Gå til innhold

Hva skal jeggjøre når jeg er ferdig med å bygge Pc

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har bygd ferdig en pc.. men det morsomme er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre når jeg har satt sammen alle kablene.. må jeg slå på pc`en og gå inn på bios? hva mer? hva skal jeg gjøre i bios.. og hvordan... og hva skal jeg gjøre etter det.. noen som kan hjelpe meg?

takker for alle svar

Anorshan

Endret av Anorshan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så skrur du på maskinen og setter inn Ubuntu(* CDen i CD/DVD spilleren og gjennomfører installasjonen.

*)For de som foretrekker spill så går det bra å bruke Windows XP eller Vista isteden.

7991109[/snapback]

vedder på at denne fyren her er en så vanlig pc-bruker at'n aldri kommer til og høre om linux\ubuntu etc. så dette her dreier seg nok om xp....

Lenke til kommentar

SATA betyr Serial-ATA, en annen standard for tilkopling av harddisker. Man behøver nødvendigvis ikke inn i BIOS, da det hender maskinen kan konfigurere alt automatisk. Prøv å skru på og se om det er noe liv i den.

Har du forresten en oversikt på hvilke komponenter du har i maskinen din som du kan poste her?

Chricthon: Linux er kjempekjekt å anbefale for en person som tydeligvis ikke har satt sine føtter noe særlig i en PC før. (Joda, jeg bruker Linux selv til tider)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
SATA betyr Serial-ATA, en annen standard for tilkopling av harddisker. Man behøver nødvendigvis ikke inn i BIOS, da det hender maskinen kan konfigurere alt automatisk. Prøv å skru på og se om det er noe liv i den. 

Har du forresten en oversikt på hvilke komponenter du har i maskinen din som du kan poste her?

Chricthon: Linux er kjempekjekt å anbefale for en person som tydeligvis ikke har satt sine føtter noe særlig i en PC før.  (Joda, jeg bruker Linux selv til tider)

7991142[/snapback]

Jeg har windows xp innstallasjon c`d``en.. Men når jeg skrur den på kommer det opp at jeg må trykke på del eller noe sånt for å komme inn i bios.. hva skal jeg gjøre inne i bios.. hvor skal jeg trykke og hvorfor?

Lenke til kommentar

Vel , om du skal starte installasjonen fra Windows-CD'n, så må du jo inn i BIOS. Uten at jeg husker helt hva innstilligene for de forskjellige BIOSene er, så må du se etter noe som heter "Boot device order" eller liknende. Der må du forsøke å finne CD/DVD-spilleren in (som regel kalt noe med DVD) og velge den som førsteprioritet. Det er nok ikke så enkelt om man ikke har gjort det før, men forsøk i alle fall.

Lenke til kommentar
Vel , om du skal starte installasjonen fra Windows-CD'n, så må du jo inn i BIOS.  Uten at jeg husker helt hva innstilligene for de forskjellige BIOSene er, så må du se etter noe som heter "Boot device order" eller liknende.  Der må du forsøke å finne CD/DVD-spilleren in (som regel kalt noe med DVD) og velge den som førsteprioritet.  Det er nok ikke så enkelt om man ikke har gjort det før, men forsøk i alle fall.

7991269[/snapback]

nå er jeg inne på bios.. det kommer opp masse ting.. hva skal jeg trykke på og hvordan.. Kan du kanskje ringe meg på mobilen?

41573691

Lenke til kommentar
Uten at jeg husker helt hva innstilligene for de forskjellige BIOSene er, så må du se etter noe som heter "Boot device order" eller liknende.  Der må du forsøke å finne CD/DVD-spilleren in (som regel kalt noe med DVD) og velge den som førsteprioritet.  Det er nok ikke så enkelt om man ikke har gjort det før, men forsøk i alle fall.

7991269[/snapback]

Det er så enkelt som Smirnoff sier, let etter boot device og sett cd/dvd spilleren som første, da vil du få opp winXp instalasjonen når pc'en booter, og derfra skulle det ikke by på mange problemene :]

Lenke til kommentar
ja, men dette er første gang jeg starter den.. er det ingenting mer jeg skal gjøre? ingeting mer? bare det, også putte inn cd`en og innstallere?

7991340[/snapback]

jeg starter opp så gårjeg inn i bios:

overskriften er: BOOT

Så står det: other boot device, så klikker man enter og får opp:

[onboard ATA100 BOOT]

også får jeg opp: EINTT8 Device ( NetWork )

også får jeg: Disable. Min står på Disable på den nye pc`en min... Jeg har puttet inn win xp innstallasjons cd`en og gikk inn i bios også var det det jeg fant med emnet boot device lix

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe meg?

jeg kan ringe dere.. så kan dere si hvordan man gjør det

7991705[/snapback]

Mye enklere enn du tror:

"Ved første oppstart av maskinen er det anbefalt at du trykker på "delete" knappen med en gang maskinen starter opp. Da kommer man inn i BIOS-menyen (visse hovedkort krever at man trykker f.eks. F1 - se i manualen for mer informasjon). Her velger du "load optimal BIOS setting" eller "load default BIOS setting". Deretter må man finne frem i BIOS til der hvor man velger boot-rekkefølge. Dette er plassert på litt forskjellige steder i forskjellige BIOS-utgaver, men man finner det enkelt ved å lete gjennom BIOS eller hovedkortets manual. Anbefalt rekkefølge er:

1. Diskettstasjon

2. CD-ROM

3. HDD0 (harddisk)

4. HDD1 (harddisk)

På den måten søker hovedkortet etter oppstartsmedium i denne rekkefølgen. Er det en bootbar diskett i diskettstasjonen (oppstartsdiskett), brukes denne. Hvis ikke sjekker den i CD-ROM-en, finner den ikke noen bootbar CD her går den over til harddiskene.

Sett deretter din Windows/Linux-CD i CD/DVD-enheten din velg "save and exit" i BIOS. Da vil installasjonsprosessen starte opp automatisk. Denne er i de aller fleste tilfeller svært enkel, og det er bare å følge brukerveiledningen.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til! Bruk gjerne forumet vårt om du har spørsmål, problemer e.l." Dette har jeg hentet fra Hardware.no

http://www.hardware.no/guider/annet/pc-bygging/9369/14

Husk at du bruker piltastene når du flytter deg rundt i Bios og Enter når du endrer ting i Bios!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...