Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En router som dekker HELE huset?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de fleste hus er det bare å glemme å dekke et helt hus med brukbar signalstyrke over alt. Kjøp deg noen accesspunkt og sett opp sånn at du får dekning over alt. Om du ikke vil strekke kabel fram tilhvert accesspunkt kan du sette det opp som repeater.

Lenke til kommentar
For de fleste hus er det bare å glemme å dekke et helt hus med brukbar signalstyrke over alt. Kjøp deg noen accesspunkt og sett opp sånn at du får dekning over alt. Om du ikke vil strekke kabel fram tilhvert accesspunkt kan du sette det opp som repeater.

7999913[/snapback]

for de fleste hus er det bare å glemme? jeg bor ikke i noe slott, fordi om kanskje du gjør det..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er tredje routeren rundt 1000 kroner vi har byttet for å så kjøpt nå.. Men etter 5 meter gjennom EN vanlig ordinær trevegg blir signalet elendig! Forstår ikke dette! Er en helt ny bærbar pc som skal ha signalet, men det vil seg ikke.. Kan detvære noen innstillinger som kan stå i veien for meg? Begynner å bli temmelig lei å bytte desse forbanna routerene!!

Lenke til kommentar
Har en drittruter fra NGT. Men jeg kan ikke klage på nettet. Har nett overalt i huset. Det er en SpeedTouch 585. Støtter WPA kryptering og.

8001026[/snapback]

Hørtes mere ut som du var førnøyd enn at du hadde en "drittruter"... :)

8003366[/snapback]

Ja mulighetene for å kjøre noen som helst form for en server i den er sperret, og den klarer ikke å stå på i f.eks en måned særlig ofte. Men som sagt kan ikke klare på det trådløse nettet. :)

Lenke til kommentar

WRT54GS/GL med oppgraderte antenner. Linksys har en pakke med 2 antenner på 7db som ligner på de orginale antennene. Skulle gi deg bra rekkevidde og stabilitet.

PS: Velg GL.. de nyste GS'ene har elendig flashminne som ikke er stort nok for hverken dd-wrt eller talisman... Jeg fant ut det the hard way :/

Lenke til kommentar

Det er mange aspekter her. Det ene er hvor høy utgangseffekt accesspunktet sender på. Den enkle her er å kjøpe en linksyswrt65GS v. 1.0 eller 1.1 og flashe denne til sveasoft eller openwrt som kan trøkket ut 1W(!) på en slik standard sak. Og til og med én lettvegg rimelig kraftig blokkering av signal (-15db?). Da kan du tenkte det en murvegg oppi dette.

Men sendeeffekt er langt ifra alt. For å utnytte dette må du ha antenner, og jeg vil anbefale et par kraftige omni-direksjonelle antenner (f.eks. fra wlansupply.no, eller du kan lage en custom antenne selv.

I utgangspunktet er det MEGET ambisiøst å finne ètt accesspunkt med standard utrusning som dekker et helt hus. Min praksis (drifter daglig cisco wlan/wlc/wcs) er at det ikke er mulig. Men overnenvte forslag kan være forsøket verdt. Men jeg lover ingen ting.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nå har det seg slikt at selv talisman og dd-wrt folka ikke anbefaler 1000 mW i det hele tatt fordi det blir mega ustabilt da... Men uansett så har du muligheten til å guffe opp signalstyrken betraktlig for å utvide rekkevidden.

EDIT: snek seg inn et ord for mye..

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar

Kanskje det ikke er noe problem med ruteren i det hele tatt, kanskje det er nett-kortet i maskina som er dårlig..? Kan prøve med et annet kort kanskje?

Har selv Linksys WRT54G hjemme, (original) og har dekning hele huset..

-Trond

Lenke til kommentar

Har ikke hatt noe problemer med 1W sendestyrke på de 3 routerne jeg har det på. Dekningsområdet øker dog minimalt, men det kan være skjebesvangert avgjørende på plasser der du før bare såvidt har hatt tilkobling.

Men du vil få my mer utav økt sendeeffekt med bedre antenner.

Lenke til kommentar

Er en Linksys WRT54G vi kjøpte igår. Har hørt mange har god dekning med denne så tenkte at den skulle gå, men det gjorde den da altså ikke.. Laptopen har innebygd nettverkskort, men hvor skrur jeg opp til maks strømstyrke??

Lenke til kommentar

Prøv med et annet nettverkskort (sikkert en kamerat ellerno som har et USB-adapter du kan teste).

Før du kjøper antenner så husk på at disse også har en "retning" selv om de er omnidireksjonale. F.eks. stråler en omni-antenne med høy gain sterkere i azimuth-planet (dvs samme etasje som aksesspunktet står) men svakere i elevasjonsplanet (dvs oppover og nedover) sammenlignet med en omni-antenne med lav gain.

edit:

Og hva er forresten problemet og når oppstår de? Er det bare windows som rapporterer "svakt signal" eller er det problemer med surfing osv? Bor du i område med mange naboer, prøv å bytte kanal (til f.eks. 1 eller 13, de står ofte på kanal 6 som default). Er det muligheter for å plassere routeren mer "midt i" huset?

Endret av koks
Lenke til kommentar

Problemet er at når en tar laptopen 3-4 meter fra routeren begynner signalet å synke noe sykt! Det står i windows at det er lite signal, og internett går mye tregere. Er et helt vanlig trehus med vegger og tak! ;), men jeg sjønner ikke problemet egentlig. Har prøvd 3 routere nå. Andre har jo gode signal med samme routeren.. Vi bor på bygda, så er ikke et tettsted..

Endret av Andal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...