Gå til innhold

filserver for hjemmenettverk


Didrik_AK

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å sette opp en filserver her i huset.

 

Hw. jeg har planer om å bruke er:

Intel Pentium D 820

2GiB Ram

nVidia 6800 kort (vet ikke helt om jeg trenger det :p )

 

Servern skal ha ca. 2Tb med disker stående på 24/7 og det er viktig at alle pc'er i huset lett skal kunne koble seg til disse diskene.

 

Vet ikke hva slags OS jeg skal kjøre på den, XP er det jeg kan best, men hvis noen vet om en Linux distro som er bedre til akkurat det jeg skal ha servern til så hadde det vært greit.

Hadde også vært greit om jeg kan kontolere pc'en fra pcen min så jeg slipper å løpe ned i kjellern hele tiden.

 

Edit: Vil bare informere om at jeg er heeeelt n00b på dette området så trenger å få det inn med t-skje

Endret av Diddern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker noe litt bedre enn den windows løsningen.

og er litt skeptisk til uptime på XP med litt load på... har en server som kjører XP nå men det er nesten ikke noe load på den siden den bare driver YnHub.

The server has been up for 190:21:33:11 som er leenge med Xp men tviler på at jeg kan klare noe sånn med load på!

 

Edit: Er det mulig å sette opp en ftp på internnettet? siden jeg har gigabitt nettverk her i huset hadde det vært det mest idielle...

Endret av Diddern
Lenke til kommentar

FTP server er jo en mulighet, men da må du jo kopiere filmer og musikk du vil bruke til de andre pcene før du kan åpne det. En eller annen linux distro med samba vil kanskje sikre deg bedre oppetid. Hadde det vært meg hadde jeg aldri i verden satt opp en ftp server med så mye piratkopiert materiale på nettet. Grunnen er at FTP er en eldgammel protokoll som sender brukernavn og passord i klartekst. Hvis du absolutt må sette den opp mot internett bruk noe mer sikkert f.eks SCP over ssh eller noe lignende.

 

Edit: Ser ut som jeg misforstod trådstarter. FTP på internnettverket burde ikke være noen stor risiko kjører det selv sammen med samba for å kunne streame.

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
FTP server er jo en mulighet, men da må du jo kopiere filmer og musikk du vil bruke til de andre pcene før du kan åpne det. En eller annen linux distro med samba vil kanskje sikre deg bedre oppetid. Hadde det vært meg hadde jeg aldri i verden satt opp en ftp server med så mye piratkopiert materiale på nettet. Grunnen er at FTP er en eldgammel protokoll som sender brukernavn og passord i klartekst. Hvis du absolutt må sette den opp mot internett bruk noe mer sikkert f.eks SCP over ssh eller noe lignende.

7992872[/snapback]

SCP over ssh? Forklare litt mer? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Er ikke så veldig komplisert du bruker bare SSH til å overføre filer. Altså man setter opp en SSH server og så bruker du en scp klient til å overføre filene.

7993013[/snapback]

Kunne du forklare lett for en stakkars nybegynner som har gått seg vill hvordan det funker?

Lenke til kommentar

Jeg har en slik løsning som du tenker på Didder'n.

 

Er så enkelt som en maskin, koblet til nettverket. Den deler da harddiskee/mappene lokalt over nettet. Da har alle maskinene i huset tilgang til filene som ligger lagret på EN plass.

Eneste er brannmuren min(zonealarm) ikke slipper meg igjennom, men da bare skrur jeg den av i 2sek og på igjen.

 

Veldig genial løsning.

Men du trenger ikke det kraftige skjermkortet til en server. Selg det og kjøp en harddisk :cool:

Lenke til kommentar

Har det skjermkortet i denne pcen pr. dags dato og er veldig lei det :p

skal ha meg et 8800GTS kort og da er det like greit å kaste inn 6800kortet i servern :p

Hvor mye tror du jeg kunne fått for det hvis jeg hadde solgt det og kjøpt noe annet møll?

 

Er liksom ikke helt fornøyd med fildelingen til Windows. derfor jeg prøver å tenke "uten for kassa"

Endret av Diddern
Lenke til kommentar
Modd en xbox og stream til den eller sett opp en htpc, tviler på at du blir fornøyd med bildekvalitet hvis du skal strekke signalkabel så langt. For å streame TV signaler kan du f.eks bruke VLC eller J. River Media Center sammen med Tv-kortet ditt.

7996731[/snapback]

 

Skjønner ;) Var ikke det som var planen med servern da.

Vil heller ha den til å kunne steame filer fra kjellern opp til denne pcen.

Edit: Men hvordan ??

Endret av Diddern
Lenke til kommentar

Akkurat no har eg ein pc i kjelleren, kopla opp mot internett og nettverket internt i huset. I huset har vi fleire pc'ar som streamer innhold fra den nemnde pc'n, både trådlaust og kabla. Dette gjer eg berre via Windows fildeling, noko som til mitt behov, fungerar glimrande. Du kan sette opp Windows Server 2003 eller noko då, ikkje at eg veit korleis det funker då.. :)

Lenke til kommentar
Akkurat no har eg ein pc i kjelleren, kopla opp mot internett og nettverket internt i huset. I huset har vi fleire pc'ar som streamer innhold fra den nemnde pc'n, både trådlaust og kabla. Dette gjer eg berre via Windows fildeling, noko som til mitt behov, fungerar glimrande. Du kan sette opp Windows Server 2003 eller noko då, ikkje at eg veit korleis det funker då.. :)

8009025[/snapback]

 

Så du er fornøyd med dette ? er ganske kravstor når det gjelder kvaliteten på film osv. og er IKKE keean på måtte ned i kjellern 2ganger i uka for å rs'e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...