olaberg Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei Er det mulig å tenne bål måne? Er vel heller lite oksygen der? Hva skjer vis man sklir av en fyrstikk når man står på månen? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Å tenne et bål på månen er ikke mulig, så fremst du ikke har oksygen. Hva som skjer om du tenner en fyrstikk er jeg ikke sikker på. Jeg tror det kan komme en flamme fra svovelet som er på tuppen, men den blir ikke å brenne videre. Eller så kommer det noen gnister. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det vil bli noen gnister fra fystikken, men den vil ikke flamme opp. Bålet kommer ikke til å brenne. Man kan ikke fly med helikopter eller fly på månen og jetmotorer fungerer ikke. Hvis man lyktes med å sprenge dynamitt på månen, så ville man kunne se eksplosjonen, men man ville ikke hørt lyden og heller ikke følt noe lufttrykk fra eksplosjonen mot romdrakten. I teorien finnes det en uhyre tynn atmosfære rundt månen (litt tykkere enn de gassene som såvidt finnes overalt i verdensrommet), men i praksis har ikke månen en atmosfære. Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Takk for svar på mitt spørsmål Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvis man lyktes med å sprenge dynamitt på månen, så ville man kunne se eksplosjonen, men man ville ikke hørt lyden og heller ikke følt noe lufttrykk fra eksplosjonen mot romdrakten. Lufttrykket fra eksplosjoner kommer fordi dynamitten har utvidet seg til gass og trykket på luften. Siden ikke det er noen luft til å stoppe gassen, vil man i stedet bli truffet av partiklene fra den eksploderte dynamitten. Siden stoffet i dynamitt bl.a. inneholder oksygen (det er det som gjør at det brenner så fort at det blir en eksplosjon), burde det kunne sprenge på månen også. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Man kan i teorien tenne bål med materialer som inneholder egen oksidanter, slik at man ikke trenger å få tilført oksygen fra f.eks atmosfæren. Svartkrutt vet jeg har egen oksidant blandet inn, men dette brenner jo relativt fort i forhold til ved. God gammeldags dynamitt vil brenne langsomt som en fakkel med mindre dynamitten brukes på en slik måte at du kan bygge opp trykk. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Må være vanskelig å sprenge seg vei på månen da. :/ Lenke til kommentar
blla Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Svovelen på fyrstikken inneholder oksydanter, og vil brenne. men veden vil ikke. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Man kan ikke fly med helikopter eller fly på månen og jetmotorer fungerer ikke. 7996811[/snapback] Hvordan kom astronautene seg tilbake til jorda da? Lenke til kommentar
Per89 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Man kan ikke fly med helikopter eller fly på månen og jetmotorer fungerer ikke. 7996811[/snapback] Hvordan kom astronautene seg tilbake til jorda da? 8009905[/snapback] Fordi de brukte rakettmotorer. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Hvordan kom astronautene seg tilbake til jorda da? 8009905[/snapback] Rakettmotorer forbrenner oksygen og hydrogen (fusjoneres til H2O) om jeg ikke husker helt feil nå, og denne reaksjonen trenger ikke noe annet enn drivstoffet (oksygen og hydrogen) for å forbrenne. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Månelanderen brukte Aerozine 50, som er et stoff som tar fyr av seg selv når det blandes med oksider. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Okay per og skag1, da får jeg visst friske opp kunnskapen om rocket-science littegrann Lenke til kommentar
Per89 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Okay per og skag1, da får jeg visst friske opp kunnskapen om rocket-science littegrann 8013973[/snapback] Hehe, ja. Ser nå at min forrige post ser en smule arrogant ut. Det var ikke meningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå