Drillo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Kjøpte dette for et par år siden, og må si meg strålende fornøyd, helt til sola går ned! Kameraet er rett og slett elendig på å ta bilder i mørke forhold. Det går ikke an å se hva som er på bildene engang. Engangskameraer knuser dette kameraet under slike forhold! Med mindre jeg har stativ. Er dette kameraet i en klasse for seg, eller er alle digitale fotokameraer slik? Må jeg kjøpe speilreflekskamera for å ta gode bilder etter solnedgang og inne uten blits? Lenke til kommentar
stabell Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Når det er mørkere enn en viss grense, må du enten * ha et objektiv som slipper inn mere lys, dvs. lavt F-tall. Objektiver som slipper inn mye lys er dyre. Unntaket er 50mm/1.8, 50mm/1.4 osv. Skal du i tillegg ta bilde av noe på lang avstand, mens det ikke er lyst lenger, blir objektivet forferdelig dyrt. Et objektiv man kan stille på blender 1.4 gir dobbelt så mye lys som ett som har 2.0, som igjen er dobbelt så mye som et 2.8, osv. * bruke stor lysfølsomhet i kameraet (høy ISO) Ved å sette kameraet på 800 ISO gir "dobbelt så lyst" bilde som med 400 ISO. Ulempen med høy ISO er at det blir støy i bildet. Da kan man kjøpe et kamera som allikevel gir rimelig lite støy, selv med høy ISO. Slike kameraer er også dyre, vanligvis. * bruke stativ. Da kan du jo ekponere over lengre tid, og du trenger hverken dyre objektiver eller høy ISO. Men man kan jo ikke ha noe som beveger seg i bildet, da. Så hvis man skal ta "gode bilder etter solnedgang og inne uten blitz", er det verste man kan ha: Et kamera som gir mye støy når ISO'en skrus opp, og et objektiv, der største blender er 4.5 eller 5.6. Det beste man kan ha er et kamera som takler støyen bra (30D,5D,1D) og et objektiv med stor blenderåpning, (50mm/1.4) Så det dyreste som finnes i denne verden er å ta bilde av noen Hegrer som lander i vannet lenge før sola har gått opp, med 400mm telelinse;) Mvh, Tore Stabell Kulø Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Har omtrent bestemt meg nå. Blir Fujufilm F30. Hva tror du om det? Hvor finner jeg forresten ut hvor det er billigst? De har det til ca 2600 på komplett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå