Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Sliter med Vista etter installasjon her, noenlunde alt fungerer greit, men har enda ikke fått til å decode Hd filmer\trailers, da får jeg krasj og blåskjerm (dumping physichal memory) Har prøvd ffdshow beta som noen sa fungerte, får bildet opp 2-3 sekund før alt krasjer igjen..noen som vet om noen codec som med sikkerhet decoder Hd filmer? Kanskje det kan ha noe å gjøre med lyddrivere også? Kjører Gigabyte Ds4 hovedkort, 8800gtx. Vanlig musikk kjører, men filmer krasjer med en gang nå..irriterende..tror jeg går tilbake til Xp igjen hvis d ikke bedrer seg eler er løsning på det. Endret 21. februar 2007 av Yidaki Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Men hvilken type filer er det da? HD filmer kan være så mye. Er de pakket osv? FFdshow funker på divX pakkete filer som .avi, men det funker ikke på .mkv filer. Der er det mer jobb. Leser du her, kan du finne noen tips for å få .mkv filer til å funke. Ellers er det lurt å lee litt der på forumet, for du finner masse nyttige tips: http://thegreenbutton.com/forums/thread/166311.aspx Endret 21. februar 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Men hvilken type filer er det da? HD filmer kan være så mye. Er de pakket osv? FFdshow funker på divX pakkete filer som .avi, men det funker ikke på .mkv filer. Der er det mer jobb. Leser du her, kan du finne noen tips for å få .mkv filer til å funke. Ellers er det lurt å lee litt der på forumet, for du finner masse nyttige tips: http://thegreenbutton.com/forums/thread/166311.aspx 7989927[/snapback] Vanlige wmv filer. Jeg har lest på masse forum, prøvd 4-5 forskjellige codec pakker og standalone codecs. Vanlig musikk spilles og filmer, men med engang hd filmer kjøres, ikke ts filer,det har jeg ikke prøvd, krasjer alt..leter over alt men finner liksom ikke noe som er stabilt.. Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Ang video avspilling får jeg dette som løsning av vista: This procedure prevents the display device driver from programming the hardware incorrectly, but you might lose some display functionality and performance. Although you can increase the hardware acceleration settings higher than None to regain functionality and performance, these settings increase the chance that the issue will occur again. For maximum stability, leave hardware acceleration turned off. Click Start, click Control Panel, and then double-click Display. Click the Settings tab, and then click Advanced. Click the Troubleshoot tab, move the Hardware Acceleration slider to None, and then clear the Enable Write Combining check box. Click OK, and then click OK. Note: This procedure prevents the display driver from programming the hardware incorrectly, but you may lose some display functionality and performance. Problemet her igjen er at hardware accelration ikke lar seg slå av, driverne forhindrer det får jeg beskjed om... Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Nå får jeg tilogmed kræsh uten avspilling, plutselig krasher maskinen..nei, det blir tilbake til XP på meg tror jeg, for masse problemer her enda.. Lenke til kommentar
nero78 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Sliter med Vista etter installasjon her, noenlunde alt fungerer greit, men har enda ikke fått til å decode Hd filmer\trailers, da får jeg krasj og blåskjerm (dumping physichal memory) Har prøvd ffdshow beta som noen sa fungerte, får bildet opp 2-3 sekund før alt krasjer igjen..noen som vet om noen codec som med sikkerhet decoder Hd filmer? Kanskje det kan ha noe å gjøre med lyddrivere også? Kjører Gigabyte Ds4 hovedkort, 8800gtx. Vanlig musikk kjører, men filmer krasjer med en gang nå..irriterende..tror jeg går tilbake til Xp igjen hvis d ikke bedrer seg eler er løsning på det. 7989588[/snapback] Prøv k-lite codec pack. Den virker. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Kan jo være noe feil med installasjonen din. Et råd er jo å installere hele Vista på nytt, og så starter du på nytt. Legg inn minimalt med codek. Mitt oppsett som funker 80% nå (er ikke 100% fornøyd, men det funker greit) er ren Vista Home Premium + Nvidia Pure Video Encoder 9 + WinDVD 8 + ffdshow tryout. Dette er det jeg har trengt å legge inn for å spille av mine DVD filmer fra DVD shrink (har lagt inn over 280 DVD filmer på pc'en), mine TV serier som er .avi filer kodet med divX. Og jeg har lastet ned alle .wmv filene fra Microsoft sin side der man kan teste HD videoer, og de funket uten problemer. Jeg har et Nvidia 7300LE skjermkort. Husk at det kan ha noe å si på både skjermdriver + mye minne du har, cpu osv... og hvor mye annet du har lagt inn. Et annet tips er å få kodekene til å funke før jeg begynner å tulle med mediacenter delen. Jeg la inn de jeg nevnte ovenfor, før jeg i det hele tatt startet mediacenter delen. Så kjørte jeg test i Media Player for å se om alle filene funket der (for å luke ut ødelagte filer) og så startet jeg Media Center og la til mappene. Dette handler om tid og ork til å prøve å feile. Vista er nytt for alle, og det finnes ingen tut og kjør oppskrift. Alle må prøve å feile. Enten gir du opp, og er fornøyd med det, eller så tar du deg tid til å prøve deg frem. Jeg har startet med å kun kjøre Vista Media Center på stue pc'en (som er den eneste tingen jeg bruker for å se på TV, DVD filmer og TV serier) og det funker som sagt 80% etter å ha lest ulike forum. Så når jeg finner ut mer, tar jeg nok en ny installasjon for å få alt til å funke 100%. Et tips er å kanskje droppe å aktivere Vistaen, til du har fått en installasjon som funker. Du kan utsette aktiviseringen i opptil 120 dager, så du har ikke dårlig tid. Installerer du på nytt starter klokken på nytt, så du kan holde på lenge. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Prøv k-lite codec pack. Den virker. 7990614[/snapback] Ville ikke anbefalt denne nå. Se posten min over. Bruk minst mulig codeks nå i starten! Endret 21. februar 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Kan jo være noe feil med installasjonen din. Et råd er jo å installere hele Vista på nytt, og så starter du på nytt.Legg inn minimalt med codek. Mitt oppsett som funker 80% nå (er ikke 100% fornøyd, men det funker greit) er ren Vista Home Premium + Nvidia Pure Video Encoder 9 + WinDVD 8 + ffdshow tryout. Dette er det jeg har trengt å legge inn for å spille av mine DVD filmer fra DVD shrink (har lagt inn over 280 DVD filmer på pc'en), mine TV serier som er .avi filer kodet med divX. Og jeg har lastet ned alle .wmv filene fra Microsoft sin side der man kan teste HD videoer, og de funket uten problemer. Jeg har et Nvidia 7300LE skjermkort. Husk at det kan ha noe å si på både skjermdriver + mye minne du har, cpu osv... og hvor mye annet du har lagt inn. Et annet tips er å få kodekene til å funke før jeg begynner å tulle med mediacenter delen. Jeg la inn de jeg nevnte ovenfor, før jeg i det hele tatt startet mediacenter delen. Så kjørte jeg test i Media Player for å se om alle filene funket der (for å luke ut ødelagte filer) og så startet jeg Media Center og la til mappene. Dette handler om tid og ork til å prøve å feile. Vista er nytt for alle, og det finnes ingen tut og kjør oppskrift. Alle må prøve å feile. Enten gir du opp, og er fornøyd med det, eller så tar du deg tid til å prøve deg frem. Jeg har startet med å kun kjøre Vista Media Center på stue pc'en (som er den eneste tingen jeg bruker for å se på TV, DVD filmer og TV serier) og det funker som sagt 80% etter å ha lest ulike forum. Så når jeg finner ut mer, tar jeg nok en ny installasjon for å få alt til å funke 100%. Et tips er å kanskje droppe å aktivere Vistaen, til du har fått en installasjon som funker. Du kan utsette aktiviseringen i opptil 120 dager, så du har ikke dårlig tid. Installerer du på nytt starter klokken på nytt, så du kan holde på lenge. 7990658[/snapback] Takk for et meget informativt innlegg. Testet k-lite codec pack,da ble ting bare verre,hvis det er mulig. Nå har jeg lagt inn minimalt med drivere,kun det basic som må til for å kjøre vista, og mesteparten av det er gjennom normal installasjon og det som legges inn der..kjører Ultimate nå. Ffdshow tryout gikk heller ikke bra, kunne se en film hd, ca 2-3 sekund før blackout..men det er alltid mld,"dumping phys memory" jeg får. Har prøvd å sette minnebrikkene (2gb) i andre slots,men ser ikke ut til å hjelpe..kanskje jeg har et hardwareproblem?men antar det som lite sannsynlig da xp fungerte prikkfritt. Men som du sier, skal bruke litt tid på å finne mulige codec kombos, men det er svært vanskelig. Har heller ikke aktivert vista enda. Ang skjermdriver er det vel bare 1-2 vista drivere til 8800 gtx, så ikke så muligheter å prøve ut forskjellige drivere der heller. Har testet alle videocodecs jeg har blitt anbefalt og funnet,men ikke noe har gitt resultat enda...men klart, det kan være en konflikt med drivere et annet sted? eller som du sier en feil med install. Får se i løpet av dagen, takk uansett for gode råd Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Fysisk minne dumping = blåskjerm. Høres ut som et eller annet hardware/driver problem for Vista. Siden det funker i XP. Sjekk ut guiden min her, og last ned den Nvidia skjermdriveren jeg har linket til der. Gjelder for ditt skjermkort: http://blog.myhken.com/?p=67 Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Nå har jeg drevet på i hele dag nesten, kommet litt lenger på vei, men kan fremdeles ikke se filmer eller spille spill. Det lengste en film har kjørt er ca 10 sekund, og det var på Gomplayer uten andrf codecs enn spillerens. Men tror det er skjermkortdriverne som enda er svært ustabile, klarer heller ikke skru av hardwareaccelration, da driverne ikke tillater det. Så antagelig tilbake til xp, iallefall fram til det kommer service pack til Vista..(kjører btw de nyeste 8800gtx driverne 100.65, men har prøvd tilbake til 100.59) Irriterende dette, da vista er både er spennende og fint å se på... Endret 21. februar 2007 av Yidaki Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Men tror fortsatt problemet ligger på noe av hardwaren din. Tror kanskje ikke problemet ligger i selve Vista, men i driverene som du bruker til hardware. Hjelper ikke å vente på SP1, men på nye drivere til hardware og prøve seg frem. Ellers kan du bli skuffet når SP1 kommer ut og du har akkurat de samme problemene fortsatt (om du ikke laster ned alt av drivere på nytt selvsagt) Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Men tror fortsatt problemet ligger på noe av hardwaren din. Tror kanskje ikke problemet ligger i selve Vista, men i driverene som du bruker til hardware. Hjelper ikke å vente på SP1, men på nye drivere til hardware og prøve seg frem. Ellers kan du bli skuffet når SP1 kommer ut og du har akkurat de samme problemene fortsatt (om du ikke laster ned alt av drivere på nytt selvsagt) 7995011[/snapback] Ja,jooh du er inne på noe...men har prøvd alt mulig, diverse hovedkort drivere, flyttet på ram..også er det jo veldig begrenset Hva jeg kan prøve av ulike drivere da det ikke er så veldig mye på de enkelte hardware delene..vel, jeg får teste ut enda mer da, plutselig er jeg kanskje heldig...er en fin læreprosess da Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) 90% av alt det jeg kan om data, lærte(lærer) jeg fra å gjøre det du driver med der. Det holdt til å få jobb i et av Norges store selskaper.....utenom noen kurs har ikke jeg gått en dag på skole der jeg har lært noe om data (med unntak om noe enkle valgfag på videregående...) så absolutt nyttig læring, men kjipt mens du holder på. Legg tilbake XP du, og så venter du en måned, så kan du prøve igjen med nye drivere. Endret 21. februar 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå