Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer om man ikke reiser på session?

QBab

Anbefalte innlegg

Jeg skulle vist vært på session i dag :ermm:

Det var da noe jeg fant ut i går kvell vel og merke, jeg er nå i Oslo, til vanlig bor jeg fast på vestlandet som er 10 timer herfra.

Så jeg har ikke mulighet til å reise opp i gjenn. Har heller ikke kontaktet militæret, men fikk netopp melding med muttern om at de hadde ringt henne.

Hva skjer? Blir jeg buret inne? Må jeg betale bot. *Grøss*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er pliktig etter norsk lov å møte til sesjon er det ikke umulig at du kan få en form for straffereaksjon ved å ikke møte. Men mest sannsynlig ikke med det første slik ditt tilfelle er.

Dersom du har som intensjon å møte men hadde glemt det, bør du ta kontakt med forsvaret slik at du kan få møte til sesjon. Om du derimot ikke har tenkt å møte, altså nekte, vil du nok bli straffet med bøter i første omgang før dem "burer deg inne" :)

Lenke til kommentar
Jeg skulle vist vært på session i dag :ermm:

Det var da noe jeg fant ut i går kvell vel og merke, jeg er nå i Oslo, til vanlig bor jeg fast på vestlandet som er 10 timer herfra.

Så jeg har ikke mulighet til å reise opp i gjenn. Har heller ikke kontaktet militæret, men fikk netopp melding med muttern om at de hadde ringt henne.

Hva skjer? Blir jeg buret inne? Må jeg betale bot. *Grøss*

7990055[/snapback]

Hvis du har intensjon om å møte så bør du ta kontakt med vernepliktsverket snarest og forklare hvorfor du ikke møtte til oppsatt tid. Det er viktig nettopp for å unngå straffereaksjon. Det er menneskelig å glemme så du blir nok sikkert møtt med forståelse hvis du bare forklarer deg.

Hvis du nekter å møte så kan du risikere at du enten får det lokale politiet på døra eller at MP dukker opp og drar deg med seg med tvang. Da risikerer du strafferettslig forfølgelse.

Lenke til kommentar

Jeg mener forøvrig å erindre at Høyesterett nylig har gått bort fra ubetinget fengsel som straffreaksjon ved militnærnekting. Ny praksis er dermed betinget fengsel og bot.

Dette gjelder dog militærnekting. Om unnlatelse av å møte opp på sesjon er mer eller mindre alvorlig, er jeg ikke kapabel til å vurdere.

Lenke til kommentar
Siden du er pliktig etter norsk lov å møte til sesjon er det ikke umulig at du kan få en form for straffereaksjon ved å ikke møte. Men mest sannsynlig ikke med det første slik ditt tilfelle er.

Dersom du har som intensjon å møte men hadde glemt det, bør du ta kontakt med forsvaret slik at du kan få møte til sesjon. Om du derimot ikke har tenkt å møte, altså nekte, vil du nok bli straffet med bøter i første omgang før dem "burer deg inne" :)

7990105[/snapback]

og når du kommer ut fra buret blir du faktisk kalt inn igjen hehe

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet dem og de sa jeg bare fikk en ny inkalling til høsten. Ikke noe fengsel eller bøteleggelse :p

Det er bare de som gjenntatte ganger uteblir som blir buret inne.

Da vet dere det.

*Case closed*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...