Inc Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det er vel mer fjernstyring over lokalnett. Andre problemet er vel å kunne ha tilgang og jobbe med filer på andre maskiner på internett uten å måtte installere den aktuelle programmet for å jobbe med det, hvis du skjønner. F.eks kunne lese, skrive excel, word osv uten å måtte ha de programmene på alle maskinene ettersom det kan være en ny maskin fra gang til gang. Hvordan er remote desktop i forhold til Remote admin? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Remote desktop er innebyggd i Win xp pro. Så du slipper å installere noe som helst. Du må barre sette det opp. Når det gjelder forskjell på dei to programmene så kan jeg ikke uttale meg da jeg kun bruker remte desktop. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Ah. xp sin:) Hadde du noen løsning på det andre problemet? Hvis det finnes noen da... Fungere streaming slik du forklarte det? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hehe, ja XP sin Vist du tenker på streaming over internett så bør du ha rimelig bra linje, fiber feks. Måten jeg streamer mine media filer over mitt nettverk er at jeg "mappet" dei forskjellige harddiskene som ligger på serveren på hver enkelt klient.Når man da går inn på "Min Datamaskin" på en klient ligger dei der som en egen harddisk. Dette fungerer utmerket hos meg. Vist du vil samkjøre diverse dokumenter fra flere pc'er finnes det programmer som også kan ordne dette. Tenker da på program som kjører backup på alle pc'ene som du har valgt og laster opp til en server. Så er det barre for deg å hente ned igjen dokumentet når du vil jobbe videre. Dette har jeg ikke selv prøvd men vet at det skal være mulig. Muligens vi har kapret tråden til Trådstarter Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 ikke kappet tråden nei, leser og lærer mye av dette jeg please carry on Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Ok. Streaming over lokalnettet tenkte jeg på, og det funket greit? Bruker du vnc til streaming? Blir det god nok kvalitet på det, med tanke på lagg osv?? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Kor stor utlinje burde ein ha for å streame utan lagg? =o Tenker då på f.eks. ein 700mb stor film. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Det er jo bare å sette seg ned å regne det :-) 700MB og la oss si en 2 timers film gir oss: 700MB/(60s*60*2)=0.010MB/s, ganger du det med 8 får vi ca. 0.78 Mbps. Du burde nok med andre ord ihvertfall ha 1Mb/s upload fra serveren. Nå gir ikke en 700 MB, 2 timers film veldig bra kvalitet da :-) Endret 25. februar 2007 av oifind Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ok. Streaming over lokalnettet tenkte jeg på, og det funket greit? Bruker du vnc til streaming? Blir det god nok kvalitet på det, med tanke på lagg osv?? 8022809[/snapback] Er faktisk ingen problem å bruke Mediaplayer som også følger med xp Vist du har ett kablet 100 mBit nettverk så skal du ikke oppleve lagg. Kan oppleve noe lagg på trådløse klienter som kun støtter lav hastighet. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Flott tråd. Og jeg vil bidea litt selv. Jeg har følgende: Filserver med Linksys WMP300N Wireless PCI Card Draft-N i kjelleren. Den har trådet kontakt med adsl modemet. WMP300n Den deler inholdet sitt på to stasjonære, en laptop og en mobil. En stasjonær har trådet kontakt med en Linksys WRT300N router wrt300n Den andre har samme pci løsning som fil serveren og bærbaren har wlan dog den har ikke 802,11n WRT300n routeren har også trådet kontakt med adsl modemet. Nettet funket bra det, men som har vert nevnt tidligere. Det er slitsomt å måtte restarte filserveren så ofte. Jeg er interesert i råd om å gjøre den mere stabil. Vil også bruke den til små oppgaver gjennom remote desktop. Å bruke vista på filserveren kan være aktuelt. Endret 2. mars 2007 av Limbeck Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Kva er specs på filserveren då? Eg køyrer vanleg xp på filserveren min, og er jamnt over godt nøgd med det Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Kva er specs på filserveren då? Eg køyrer vanleg xp på filserveren min, og er jamnt over godt nøgd med det 8066168[/snapback] Filserveren er den gamle pcen min. Den har et crap skjermkort siden det gamle kortet begynte å bråke som en gammel matrise skriver ellers: msi k8n neo2 hovedkort, 1 gb minne, amd athlon 64 3200+ q-tec kabinett og masse hdd Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Eg forstår iallefall ikkje heilt kvifor du vil køyre Vista på han, sidan det for det meste berre er meir eyecandy enn xp, noko som gjer det treigare å styre over remote desktop. Så eg ville iallefall køyrd vanleg XP eller noko xp server 2003. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Eg forstår iallefall ikkje heilt kvifor du vil køyre Vista på han, sidan det for det meste berre er meir eyecandy enn xp, noko som gjer det treigare å styre over remote desktop. Så eg ville iallefall køyrd vanleg XP eller noko xp server 2003. 8067242[/snapback] Det jeg vil er å gjøre den mere stabil. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Javel, det beste du kan gjere då er vel å installere linux. Eg trur Ubuntu er ganske brukarvennleg om du ikkje har vore borti Linux før. =p Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Javel, det beste du kan gjere då er vel å installere linux. Eg trur Ubuntu er ganske brukarvennleg om du ikkje har vore borti Linux før. =p Støtten for NTFS er ikke spesielt god i Linux. Det eneste som er stabilt er å kunne lese fra en partisjon/harddisk med NTFS men skal du skrive til den samme med Linux kan dette bli en ganske ustabil affære. Jeg har selv brukt Windows Xp som "filserver" og det fungerer greit, særlig med den innebygde remote desktop. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Det blir et ms system. Prøvde ubuntu for ei stund siden og gride ikke å få det på nett engang. Hverken web eller internt. Som en eller annen sa i en annen tråd. Jeg har brukt windows siden 3.1 var nytt. Hadde Mandrake for noen år siden og prøvde Ubuntu nå og jeg sliter med den generelle forståelsen av systemet. Jeg fant ikke engang ut hva som var galt med nettet. Om det var nettverkskortet som skapte problemer, eller om det var nettet som var feil oppsatt eller on det var noe helt annet. Tanken er vel at kanskje en clean install av Vista vil være mere stabil enn xp og kanskje også mindre avhengig av restarter ved oppdateringer og instaleringer. Server 2003 er også et alternativ. Remote desktop er viktig. Diskene blir mappa inn i de andre maskinene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 så lenge du bare skal ha en server stående som primært skal dele filer - hvorfor skal du ha Vista? Xp er mer enn stabilt nok for denne jobben. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 I tillegg har xp vært litt lengre ute p marknaden og har fått tetta ein del sikkerhetshol Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Men jeg ville nok valgt XP Pro hvis du absolutt ikke vil ha windows, har litt dårlige erfaringer med fildeling i home, men det kan jo hende det bare er meg. ilpostino: Hvorfor har støtten for NTFS noe å si, han trenger vel ikke skrive fra serveren til de andre maskinene. Så lenge han bare skal lese og skrive til/fra serveren klarer samba dette utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå