Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får jeg ikke den hastigheten jeg betaler for?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fundert litt på det med at nettet går litt (tregt) vi har berdbånn fra Lyse som er 6m/bit og når jeg tar tester rundt på nettet så står det at jeg bare har 3m/bit så hva kan det være?

Hva kan jeg gjøre for å få den kapasiteten jeg betaler for.

Den pcen jeg testet med har cablet tilkobling alså ikke trådløst.

Er det pcen sin nettverks kort som er svak? eller er det routeren som er svak?. Jeg har ikke så mye peiling når det gjelder nettverk.

 

Takker for raske svar ;)

Endret av Loled
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sitering av førstepost fjernet av moderator

 

 

ring til lyse og si at du bare har 3 mbit. så tar dem en test og vips så skal alt være fiksa! og hvor lenge har du hat halv linje? 1 mnd? 2 mnd? da skal du betale halvparten!

 

jeg hr hatt MASSE problemer med telenor. jeg slapp å betale en hell del MASSE!

 

først mista jeg nette HELE tida og så gikk routeren til grandskauen osv.. så jeg har hatt nesten gratis nett i et halt år nå jeg :D

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Avstand til sentral etc. har lite å si i denne sammenheng. Det jeg vil anbefale deg å prøve er å koble direkte til hjemmesentralen din, sørge for at ingen tjenester kjører på maskinen som kan forkludre testene, og så kjøre en test med et lite program fra www.tptest.se.

Dette programmet er rimelig nøyaktig, selv på høyere hastigheter, i motsetning til en del andre tester som ikke takler hastighetene til Lyse.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har fundert litt på det med at nettet går litt (tregt) vi har berdbånn fra Lyse som er 6m/bit og når jeg tar tester rundt på nettet så står det at jeg bare har 3m/bit så hva kan det være?

Hva kan jeg gjøre for å få den kapasiteten jeg betaler for.

Den pcen jeg testet med har cablet tilkobling alså ikke trådløst.

Er det pcen sin nettverks kort som er svak? eller er det routeren som er svak?. Jeg har ikke så mye peiling når det gjelder nettverk.

 

 

Har du sjekket med en annen PC på samme plass for å se om det ikke er din PC som har problemer? Type router? Noen routere som har problem uten en software oppdateringer på lyse sine linjer.

 

Har vert borti en ca 10 stk med linje i fra Lyse og har ennå ikke testet noe som har vert under 6,3 Mb. Men skal jo selvsagt ikke si at det ikke er noen muligheter for at Lyse sin linje kan ha problemer da. Men sjekk med en annen PC i vertfall

 

PS! Det er en fiberkable så avstand i fra sentral har ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Hei takk for alle kloke svar ;)

Nå har jeg testet linjen med to forskjellige programmer. (resultat lenger nede)

når jeg tok testet hadde jeg koblet cabelen rett til hovedsentralen, osså hadde jeg ikke noen programmer som ble kjørt.

Den routeren jeg bruker nå er en, Jensen scandinavia, jeg har okså en helt ny router men den får jeg ikke til å virke det er enLinksys

 

Opne bildene så ser du resultatene

Uten_navn.bmp

Uten_navnd.bmp

Endret av Loled
Lenke til kommentar

jepp, i see.

Var også inne på lyse sine sider og sjekka ut en veilednign for tilkobling til bredbånd.

Men har du noen mulighet for å logge inn på den hjemme-sentralboksen og evt se i meny inne på den en plass om hva den synckronisere linja de på?

Eller er den låst? (Ferdig oppsatt fra lyse)

Men tror nok du skal ta å ringe lyse angående hastigheten din,da du får tilnærmet lik hastighet med og uten jensen router`n tilkoblet.

 

Du sier også at du ikke får linksysen til å virke.. hvordan er oppsettet i den jensen routeren for å koble seg til mot hjemme sentralen?

Altså hvilken type "protokoll"? (ppoe/ppoa/automatisk configurasjon)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Er veldig taknemmelig for alle svarene ;)

Nei hovedsentralen er låst så kommer ikke inn der, så vis dette forsetter så ringer jeg til lyse, å be de komme til meg å fixe d + linksysen til å virke.

 

Jeg tok den TPtesten så resultatene er på bildet, jeg sjønnte ikke bæret av den teste, så vis noen kan forklara hva som står.

TPTEST.bmp

Lenke til kommentar

Ut fra TPtesten tror jeg ikke du har så mye å klage til lyse over. Du får jo omtrnet 6mbit begge veier der. Er jo langt fra sikkert at de andre testene er nøyakteig.

 

Men hvis du oppnår 6mbit så har jo lyse levert sitt.

 

Edit:

Har selv lyse 20/10 og ikke alltid testene leverer max..

 

så du kan jo forsøke å laste ned en del store filer og sjekke om du får 6mbit tilsammen.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
sitering av førstepost fjernet av moderator

og hvor lenge har du hat halv linje? 1 mnd? 2 mnd? da skal du betale halvparten!

 

jeg hr hatt MASSE problemer med telenor. jeg slapp å betale en hell del MASSE!

7989377[/snapback]

 

Litt OT:

 

Vær glad dere ikke har NextFuckingGenNoTel.. De har en policy som sier at eventuelle rabatter (som du kanskje får om du krangler med dem noen måneder) kun gjelder fra når brukeren rapporterer feilen til dem. Dette er uavhengig av om det kan bevises at det samme problemet har eksisteret flere uker før det ble rapportert.

 

Advarer på det sterkeste mot dette selskapet.

Lenke til kommentar
sitering av førstepost fjernet av moderator

og hvor lenge har du hat halv linje? 1 mnd? 2 mnd? da skal du betale halvparten!

 

jeg hr hatt MASSE problemer med telenor. jeg slapp å betale en hell del MASSE!

7989377[/snapback]

 

Litt OT:

 

Vær glad dere ikke har NextFuckingGenNoTel.. De har en policy som sier at eventuelle rabatter (som du kanskje får om du krangler med dem noen måneder) kun gjelder fra når brukeren rapporterer feilen til dem. Dette er uavhengig av om det kan bevises at det samme problemet har eksisteret flere uker før det ble rapportert.

 

Advarer på det sterkeste mot dette selskapet.

7991524[/snapback]

 

Skal ha det i bakhodet, kjenner mange som har trublet med nextgenttel. :nei:

Endret av Loled
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...