stubbsokk Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei Skal på en lengre skitur gjennom Sør-Norge og regner med å ta masse bilder. Er i tvil om jeg skal kjøpe ett "stort" kort, 16 GB, eller to stk på 8 GB. Rent bortsett fra pris, hva bør jeg velge? Er det f. eks bedre å ha ett stort kort liggende godt beskyttet kameraet under hele turen, i stedet for å ha det ene liggende i sekken? Men, hvis noe svikter på det store, så ligger jeg heller tynt an. Risikospredning bedre med to kort? Tar forøvrig sikte på å kjøpe Sandisk Extreme. Har god erfaring med dette kortet fra før. Mvh Øyvind Lenke til kommentar
............... Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Er vel bedre å ha flere små enn en stor Lenke til kommentar
stubbsokk Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Er vel bedre å ha flere små enn en stor 7991029[/snapback] Hei Var jo også litt interessert i begrunnelsen for det synspunktet? Mvh Øyvind Lenke til kommentar
............... Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Er vel bedre å ha flere små enn en stor 7991029[/snapback] Hei Var jo også litt interessert i begrunnelsen for det synspunktet? Mvh Øyvind 7991113[/snapback] Selvsagt. Når du er ute og går på ski, er det kaldt. Derfor kan fort minnekortet du har i kameraet blir kaldt og ødelagt, du kan miste det i snøen osv. Da har du et annet inpakka i baggen som påvirkes av noe kulde. EDIT: er i hvertfall slik jeg ville tenkt Endret 21. februar 2007 av karlsn Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 CAPS I EMNEFELTET ER IKKE SÅ POPULÆRE HER I HUSET... Lenke til kommentar
M-J Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 vil tro kamera blir ødelagt før minnekrtet. vlle gått for et stort Lenke til kommentar
............... Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 vil tro kamera blir ødelagt før minnekrtet. vlle gått for et stort 7991498[/snapback] hva med hvis han mister kortet? det er sikkert veldig langt hjem Lenke til kommentar
buitre Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Personlig ville jeg gått for små kort( bruker selv maks 4 Gb, selv på lange turer). Min anbefalling er 4 kort på 4 Gb hver. Da er tapet mindre hvis kortet skulle bli ødelagt av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Personlig ville jeg gått for små kort( bruker selv maks 4 Gb, selv på lange turer). Min anbefalling er 4 kort på 4 Gb hver. Da er tapet mindre hvis kortet skulle bli ødelagt av en eller annen grunn. 7992625[/snapback] Har du autoburst på kamera ditt eller? Jeg har 1gb kort som jeg bruker jeg. Bruker jeg LITT tid på hvert bilde trenger jeg ikke 26minnekort. 2gb kort holder til det meste, med mindre du skal skyte 10tusen rawfiler, og få med hver eneste bevegelse en person gjør. Det handler om å bli god å ta bilde, og bli god på å fange det med mindre bilder. Er en grunn til at stillbildefotografer kanskje bare tar 2-3 bilder når de fotograferer. Det er fordi de kan ustyret sitt, og de kan foto. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Personlig ville jeg gått for små kort( bruker selv maks 4 Gb, selv på lange turer). Min anbefalling er 4 kort på 4 Gb hver. Da er tapet mindre hvis kortet skulle bli ødelagt av en eller annen grunn. 7992625[/snapback] Har du autoburst på kamera ditt eller? Jeg har 1gb kort som jeg bruker jeg. Bruker jeg LITT tid på hvert bilde trenger jeg ikke 26minnekort. 2gb kort holder til det meste, med mindre du skal skyte 10tusen rawfiler, og få med hver eneste bevegelse en person gjør. Det handler om å bli god å ta bilde, og bli god på å fange det med mindre bilder. Er en grunn til at stillbildefotografer kanskje bare tar 2-3 bilder når de fotograferer. Det er fordi de kan ustyret sitt, og de kan foto. 7993520[/snapback] Hvis du gidder å lese spørsmålet trådstarter stiller, vil du kanskje få med deg at det er snakk om totalt 16Gb han ønsker. Da anbefaller jeg 4 kort av 4Gb. Når det gjelder antall bilder, så er det slik at de fleste fotografer jeg kjenner, det være sport, gate, landskap, natur eller motefotografer, så tar de som regel i overkant av 300 bilder i løpet av en dag. Kanskje du burde belære disse og, siden du "kan utstyret ditt og kan foto". Personlig fyller jeg opp et 2Gb kort i løpet av en dag når jeg går ut for å fotografere. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Bare en tanke, hva med bare ett minnekort på 2-4GB og en minnekortleser med skjerm og harddisk i tillegg (vet dog ikke hvor godt egnet det er på lengre skitur pga kulde)? F.eks Epson P-3000 med 40GB harddisk og 4" skjerm (eventuelt P-5000 med 80GB HD (P-2000 og P-4000 er utgående modeller)). Hvis ikke ville jeg ha valgt et antall 2-4GB kort på grunn av risikospredning som nevnt tidligere. Husk også at det er vanskelig å betjene kamera med varme votter/hansker på og det blir fort kaldt å ta bilder uten, så tynnere "fotohansker" bør vurderes. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvis du gidder å lese spørsmålet trådstarter stiller, vil du kanskje få med deg at det er snakk om totalt 16Gb han ønsker. Da anbefaller jeg 4 kort av 4Gb. Når det gjelder antall bilder, så er det slik at de fleste fotografer jeg kjenner, det være sport, gate, landskap, natur eller motefotografer, så tar de som regel i overkant av 300 bilder i løpet av en dag. Kanskje du burde belære disse og, siden du "kan utstyret ditt og kan foto". Personlig fyller jeg opp et 2Gb kort i løpet av en dag når jeg går ut for å fotografere. 7994159[/snapback] Jepp! Han vil 'ta masse bilder'. Hva han legger i det er vanskelig å vite, men med 100 bilder per dag er 16GB (Raw selvfølgelig) fyllt opp på 14 dager. Og er man i fotosituasjoner hele dagen, er ikke 100 bilder spesiellt mye - uansett type fotografering. Enig med anbefalingen angående 4 x 4GB (eller enda flere for den saks skyld). Om worst case er ute og kortet streiker siste dagen, mister du 4GB og har 12 igjen. Dessuten, mye lettere å sikre de små minnekorta for fuktighet/kulde i egnet forpakning enn å ha de i kamera. Portabel disk er ønskelig uansett, for dobbel backup, men batteri (eller mangel på sådan) kan jo være en issue. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Leste ikke toppen nei... Sorry for mitt lettere agressivt svar. Støtter også 4x4 kort. Da av typen Extreme III eller noe. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Min anbefalling er 4 kort på 4 Gb hver. Da er tapet mindre hvis kortet skulle bli ødelagt av en eller annen grunn. En annen måte å se det på er at man øker sjansen for å få ødelagt et kort med 400% siden man har fire ganger så mange kort. I tillegg kommer den økte risikoen siden tre av kortene ikke befinner seg på den absolutt tryggeste plassen som er inni kameraet. Så man minsker sjansen for å miste alle bildene samtidig, men samtidig øker man sjansen for å miste minst 25%. Så i beste tilfelle så har man bare forandret distribusjonen litt, i verste tilfelle så har man øket den totale sjansen betydelig for å miste bilder. Hva som er best avhenger av mange faktorer der verdien på hvert enkelt bilde, verdien av grupper av bilder og den totale verdien spiller inn. Uansett hvis bildene er meget viktige og uerstattelige så har man med flere minnekort og reservekamera. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Minnekort i dag er så billigt uansett, kjøp deg eit par minnekort! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå