Gå til innhold

Skadedyr som sympatiserer med FrP

Anbefalte innlegg

Poenget er ikke at innvandrere gjør noe galt av og til, men at de er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Hadde vært fint med ordentlig dokumentasjon på det. Hvem regner du forresten som innvandrer. Og hav med f.eks voldtekter? Alle forskning viser at det er lettere å anmelde noen du ikke kjenner framfor en venn eller andre. Derfor er det ofte lettere å anmelde en innvandrer fra f.eks Somalia.

Kommentaren om du kan ta på meg var undøvendig, men deg om det. Du prøver å framstille meg som jeg ikke kan noe om politisk ideologi, da må jeg få lov til å framlegge opplysninger som kan indikere noe helt annet. Ikke det at dere er garantert at jeg snakker sant, kanskje lyver jeg om fortiden min. Men vennligst ikke svar meg på en slik uforskammet måte i framtiden.

Du skal gjerne få lov til å mene at FrP er det mest liberalistiske partiet på stortinget, men det hadde vært lettere å diskutere med deg om du kom ekstra opplysninger slik at vi kan få en ordentlig diskusjon og ikke bare synsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JBlack

Jeg ber om unnskyldning for at jeg brukte ordet dere, er selvfølgellig klar over at det ikke gjelder alle FrP-ere. Det skal også sies at jeg har stor respekt for mange av dere. Men jeg synes fremdeles at det er for mange FrP-ere som viser umenneskelige egenskaper.

Du skal selvfølgelig få lov til å mene at jeg har fordommer selv om jeg ikke føler det er tilfelle. Du må gjerne prøve å etterlikne meg, men jeg etterlikner bare fordomsfulle Frpere så det faller litt på sin egen urimelighet. Ønsker deg en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Poenget er ikke at innvandrere gjør noe galt av og til, men at de er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Hadde vært fint med ordentlig dokumentasjon på det.

Dokumentasjon:

http://www.ssb.no/ssp/utg/9903/1.shtml

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article573462.ece

http://193.160.165.34/ssp/utg/200604/15/

Men å gjengi fakta er ikke spesielt interessant, det som er mer interessant er

hvor desperat man prøver å benekte eller bagatellisere at innvandrergrupper er overrepresentert i kriminalitetsstatistikken, istedet for å innrømme at det er et problem, og så gjøre noe med det?

Kommentaren om du kan ta på meg var undøvendig, men deg om det. Du prøver å framstille meg som jeg ikke kan noe om politisk ideologi, da må jeg få lov til å framlegge opplysninger som kan indikere noe helt annet.

Måten du kobler Fremskrittspartiet som politisk organisasjon med enkeltpersoners tvilsomme personlige oppførsel oppfattes av meg som en bakvaskelse. Partiets program er det som gjelder, ikke hva en nisse i indre langtvekkistan måtte finne på.

Du skal gjerne få lov til å mene at FrP er det mest liberalistiske partiet på stortinget, men det hadde vært lettere å diskutere med deg om du kom ekstra opplysninger slik at vi kan få en ordentlig diskusjon og ikke bare synsing.

7990467[/snapback]

Du kan sammenlikne Fremskrittspartiets program med de andre Stortingspartiene sine, og så vil du antakeligvis komme til samme konklusjon.

Lenke til kommentar
Mitt svar er: all den tid det finnes mange innvandrere i Norge, så er det kanskje ikke så underlig om det blri begått en voldtekt av en innvandrer av og til.

7990319[/snapback]

Poenget er at statistikk ofte gir et dårlig grunnlag for å trekke fornuftige konklusjoner.

Når man lager en rangert liste, så er det alltid noen som kommer øverst på listen og det er alltid noen som kommer nederst.

Fjerner du innvandrerne fra Norge, så vil det være noen andre som kommer dårligst ut på denne listen.

Hvis det viser seg at mørkhårede er overrepresentert på kriminalstatistikken, vil du da argumentere for at mørkhårede bør overvåkes spesielt, eller sendes ut av landet e.l.?

Nå blir jo ikke politiske sympatier kartlagt her i landet, men hvis det hadde vist seg at FrP-sympatisører var overrepresentert på kriminalstatistikken, ville du da ha gått inn for tiltak mot denne gruppen?

Menn, generelt, er overrepresentert på kriminalstatistikken, men det er ingen som går inn for restriktive tiltak mot menn slik at kvinner kan føle seg trygge på gata.

Jeg mener at Norge som en rettsstat bør straffeforfølge enkeltmennesker når de bryter loven, og ta avstand fra all stigmatisering av folkegrupper på bakgrunn av kjønn, hudfarge, hårfarge, høyde, vekt, seksuell legning, etnisk opphav og om de behersker norsk skriftlig og/eller muntlig.

Jeg trodde liberalismen hadde noe med enkeltmenneskers rettigheter å gjøre, så hvorfor dette kollektive fokuset på "innvandrere"?

Lenke til kommentar
Jeg trodde liberalismen hadde noe med enkeltmenneskers rettigheter å gjøre, så hvorfor dette kollektive fokuset på "innvandrere"?

7990805[/snapback]

Fordi innvandring kan man gjøre noe med: Begrense den. Uten å krenke enkeltpersoners rettigheter i Norge, som man vil gjøre med dine sammenlikninger.

Nå skal jeg tilføye at jeg er tilhenger av global fri flyt av varer, tjenester og mennesker, men jeg irriterer meg over at man ikke bare kan innrømme at dette er et problem, og så prøve å løse det ved en systemendring, istedet for å tenke "tjo hei, dette går sikkert bra til slutt".

Lenke til kommentar
Nå skal jeg tilføye at jeg er tilhenger av global fri flyt av varer, tjenester og mennesker, men jeg irriterer meg over at man ikke bare kan innrømme at dette er et problem, og så prøve å løse det ved en systemendring, istedet for å tenke "tjo hei, dette går sikkert bra til slutt".

Mulig det er mange som tenker slik. Men jeg er redd det er mange som ikke er interesert i å faktisk løse problemet - de vil bare ha de vekk.
Lenke til kommentar
Jeg ber om unnskyldning for at jeg brukte ordet dere, er selvfølgellig klar over at det ikke gjelder alle FrP-ere. Det skal også sies at jeg har stor respekt for mange av dere. Men jeg synes fremdeles at det er for mange FrP-ere som viser umenneskelige egenskaper.

7990520[/snapback]

Jeg tar meg ikke på noen måte personlig nær av det. Jeg bare påpeker at det er generaliserende og fordomsfullt.

Du skal selvfølgelig få lov til å mene at jeg har fordommer selv om jeg ikke føler det er tilfelle. Du må gjerne prøve å etterlikne meg, men jeg etterlikner bare fordomsfulle Frpere så det faller litt på sin egen urimelighet. Ønsker deg en fortsatt fin dag.

7990520[/snapback]

Fordomsfulle mennesker finner man i alle partier. Ja, det finnes Frp'ere med fordommer ovenfor utlendinger. Men det finnes flust med folk med fordommer overfor Frp'ere og andre grupper. Jeg tror ikke det finnes noen statistikk som viser hvilke politiske parti som har mest fordomsfulle tilhengere. Hovedforskjellen er hvilke grupper man er fordomsfull ovenfor.

Og at Frp eller Frp'ere generelt er diskriminerende og fordomsfulle er en virkelighet jeg ikke kjenner meg igjen i. Påstandene kjenner jeg derimot godt til, et resultat av at mange mennesker er raskt ute med å stigmatisere folk med andre meninger, spesielt de med politisk ukorrekte meninger.

Lenke til kommentar

7990805[/snapback]

Fordi innvandring kan man gjøre noe med: Begrense den. Uten å krenke enkeltpersoners rettigheter i Norge, som man vil gjøre med dine sammenlikninger.

7990929[/snapback]

Har det slått deg at det kanskje bare er i valg av metode for å løse "problemet" at vi er uenige?

"Innvandrere" er nemlig et temmelig upresist uttrykk. Hvis det er "svartinger" du mener, så får du heller finne en annen, politisk korrekt måte å uttrykke det på. For jeg antar at svenske kelnere og polske snekkere ikke er en del av "problemet", slik du ser det?

Jeg oppfatter ditt syn som problemorientert - ikke løsningsorientert.

Like lite løsningsorientert som SV'ere med plakater foran Stortinget, og du ser jo hvor mye de oppnår ...

Lenke til kommentar
Har det slått deg at det kanskje bare er i valg av metode for å løse "problemet" at vi er uenige?

Akkurat hva du mener i denne saken vet jeg ikke.

Det jeg siktet til er evinnelige krav om dokumentasjon på at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikken. Det er de. Lev med det. Aksepter fakta. Og gjør gjerne noe for å endre situasjonen. Benektelse hjelper ikke.

"Innvandrere" er nemlig et temmelig upresist uttrykk. Hvis det er "svartinger" du mener, så får du heller finne en annen, politisk korrekt måte å uttrykke det på. For jeg antar at svenske kelnere og polske snekkere ikke er en del av "problemet", slik du ser det?

I en av linkene fra over: "Definisjonen av innvandrere som benyttes her, er personer som har innvandret til Norge selv, eller personer som har både en mor og en far som har innvandret til Norge."

Og ja, det er stort sett ikke-vestlige innvandrere det gjelder. Om de er svarte eller ikke har jeg ingen formening om, det er ikke hudfargen som avgjør oppførselen skulle jeg tro.

Like lite løsningsorientert som SV'ere med plakater foran Stortinget, og du ser jo hvor mye de oppnår ...

7991414[/snapback]

For min del ser jeg et problem, og ønsker å løse det. Hvorvidt det er problem- eller løsningsorientert, hvem vet.

Lenke til kommentar
Mitt svar er: all den tid det finnes mange innvandrere i Norge, så er det kanskje ikke så underlig om det blri begått en voldtekt av en innvandrer av og til.

7990319[/snapback]

Poenget er at statistikk ofte gir et dårlig grunnlag for å trekke fornuftige konklusjoner.

Når man lager en rangert liste, så er det alltid noen som kommer øverst på listen og det er alltid noen som kommer nederst.

Fjerner du innvandrerne fra Norge, så vil det være noen andre som kommer dårligst ut på denne listen.

7990805[/snapback]

Og så?

Poenget er at det finnes et identifiserbart problem. Det er et faktum. Spørsmålet er hva gjør vi for å løse problemet?

Hvis det viser seg at mørkhårede er overrepresentert på kriminalstatistikken, vil du da argumentere for at mørkhårede bør overvåkes spesielt, eller sendes ut av landet e.l.? 

7990805[/snapback]

Det finnes ingen automatikk i hvilke løsninger som er gode og dårlige.

Hvis, rent hypotetisk, det er en sammenheng mellom hudfarge og kriminalitet, så må man i neste omgang finne ut hvorfor det er en sammenheng. Så kan man finne ut hvilke løsninger som er egnede.

Tenkt sammenheng kan være språkproblemer. Løsning kan være bedre språkopplæring. En løsning som Frp har foreslått og blitt latterliggjort og stigmatisert for for mange år siden, men som folk i dag begynner å skjønne at er viktig og riktig.

Nå blir jo ikke politiske sympatier kartlagt her i landet, men hvis det hadde vist seg at FrP-sympatisører var overrepresentert på kriminalstatistikken, ville du da ha gått inn for tiltak mot denne gruppen?

7990805[/snapback]

Det kommer helt an på årsaken, og hvilke tiltak det er snakk om.

Menn, generelt, er overrepresentert på kriminalstatistikken, men det er ingen som går inn for restriktive tiltak mot menn slik at kvinner kan føle seg trygge på gata.

7990805[/snapback]

Hvorfor nødvendigvis restriktive tiltak? Det er som sagt ingen automatikk i identifisering av problem til form på løsning. Holdningsskapende arbeid rettet spesielt mot unge menn er en god løsning. Holdningsskapende arbeid i forhold til alkoholo og narkotika generelt er en annen løsning som også hjelper på problemet, selv om det ikke er rettet spesifikt mot menn.

Jeg mener at Norge som en rettsstat bør straffeforfølge enkeltmennesker når de bryter loven, og ta avstand fra all stigmatisering av folkegrupper på bakgrunn av kjønn, hudfarge, hårfarge, høyde, vekt, seksuell legning, etnisk opphav og om de behersker norsk skriftlig og/eller muntlig.

7990805[/snapback]

Det er ingen motsetning mellom å være for enkeltmenneskers rettigheter og å samtidig identifisere problem relatert til grupper av individer og jobbe for å løse disse problemene.

Man tar faktisk i mange tilfelle langt større hensyn til enkeltindivided ved å behandle dem som anonyme medlemmer av en gruppe, enn å gå på hvert enkelt individ for å sile ut dem som utgjør selve problemet. Det siste kan oppleves som et langt større overgrep mot enkeltindivid.

Problemet ditt her er at du ser ut til å forutsette at tiltak rettet mot en gruppe skal være av negativ art og restriktiv, og ikke ser at det går fint an å være konstruktiv å forebyggende ovenfor grupper.

Lenke til kommentar
Problemet ditt her er at du ser ut til å forutsette at tiltak rettet mot en gruppe skal være av negativ art og restriktiv, og ikke ser at det går fint an å være konstruktiv å forebyggende ovenfor grupper.

7991560[/snapback]

Jeg har vel bygget meg opp et inntrykk basert på hva de "liberale gjengangerne" her tidligere har skrevet når det gjelder "innvandrere".

Det er som regel "problemet" som nevnes og gjentas.

Konstruktive løsningsforslag glimrer med sitt fravær.

Lenke til kommentar
Greit nok at alle politiske partier og organisasjoner har medlemmer/støttespillere som gjør de flaue, i hvertfall bør det være resultatet.

Men det virker som om FrP er mer utsatt enn andre; her er dagens Frp-ere:

http://www.ta.no/nyheter/article2598760.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1653019.ece

Herlig menneskesyn  :roll:

Og et paradoks at lov og orden partiet har såpass mange kriminelle i sine rekker.

7990130[/snapback]

Blir det ikke helt feil av media å henge ut FRP for dette, er det ikke stor sannsynelighet at personene hadde gjordt det samme uansett partitilhørighet eller om de var partiløse, hadde media da ofret spalteplass :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

De har nå ofret både kriminelle AP, KRF, Høyre og SV folk spalteplass. En gjennomgang gjort viser dog at blant stortingspolitikerne så er det desidert flest FRP politikere som er blitt omtalt, med AP på en andreplass.

Dette kan jo skyldes at de to partiene er mest representert.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2403939.ece

Linken tar kun for seg det som er kommet frem i media og kun stortingspolitikere.

Slikt bidrar stort sett ikke til mer enn stigmatisering. SV saken medførte jo en storstilt diskusjon hvor SV'ere ble anklaget for å være trygdesvindlere fordi en SV representant i byrådet svindlet.

Det er trist når det ender i slik stigmatisering og generalisering. Det vitner om at man går tom for argumenter og må angripe gruppen fremfor hva gruppen står for. :)

Lenke til kommentar
For min del ser jeg et problem, og ønsker å løse det. Hvorvidt det er problem- eller løsningsorientert, hvem vet.

7991486[/snapback]

Så lenge du ikke sier noe om hvordan du ønsker å løse det, så er det vel fortsatt problemorientert.

7991780[/snapback]

Jeg kan gjerne redegjøre for hva jeg personlig mener bør gjøres, dersom det er ønske for det i denne tråden.

Lenke til kommentar

7991414[/snapback]

Hvis utlendinger står for majoriteten av kriminelle handlinger i Norge og vi kan konkludere med at svensker, finner, dansker og polakker kan trekkes ut av det regnestykket så blir det jo bare flere kriminelle (rent prosentvis) blandt de som må være med i regnestykket.

Når noen sier at med innvandringen følger mye kriminalitet så tenker jeg ikke svensker. Så ærlig må jeg være.

Statistikk kan også leses på mange måter som noen påpekte her...

men når sannheten blir ubehagelig så blir politisk korrekte meninger (les løgn, livsløgn, selvbedrag m.m.) lagt til grunn og vedtatt sannhet. Det er problemet i dag. Prøver noen å ta opp problemene som har fulgt med innvandringen så må en belage seg på et kraftig mediakjør. Bare spør Carl Ivar om det... om han har måttet svare for noen forsøk på å ta opp problemene. Mye så han lenge før det kom og ble nærmest stemplet som nynazist. Nå er problemene her for fullt og lite virker som det kommer til å bli bedre... men fortsatt er det ikke stuerent å spørre om kanskje det kan være slik at enkelte grupperinger bidrar mindre til trygghet i hverdagen enn andre.

Lenke til kommentar
Jeg kan gjerne redegjøre for hva jeg personlig mener bør gjøres, dersom det er ønske for det i denne tråden.

7992472[/snapback]

Helt greit for meg.

(Selv om jeg mener at det kanskje hadde fortjent en litt mer redelig tittel enn denne tråden har - den er jo ikke mye saklig. )

7992774[/snapback]

Greit, her er noen av hovedtrekkene i et system jeg synes man burde vurdere:

(skal dette debatteres, så debatter hele under ett, ikke plukk ut biter. Synes kanskje vi kaprer tråden litt vel mye, men men..)

* Offentlig sosialstøtte hører sammen med statsborgerskap, eller noe tilsvarende med et langvarig krav om opphold. Vi kaller det statsborgerskap for enkelhets skyld. For å oppnå statsborgerskap (el.tilsvarende) må man ha bodd i Norge i (f.eks.) 10 år.

* For å få varig oppholdstillatelse må man ha en "sponsor" som sier seg villig til å dekke eventuelle kostnader forbundet med oppholdet. Det betyr at hvem som helst som er interessert i å utføre arbeid i Norge kan få anledning til det, forutsatt at noen (gjerne arbeidsgiver) tar på seg en forsikringsordning. Ordningen opphører når personen er innvilget statsborgerskap (el. tilsvarende, etter x år opphold).

* Kvoteflyktninger definert av FN er man naturligvis forpliktet til å ta i mot uten ovennevnte krav.

* Eventuell familiegjenforening begrenses til ektefelle og barn. Eventuelt baseres på om man er økonomisk i stand til å forsørge disse, eventuelt "sponsorskap/forsikringsordning" som i tidligere punkt.

* Personer uten identitetspapirer returneres med samme fly. Det skal ikke lønne seg å kaste ID'en. Det burde heller ikke bli nødvendig når hvem som helst kan søke seg arbeid i Norge.

Hva kan dette føre til?

- Vi tiltrekker oss arbeidsføre, arbeidsvillige personer som vil gjøre en innsats, og dermed bidra med skatt til fellesskapet. Disse er forhåpentligvis også mindre disponert til kriminell adferd.

- Vi unngår overbelastning av trygdesystemet pga arbeidsledige og/eller sosialtrengende innvandrere.

- Vi åpner grensene slik at ikke bare de som har råd til en flybillett hit får komme, og eliminerer dermed den enorme forskjellsbehandlingen som skjer pr idag.

- Totalt sett øker vi landets kompetanse og arbeidsdyktighet, istedet for det motsatte.

- Vi unngår identitetsløse personer.

(Argumentasjon om at "dette må også gjelde dem som er født i Norge" er bare å spare seg.)

Lenke til kommentar

Skal vi komme med AP-kommunetoppen som hadde seg med en 14-åring, eller Kristin Halvorsen som heller vil la våre allierte dø i Afghanistan enn å komme til unnsetning?

Enda en drittslengings-tråd?  :no:

du har da langt på vei klart og slenge dritt selv også da, kristin vil holde seg utenfor en invasjonskrig og dermed avstå fra og sende våre soldater inn i en håpløs geriljakrig.

Lenke til kommentar

Skal vi komme med AP-kommunetoppen som hadde seg med en 14-åring, eller Kristin Halvorsen som heller vil la våre allierte dø i Afghanistan enn å komme til unnsetning?

Enda en drittslengings-tråd?  :no:

du har da langt på vei klart og slenge dritt selv også da, kristin vil holde seg utenfor en invasjonskrig og dermed avstå fra og sende våre soldater inn i en håpløs geriljakrig.

7994334[/snapback]

Ja, jeg måtte jo gi eksempler på hva slags ting man kan forvente å få servert i en drittkastings-tråd. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...