Gå til innhold

filserver for hjemmenettverk


Didrik_AK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino: Hvorfor har støtten for NTFS noe å si, han trenger vel ikke skrive fra serveren til de andre maskinene. Så lenge han bare skal lese og skrive til/fra serveren klarer samba dette utmerket.

 

da har det i så fall skjedd underverker siden jeg holdt på med Linux selv.

8075243[/snapback]

 

Jeg blir nok sittende med xp på serveren. Blir nok prøvd Vista en gang men vil ha litt erfaring med systemet først.

 

Takk for mye hjelpsomhet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ilpostino: Hvorfor har støtten for NTFS noe å si, han trenger vel ikke skrive fra serveren til de andre maskinene. Så lenge han bare skal lese og skrive til/fra serveren klarer samba dette utmerket.

 

da har det i så fall skjedd underverker siden jeg holdt på med Linux selv.

8075243[/snapback]

 

Det har det vet du! ntfs-3g prosjektet har kommet i versjone 1.0, og der er det god støtte for å skrive til ntfs partisjoner. Men! Hvis det er en filserver det er snakk om så er vel sjangsen for at det trengs dualboot ikke serlig stor.. Ergo, kjører han windows så kan diskene være ntfs og støttens skal vel være grei der. Men hvis han kjører linux, hvorfor ha ntfs partisjoner da? Ext3 partisjoner er mye bedre da :)

 

Og hvis han skal skrive fra serveren til de andre maskinene som oifind skrev så går ikke dette via ntfs uansett. Da brukes samba, nfs eller hva nå enn nettverks opsett han bruker

Lenke til kommentar
Og hvis han skal skrive fra serveren til de andre maskinene som oifind skrev så går ikke dette via ntfs uansett. Da brukes samba, nfs eller hva nå enn nettverks opsett han bruker

 

for min del er det for sent å kjøre en linux-basert filserver. Jeg har 1.2 TB lagringsplass som er ganske fylt med NTFS. Jeg regner med at det blir krøll hvis jeg omgjør disse diskene til Ext3...

Lenke til kommentar

Har en filserver som skal dele ut filer til opptil 10 andre pcer og det er da en fordel å kunne ha et "kø-system", det bruker ikke å gå så fort når 3-4 prøver å ta over masse samtidig.

 

Er det mulig å legge inn noe program som "tar over" windows sin egen fildeling eller må jeg legge inn ftp eller et annet fildelingssystem? Er jo en klar fordel om folk kan bruke windows til å ta over filer, og slipper å installere et ekstra program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...