CD og Viasat med ulike hoder.

 

Det du kan gjøre er å bruke ditt eksisterende hode til Viasat og det nye hodet (Twin-LNB) til Canal Digital.

Du kobler så sammen den ene utgangen på CD-hodet og Viasat-hodet i en diseqc-svitsj og har kabel fra den inn i huset der du skal se både CD og Viasat.

Så kobler du en annen kabel fra den andre utgangen på CD-hodet og rett inn i tuneren der du bare skal se CD.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Du sier at sistnevnte hode skal vise både CD og Viasat. Det går ikke ettersom du tar inn CD og Viasat med ulike hoder.

 

Det du kan gjøre er å bruke ditt eksisterende hode til Viasat og det nye hodet (Twin-LNB) til Canal Digital.

Du kobler så sammen den ene utgangen på CD-hodet og Viasat-hodet i en diseqc-svitsj og har kabel fra den inn i huset der du skal se både CD og Viasat.

Så kobler du en annen kabel fra den andre utgangen på CD-hodet og rett inn i tuneren der du bare skal se CD.

 

Lykke til!

8210109[/snapback]

 

 

Takk Stream - nå forstod jeg endelig koblingen her. Har forøvrig kjøpt diseq switch og twin-lnb, men jeg mangler da denne sorte "armen" som skal holde hodene i riktig posisjon. Noen som har en slik liggende så kan den sendes til meg. Evt. bor noen i Bergen med slikt utstyr kommer jeg sporenstreks og henter! :)

 

Takk igjen for hjelp.

Lenke til kommentar
Du sier at sistnevnte hode skal vise både CD og Viasat. Det går ikke ettersom du tar inn CD og Viasat med ulike hoder.

 

Det du kan gjøre er å bruke ditt eksisterende hode til Viasat og det nye hodet (Twin-LNB) til Canal Digital.

Du kobler så sammen den ene utgangen på CD-hodet og Viasat-hodet i en diseqc-svitsj og har kabel fra den inn i huset der du skal se både CD og Viasat.

Så kobler du en annen kabel fra den andre utgangen på CD-hodet og rett inn i tuneren der du bare skal se CD.

 

Lykke til!

8210109[/snapback]

 

 

Takk Stream - nå forstod jeg endelig koblingen her. Har forøvrig kjøpt diseq switch og twin-lnb, men jeg mangler da denne sorte "armen" som skal holde hodene i riktig posisjon. Noen som har en slik liggende så kan den sendes til meg. Evt. bor noen i Bergen med slikt utstyr kommer jeg sporenstreks og henter! :)

 

Takk igjen for hjelp.

8219041[/snapback]

 

 

Denne har de nok i hvilken som helst radio/tv-forhandler. Evt repratør. Koster vel ikke mer enn en 50-lapp.

 

Hvis du ikke får tak i har jeg et par nye universalfester. Send en PM isåfall.

Endret av Otte
Lenke til kommentar
Du sier at sistnevnte hode skal vise både CD og Viasat. Det går ikke ettersom du tar inn CD og Viasat med ulike hoder.

 

Det du kan gjøre er å bruke ditt eksisterende hode til Viasat og det nye hodet (Twin-LNB) til Canal Digital.

Du kobler så sammen den ene utgangen på CD-hodet og Viasat-hodet i en diseqc-svitsj og har kabel fra den inn i huset der du skal se både CD og Viasat.

Så kobler du en annen kabel fra den andre utgangen på CD-hodet og rett inn i tuneren der du bare skal se CD.

 

Lykke til!

8210109[/snapback]

 

 

Takk Stream - nå forstod jeg endelig koblingen her. Har forøvrig kjøpt diseq switch og twin-lnb, men jeg mangler da denne sorte "armen" som skal holde hodene i riktig posisjon. Noen som har en slik liggende så kan den sendes til meg. Evt. bor noen i Bergen med slikt utstyr kommer jeg sporenstreks og henter! :)

 

Takk igjen for hjelp.

8219041[/snapback]

 

 

Denne har de nok i hvilken som helst radio/tv-forhandler. Evt repratør. Koster vel ikke mer enn en 50-lapp.

 

Hvis du ikke får tak i har jeg et par nye universalfester. Send en PM isåfall.

8220485[/snapback]

Takker - skal sjekke i helgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...