Gå til innhold

Angrerett og porto, hvem betaler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selger betaler frakten til deg, og kjøper betaler returfrakten til selger. Pakken bør sendes som Norgespakke pga. sporingsnummeret. Ikke send det mot oppkrav eller lignende, de færreste selgere er villige til å løse ut pakken på den måten.

 

Ta kontakt med selger for å motta et evt. returnummer før du sender pakken.

Lenke til kommentar

Hvem som betaler frakten til deg vil jo varierre, med hvilken avtale du har med butikken, noen har f.eks gratis frakt. Men typis så betaler du jo for frakt til deg.

Dette er jo en del av kjøpet, og "gjort er gjort".

 

Når det kommer til angreretten må du betale returen selv. Men som sagt over vel en pakke som kan spores. Da kan du dokumentere at den blir motatt hos selger.

 

Hvis du ikke har angrerett skjema finner du det nok på nettsiden til butikken hvor du handlet. Dette må fylles ut!

Lenke til kommentar
Nei, du må selv betale frakt begge veier ved bruk av angrerett.

 

Ved reklamasjon skal selger betale returporto og evt frakt av erstatningsvare.

7990669[/snapback]

 

Nei, ved bruk av angreretten så har du "krav" på å få dekket alle utgifter, dvs. inkl. frakt for varen. Men returporto må man dekke selv.

Lenke til kommentar

Superfly har mest rett her!

Legger også til at hvis ikke angrerettsskjema følger med så gjelder angreretten i 3 måneder, har ikke selger informert om angrerett i det hele tatt så gjelder 1 år!

 

Forbrukerrådet sier faktisk ikke noe om hvem som skal dekke hvilke utgifter. Det de sier er "Er tjenesten bestilt ved postordresalg fra katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før du får kjøpesummen tilbake av selgeren."

 

Diskusjonen her kan jo være om frakten TIL deg er en del av kjøpesummen eller om dette er et tillegg, men jeg vil nok tro at siden det er snakk om "kjøpesummen" så betyr det kun det du har betalt for varen. At det koster deg penger å sende den tilbake er egentlig ganske fornuftig, for hvis butikkene skulle bekostet dette kunne de gått konkurs på kunder som kun bestilte og benyttet angreretten for å "jævlas".

 

Edit: Nå er jo ikke forbrukerrådet noen lovgivende instans, men de har jurister som har dette som saksfelt så forskrifter som forbrukerrådet viser til har som regel en god sjanse i en eventuel tvist.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Superfly har mest rett her!

Legger også til at hvis ikke angrerettsskjema følger med så gjelder angreretten i 3 måneder, har ikke selger informert om angrerett i det hele tatt så gjelder 1 år!

 

Forbrukerrådet sier faktisk ikke noe om hvem som skal dekke hvilke utgifter. Det de sier er "Er tjenesten bestilt ved postordresalg fra katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før du får kjøpesummen tilbake av selgeren."

 

Diskusjonen her kan jo være om frakten TIL deg er en del av kjøpesummen eller om dette er et tillegg, men jeg vil nok tro at siden det er snakk om "kjøpesummen" så betyr det kun det du har betalt for varen.  At det koster deg penger å sende den tilbake er egentlig ganske fornuftig, for hvis butikkene skulle bekostet dette kunne de gått konkurs på kunder som kun bestilte og benyttet angreretten for å "jævlas".

 

Edit: Nå er jo ikke forbrukerrådet noen lovgivende instans, men de har jurister som har dette som saksfelt så forskrifter som forbrukerrådet viser til har som regel en god sjanse i en eventuel tvist.

7990790[/snapback]

 

Det skal stå ganske klart at du må bære returkostnadene selv,

 

"Gjelder det postordresalg, hvor du har bestilt etter katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før selgeren betaler deg kjøpesummen tilbake. Du må selv dekke utgiftene ved tilbakesendingen."

 

Husker ikke helt hvor jeg leste om frakt kostnadene fra butikk til kunde, men mener at du i utgangspunktet skal få dekt det beløpet, uten at jeg skal være for bestemt der.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt hvor jeg leste om frakt kostnadene fra butikk til kunde, men mener at du i utgangspunktet skal få dekt det beløpet, uten at jeg skal være for bestemt der.

7990913[/snapback]

 

I loven står det "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt".

En i utgangspunktet klar formulering, som likevel blir uklar. Mener de "betalt for varen", eller "betalt for varen OG fraktkostnader". :roll:

Lenke til kommentar
Legger med kvittering for returfrakt, så får jeg se hvordan butikken gjør dette.

7990981[/snapback]

Returfrakt har du neppe krav på å få tilbake.

 

Hovedspørsmålet er vel om du har krav på å få tilbake den første frakten, fra butikken til deg.

 

 

Edit: noen endringer. ;)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Legger med kvittering for returfrakt, så får jeg se hvordan butikken gjør dette.

7990981[/snapback]

Returfrakt har du neppe krav på å få tilbake. Det står dog i loven:

 

"Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. "

 

Hva de mener med "eventuelt" vet jeg ikke.

 

 

Hovedspørsmålet er vel om du har krav på å få tilbake den første frakten, fra butikken til deg.

 

 

Edit: noen endringer.

7991049[/snapback]

 

Hvor i all verden tok du dette fra - "samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader" ?

 

Dette gjelder i alle fall ikke for varekjøp over internett. Kan være spesielle ting dersom det ikke skulle følge med angrerett skjema, og hvis det er tlf salg, etc. Men det står ikke i loven at du har krav på å få dekt returkostander ved en slik handel.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Da er det gått 5 år siden forrige post i denne tråden...

 

Jeg regner med at det er avklart at SELGER (her i mitt eksempel, en nettbutikk) skal betale tilbake det man har betalt i frakt for å få varen tilsendt, men jeg som kjøper må betale frakten tilbake til selger?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Ved benyttelse av angrefrist så skal du få tilbake hele beløpet du betalte, dvs pris for produktet og frakten du betalte for å få varen til deg, dette gjelder så fremt du angrer på hele bestillingen, ikke bare ett produkt fra en bestilling på flere produkter, da får du normalt sett bare tilbake prisen for produktet.

 

Du er ansvarlig for returfrakt tilbake til butikken.

 

Så ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...