DementedAlbino Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 I dag må jeg for første gang benytte meg av angreretten. Så da lurer jeg på hvordan dette virker. Hvem betaler for frakt, og da begge veier. Hvordan sender dere pakkene? Noe annet enn dette angrerettsskjemaet som skal fylles ut? Fint om noen svarer meg raskt her:) Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Selger betaler frakten til deg, og kjøper betaler returfrakten til selger. Pakken bør sendes som Norgespakke pga. sporingsnummeret. Ikke send det mot oppkrav eller lignende, de færreste selgere er villige til å løse ut pakken på den måten. Ta kontakt med selger for å motta et evt. returnummer før du sender pakken. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Nei, du må selv betale frakt begge veier ved bruk av angrerett. Ved reklamasjon skal selger betale returporto og evt frakt av erstatningsvare. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvem som betaler frakten til deg vil jo varierre, med hvilken avtale du har med butikken, noen har f.eks gratis frakt. Men typis så betaler du jo for frakt til deg. Dette er jo en del av kjøpet, og "gjort er gjort". Når det kommer til angreretten må du betale returen selv. Men som sagt over vel en pakke som kan spores. Da kan du dokumentere at den blir motatt hos selger. Hvis du ikke har angrerett skjema finner du det nok på nettsiden til butikken hvor du handlet. Dette må fylles ut! Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Nei, du må selv betale frakt begge veier ved bruk av angrerett. Ved reklamasjon skal selger betale returporto og evt frakt av erstatningsvare. 7990669[/snapback] Nei, ved bruk av angreretten så har du "krav" på å få dekket alle utgifter, dvs. inkl. frakt for varen. Men returporto må man dekke selv. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Superfly har mest rett her! Legger også til at hvis ikke angrerettsskjema følger med så gjelder angreretten i 3 måneder, har ikke selger informert om angrerett i det hele tatt så gjelder 1 år! Forbrukerrådet sier faktisk ikke noe om hvem som skal dekke hvilke utgifter. Det de sier er "Er tjenesten bestilt ved postordresalg fra katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før du får kjøpesummen tilbake av selgeren." Diskusjonen her kan jo være om frakten TIL deg er en del av kjøpesummen eller om dette er et tillegg, men jeg vil nok tro at siden det er snakk om "kjøpesummen" så betyr det kun det du har betalt for varen. At det koster deg penger å sende den tilbake er egentlig ganske fornuftig, for hvis butikkene skulle bekostet dette kunne de gått konkurs på kunder som kun bestilte og benyttet angreretten for å "jævlas". Edit: Nå er jo ikke forbrukerrådet noen lovgivende instans, men de har jurister som har dette som saksfelt så forskrifter som forbrukerrådet viser til har som regel en god sjanse i en eventuel tvist. Endret 21. februar 2007 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Superfly har mest rett her!Legger også til at hvis ikke angrerettsskjema følger med så gjelder angreretten i 3 måneder, har ikke selger informert om angrerett i det hele tatt så gjelder 1 år! Forbrukerrådet sier faktisk ikke noe om hvem som skal dekke hvilke utgifter. Det de sier er "Er tjenesten bestilt ved postordresalg fra katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før du får kjøpesummen tilbake av selgeren." Diskusjonen her kan jo være om frakten TIL deg er en del av kjøpesummen eller om dette er et tillegg, men jeg vil nok tro at siden det er snakk om "kjøpesummen" så betyr det kun det du har betalt for varen. At det koster deg penger å sende den tilbake er egentlig ganske fornuftig, for hvis butikkene skulle bekostet dette kunne de gått konkurs på kunder som kun bestilte og benyttet angreretten for å "jævlas". Edit: Nå er jo ikke forbrukerrådet noen lovgivende instans, men de har jurister som har dette som saksfelt så forskrifter som forbrukerrådet viser til har som regel en god sjanse i en eventuel tvist. 7990790[/snapback] Det skal stå ganske klart at du må bære returkostnadene selv, "Gjelder det postordresalg, hvor du har bestilt etter katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før selgeren betaler deg kjøpesummen tilbake. Du må selv dekke utgiftene ved tilbakesendingen." Husker ikke helt hvor jeg leste om frakt kostnadene fra butikk til kunde, men mener at du i utgangspunktet skal få dekt det beløpet, uten at jeg skal være for bestemt der. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Husker ikke helt hvor jeg leste om frakt kostnadene fra butikk til kunde, men mener at du i utgangspunktet skal få dekt det beløpet, uten at jeg skal være for bestemt der. 7990913[/snapback] I loven står det "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt". En i utgangspunktet klar formulering, som likevel blir uklar. Mener de "betalt for varen", eller "betalt for varen OG fraktkostnader". Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Legger med kvittering for returfrakt, så får jeg se hvordan butikken gjør dette. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Legger med kvittering for returfrakt, så får jeg se hvordan butikken gjør dette. 7990981[/snapback] Returfrakt har du neppe krav på å få tilbake. Hovedspørsmålet er vel om du har krav på å få tilbake den første frakten, fra butikken til deg. Edit: noen endringer. Endret 21. februar 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Legger med kvittering for returfrakt, så får jeg se hvordan butikken gjør dette. 7990981[/snapback] Returfrakt har du neppe krav på å få tilbake. Det står dog i loven: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. " Hva de mener med "eventuelt" vet jeg ikke. Hovedspørsmålet er vel om du har krav på å få tilbake den første frakten, fra butikken til deg. Edit: noen endringer. 7991049[/snapback] Hvor i all verden tok du dette fra - "samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader" ? Dette gjelder i alle fall ikke for varekjøp over internett. Kan være spesielle ting dersom det ikke skulle følge med angrerett skjema, og hvis det er tlf salg, etc. Men det står ikke i loven at du har krav på å få dekt returkostander ved en slik handel. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvor i all verden tok du dette fra - "samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader" ?Han tok det fra paragrafen om telefonsalg, som er feil paragraf Den generelle regelen for internettkjøp er altså at kjøper skal ha tilbakeført all betaling, inkl porto for mottak av varen, men at han selv må dekke returkostnadene. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvor i all verden tok du dette fra - "samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader" ?Han tok det fra paragrafen om telefonsalg, som er feil paragraf 7991201[/snapback] Ops, ja jeg visste det var noe muffens.. gikk litt fort der. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg har sjekket med "husjuristen" vår og kommet frem til at det jeg skrev tidligere var feil. Butikken skal betale tilbake kjøpssummen og frakten til forbruker, mens kjøperen må selv betale returkostnadene. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Da er det gått 5 år siden forrige post i denne tråden... Jeg regner med at det er avklart at SELGER (her i mitt eksempel, en nettbutikk) skal betale tilbake det man har betalt i frakt for å få varen tilsendt, men jeg som kjøper må betale frakten tilbake til selger? Endret 6. februar 2013 av johanf Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Ved benyttelse av angrefrist så skal du få tilbake hele beløpet du betalte, dvs pris for produktet og frakten du betalte for å få varen til deg, dette gjelder så fremt du angrer på hele bestillingen, ikke bare ett produkt fra en bestilling på flere produkter, da får du normalt sett bare tilbake prisen for produktet. Du er ansvarlig for returfrakt tilbake til butikken. Så ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå