taleg Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg har et Asus EN7800GT Top Silent grafikkort, det vil si at det er passivt kjølt og dermed lydløst. Det jeg lurer på er hva er normal arbeids temp på 7800 kort og hva er mak anbfalt temp ? Kortet mitt idler på litt under 80 grader og spretter fort opp i 95+ hvis jeg spiller f.eks neverwinter 2.. er dette normal ? Lett bekymret Taleg Lenke til kommentar
Locci Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg har et Asus EN7800GT Top Silent grafikkort, det vil si at det er passivt kjølt og dermed lydløst. Det jeg lurer på er hva er normal arbeids temp på 7800 kort og hva er mak anbfalt temp ? Kortet mitt idler på litt under 80 grader og spretter fort opp i 95+ hvis jeg spiller f.eks neverwinter 2.. er dette normal ? Lett bekymret Taleg 7989728[/snapback] Så lenge du ikke merker noen former for artifacts så skulle det være trygt. Men om du vil være på den trygge siden så skaffer du deg en veldig rolig 80mm eller noe som du da stripser fast til ribba, siden du da får litt luftflytt rundt kortet så det ikke bygges opp store mengder med varm luft der. Lenke til kommentar
carbon_nisse Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Har et xfx 7950 silent der jeg har satt inn en 120 mm vifte i veggen foran kortet som funker ganske bra og er nesten helt stille, idle ligger på 43 grader og under spilling kan den komme opp i 60 grader. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg har et Asus EN7800GT Top Silent grafikkort, det vil si at det er passivt kjølt og dermed lydløst. Det jeg lurer på er hva er normal arbeids temp på 7800 kort og hva er mak anbfalt temp ? Kortet mitt idler på litt under 80 grader og spretter fort opp i 95+ hvis jeg spiller f.eks neverwinter 2.. er dette normal ? Lett bekymret Taleg 7989728[/snapback] Nå er det en svært uheldig kombinasjon å ha et såpass kraftig skjermkort vifteløst. Jeg mener at det er tankeløst av produsentene å sette på sånt. Særlig når det er spill som står i fokus. Ved normal vinduebruk (!), så bruker du ikke særlig til kraft fra skjermkortet, men når det belastes i stor grad, så kan det i det minste forkorte levetiden. På en annen side, så er disse kortene laget for høy temp. De tåler å ha slike temps, og vil ikke slå inn throttle funksjonene før ved ca 110 grader. Det sier jo litt Men som de andre her sier, legg til en vifte, eller sørg for at kabinettet trekker inn kald luft akkurat over skjermkortet, hvis du har mulighet til dette. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Vel, når man er bare 10-15 grader unna throttle-temperaturen er det i høyeste laget. Rens vifta for støv og lo, og sjekk at vifta går ordentlig. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Vel, når man er bare 10-15 grader unna throttle-temperaturen er det i høyeste laget.Rens vifta for støv og lo, og sjekk at vifta går ordentlig. 7990008[/snapback] Om det er trådstarter du retter deg til, så skriver han jo i innlegget sitt at kortet er vifteløst. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Vel, når man er bare 10-15 grader unna throttle-temperaturen er det i høyeste laget.Rens vifta for støv og lo, og sjekk at vifta går ordentlig. 7990008[/snapback] Hvis du leser ser du jo at han ikke har vifte edit: Smirnoff var først... Endret 21. februar 2007 av amdme Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Beklager, gikk litt fort for seg, så jeg blandet taleg og carbon_nisses poster. Kjøp noen 12 dB kabinettvifter. Disse er lydløse med mindre du monterer de på innsiden av headsettet ditt, og kan gjøre underverker ikke bare for grafikkortet, men også alle de andre komponentene. Lenke til kommentar
taleg Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Har en Mist 120 mm fite som blåser rett over kjøleribba til 7800 kortet. Oppdaget en annen ting nå da jeg har kjørt maskinen med nytt kabinett en stund og med 2 flere disker. den blir usedvanlig varm, hele boksen altså. Noe som tyder på for lite luft inn. Men det er jo rart da det er hele 3 x 120 mm vifter som blåser luft inn.. og bare psu (Mist 500w) og en papst 80 mm vifte som suger varmluft ut. Snitt temperaturen i hele systemet sank med ca 10 grader, når jeg kjører uten deksel. Vil helst unngå dette pga støv og støy, men må nesten det inntill jeg finner ut hvordan jeg kan få ned temperaturen. Virker nesten som om jeg trenger noen mer som fjerner varmluft.. ? Noen som har noen ideer før jeg moder noe mer ? Se sig for full hardware spec. Taleg Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du sier at du har 3 vifter som blåser luft inn... prøv å snu den ene (eller to) viften slik at du suger luft ut av kabinettet også. Slik som det er nå blir jo bare luften du blåser inn stengt inne og varmet opp... amdme Lenke til kommentar
taleg Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Skal snu vifta som blåser luft inn til cpu.. er stor sett det eneste jeg kan gjøre uten å foreta stor endringer i systemet.. Poster her når jeg har kjørt en stund med snudd vifte og kabinettet igjen.. Taleg Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Skal snu vifta som blåser luft inn til cpu.. er stor sett det eneste jeg kan gjøre uten å foreta stor endringer i systemet.. Poster her når jeg har kjørt en stund med snudd vifte og kabinettet igjen.. Taleg 7990892[/snapback] Så litt på kabinettet ditt via linken i signaturen din, her står det: Det er inkludert 3 stk. 120mm vifter og 1 stk. 80mm vifte. To av 120mm viftene er montert i front og blåser kjøleluft over harddiskene som igjen er montert i uttagbare kjøleribber. 120mm viften i bakkant suger inn friskluft via det justerbare luftføringsdekselet over CPU. Helt øverst innvendig i kabinettet sitter en 80mm vifte som blåser ut stigende varmluft. Her står det jo at i toppen av kabinettet er et en 80mm vifte som suger luft ut... hvis dette stemmer tror jeg ikke det blir noe bedring av å snu "en til".. men jeg kan jo ta feil Lenke til kommentar
taleg Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Har nå snudde den bakre 120 mm vifta og det har ført til at hdd temp er blitt bra, Gpu er fortsatt for høy, men jeg skal lage et hull siden over kjøleribba og sette en vifte der. Gpu ligger nå å idler på rundt 70, vil ha dette ned med minst 10 grader.. Cpu ligger nå på ca 50 grader, mens med kabinettet åpent lå den på rundt 40. Må innrømme at jeg akkurat har kjørt en full runde med 3dMark05.. bare for å sjekke temp. Men skulle gjerne ha hatt ned den noe også.. Cpu tempen altså ;-) Litt klokere nå, men et stykke igjen å gå. Edit: Hdd idler nå på ca 33 grader, mot 50 når vifta sto andre veien. Gpu idler på 65. Skal nå gå igang med å måle opp vifte plass i side veggen, slik at Gpu får litt mere frisk luft.. Taleg Endret 21. februar 2007 av taleg Lenke til kommentar
xersess Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 veit om andre folk med det samme skjermkortet, og dei har ikkje hatt så høg temp, men det skal ikkje vere noko farleg med 95c trur eg Lenke til kommentar
taleg Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Argh.. er smittet av den fryktlige influensaen og er generelt i dårlig forfattning.. Ikke finner jeg verktøyet mitt for å lage vifte hull og ikke finner jeg metal sagbladet til vippesaga.. Kommer meg ikke ut, pga nevnte influensa, så nå sitter jeg å venter på at noen kommer innom slik at jeg kan få bestukket de til å dra ut i kulda og kjøpe et sagblad. Litt synd egentlig å lage hull i et kabinett til 2500,- men med min hardware er jeg avhenging av god sirkulasjon. Det hjalp veldig å snu den vifta, så det er helt klart at den stille gående papst vifta 80mm jeg byttet til ikke klarte å dra ut nok varmluft. Men det er ikke nok.. Håper bare at et inntakshull i en eksisterende luftekanal vil ødelege den fine flyten av luft til hdd jeg endelig har fått til. Hvis det skulle vise seg å være en tabbe så må jeg nok finne en måte anten å få byttet panelet på eller tettet det på en måte. Det kule med kabinettet er at så lenge jeg ikke rører det ytre skallet så kan jeg lage så mange hull jeg vil uten at det syns. Kabinettet har nemlig et indre og et ytre skal og mellom de går luften til viftene i front. Luften blir sugt inn igjennom noen pene luftekanaler bak på kabinetet. Og det er inn i dette mellomrommet jeg skal lage hull. Fra inne i kassa til luftekanalen. (for bilder av hvordan det funker se nede til høyre på denne siden) Har vært litt små prob med å få tilpasset det, men aluminium er jo mye letter å jobbe med en f.eks mitt gml stål Chiftech stålkabinett. Kunne f.eks ikke bruke cpu luftekanalen da min cpu kjøler er rett og slett for stor. Litt trangt å montere hovedkortet, pga nevnte luftekanal (det er denne vifta jeg har snudd) Har montert blå kald katoder under og blå uv-katoder inne i kabinettet.. ikke det at noen andre enn meg får se det, men det blir så himla mye lettere å følge kabler som gløder inne i det mørke kabinettet Vel de blå under kan jo alle se, men det er eneste måten jeg vet om maskinen står på eller ikke.. hører den rett og slett ikke Har endelig fått sagblad, så nå skal det lages hull.. Taleg Lenke til kommentar
taleg Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Hull saget, kantet og boret skruehull. Vifte montert og koblet til. Hele sulamitten satt sammen igjen.. slik at det eneste som skiller org. kabinettet fra dette er det blå lyset under og en liten blå glød fra den venstre luftekanalen. Kjørte nå en runde med 3dMark05 igjen og Gpu peaket på 91 grader, så et lite øyeblikk ut som om det sto 98, men er litt usikker på det, da jeg bare fikk et lite glimt mellom to av testene i 3dMark. Driver nå å venter på at kabinettet skal gå tilbake til normal drifts temperatur. Noterte meg alle temperaturer jeg får av Everest når kabinettet hadde stått åpent en stund og skal gjøre det samme når maskin nå roer seg etter 3dMark.. drøye det i en 30-45 min tenker jeg. Temp med åpen side er: hdd ligger på rundt 33 grader, Gpu ca 57, Cpu ca 40 og systemet ca 36 Temp rett etter 3dMark: hdd ca 35, Gpu ca 90 (for varmt syns jeg), Cpu 45 og system ca 43 Veldig mye bedre enn det det var (bortsett fra Gpu da..) Ny måling kommer om ca 30 min, med idle tid.. Edit: Skrivefeil Edit: ny temp.. Temp når pc'n har stått i fred i ca 45 min: Hdd ca 36, Gpu 67 (fortsatt litt høy), cpu 45 og system 42 Taleg Endret 21. februar 2007 av taleg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå