Brennende_Engel Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei, HW-folk. Tenker å bytte ut router/firewallen jeg har stående nå, og skifte litt av det andre utstyret. Det første punktet jeg må spørre om, er en kurant router med gode NAT-muligheter. Kravet er mulighet for større NAT-tabeller (25-30 oppføringer) (en oppføring er f.eks. 17300-17380, neste oppføring f.eks. 8080), én RJ-45-port ut mot verden, og to-tre RJ-45-porter videre. WLAN/802.11* er ikke viktig i denne sammenheng, da jeg har WLAN-router stående jeg bare kan koble til om behovet skulle oppstå. Denne skal kobles til en fastlinje på ene siden (IP, så det trengs ikke noe modem), og 2 switcher på andre siden (hovedmaskiner + testbenk). Testbenken skal kobles på en 100Mbit switch jeg har stående, men jeg tenkte kjøre 1Gbit mellom hovedmaskinene, så det er det neste spørsmålet mitt: en kurant 1Gbit switch med 4 - 8 porter? Stabilitet er det viktigste, pris deretter, og vil gjerne ha forslag fra kr 800 til kr 2 000 pr enhet. Håper noen av dere kan hjelpe meg. Er ingen nybegynner hva gjelder hardware, men akkurat routere og switcher har jeg vansker med å få oversikt på for tiden. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei, HW-folk. Tenker å bytte ut router/firewallen jeg har stående nå, og skifte litt av det andre utstyret. Det første punktet jeg må spørre om, er en kurant router med gode NAT-muligheter. Kravet er mulighet for større NAT-tabeller (25-30 oppføringer) (en oppføring er f.eks. 17300-17380, neste oppføring f.eks. 8080), én RJ-45-port ut mot verden, og to-tre RJ-45-porter videre. WLAN/802.11* er ikke viktig i denne sammenheng, da jeg har WLAN-router stående jeg bare kan koble til om behovet skulle oppstå. Denne skal kobles til en fastlinje på ene siden (IP, så det trengs ikke noe modem), og 2 switcher på andre siden (hovedmaskiner + testbenk). Testbenken skal kobles på en 100Mbit switch jeg har stående, men jeg tenkte kjøre 1Gbit mellom hovedmaskinene, så det er det neste spørsmålet mitt: en kurant 1Gbit switch med 4 - 8 porter? Stabilitet er det viktigste, pris deretter, og vil gjerne ha forslag fra kr 800 til kr 2 000 pr enhet. Håper noen av dere kan hjelpe meg. Er ingen nybegynner hva gjelder hardware, men akkurat routere og switcher har jeg vansker med å få oversikt på for tiden. 7990296[/snapback] ville gått for og bygge en linux maskin med 2 gigabit nettverkskort og installert Debian med Fwbuilder og iptables som router. og DHCP server. med mulighet for og kjøre din egen dns server. ++++++ mange muligheteri Installer freenx server og bruk freenx client. til og styre brannmuren ifra windows. og kjøpt en Linksys 8porter Switch (meget stabile) og husk og bruk CAT 6 kabler. Lenke til kommentar
Brennende_Engel Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 ville gått for og bygge en linux maskin med 2 gigabit nettverkskort og installert Debian med Fwbuilder og iptables som router. og DHCP server. med mulighet for og kjøre din egen dns server. ++++++ mange muligheteri Installer freenx server og bruk freenx client. til og styre brannmuren ifra windows. og kjøpt en Linksys 8porter Switch (meget stabile) og husk og bruk CAT 6 kabler. 7990362[/snapback] Joda, dette kan nok bli et alternativ om en viss tid, da jeg skal sette opp apache og ftp på en linux-maskin, men inntil videre har jeg hverken hardware eller tid til å sette opp linux for dette , så jeg ville helst hatt en boks-router inntil videre. Takk for tipset om firewall-softwaren, skal sjekke den ut så snart det lar seg gjøre Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 ville gått for og bygge en linux maskin med 2 gigabit nettverkskort og installert Debian med Fwbuilder og iptables som router. og DHCP server. med mulighet for og kjøre din egen dns server. ++++++ mange muligheteri Installer freenx server og bruk freenx client. til og styre brannmuren ifra windows. og kjøpt en Linksys 8porter Switch (meget stabile) og husk og bruk CAT 6 kabler. 7990362[/snapback] Joda, dette kan nok bli et alternativ om en viss tid, da jeg skal sette opp apache og ftp på en linux-maskin, men inntil videre har jeg hverken hardware eller tid til å sette opp linux for dette , så jeg ville helst hatt en boks-router inntil videre. Takk for tipset om firewall-softwaren, skal sjekke den ut så snart det lar seg gjøre 7990463[/snapback] Oki Skjønner, da er mitt tips: kjøpt deg en Linksys WRT54 GL Router koster ca 600kr. Der etter legg inn Linux fw "DD-WRT" for da blir den meget satbil router. du får også da en trådløs router, hvis du har noen laptoper i huset vil det fungere meget bra! Routern har dhcp og brannmur i seg. men jeg ville nok hat Antivirus med branmmur i seg på hver maskin i huset. med alle windows pahcher. osv i tillegg til dette. Lenke til kommentar
Brennende_Engel Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Oki Skjønner, da er mitt tips: kjøpt deg en Linksys WRT54 GL Router koster ca 600kr. Der etter legg inn Linux fw "DD-WRT" for da blir den meget satbil router. du får også da en trådløs router, hvis du har noen laptoper i huset vil det fungere meget bra! Routern har dhcp og brannmur i seg. men jeg ville nok hat Antivirus med branmmur i seg på hver maskin i huset. med alle windows pahcher. osv i tillegg til dette. 7990800[/snapback] Jepp, maskinene har AV og FW, så dette er ikke noe problem. Er det portbegrensninger i DD-WRT'en? Så snart det er avklart er jeg klar for å bestille denne WRT54GL'en du nevner, dette ser interessant ut! Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Oki Skjønner, da er mitt tips: kjøpt deg en Linksys WRT54 GL Router koster ca 600kr. Der etter legg inn Linux fw "DD-WRT" for da blir den meget satbil router. du får også da en trådløs router, hvis du har noen laptoper i huset vil det fungere meget bra! Routern har dhcp og brannmur i seg. men jeg ville nok hat Antivirus med branmmur i seg på hver maskin i huset. med alle windows pahcher. osv i tillegg til dette. 7990800[/snapback] Jepp, maskinene har AV og FW, så dette er ikke noe problem. Er det portbegrensninger i DD-WRT'en? Så snart det er avklart er jeg klar for å bestille denne WRT54GL'en du nevner, dette ser interessant ut! 7990861[/snapback] Den har alt. ja den har støtte for nat også qos og kan til og med overklokke den les mer på dd-wrt.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå