Gå til innhold

Sony Ericsson W880i vs Nokia E65

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å få meg ny mobil i løpet av de kommende dagene, og har siktet meg inn mot Sony Ericsson W880i og Nokia E65. Dette er jo to ganske ulike mobiler, den ene modellen ganske mye avansert enn den andre. For øyeblikket bruker jeg Sony Ericsson K800i hvor jeg tilnærmet aldri benytter meg av dens kamera og har bestemt meg for å ligge unna mobiler med joystick i fremtiden (forsegling ser ikke ut til å ha hjulpet stort).

Først min oppfatning av W880i;

Den er liten, tynn og lav vekt. Metall er ikke å forakte, men knappene og displayet ser litt smått ut. Bra batteritid skryter den på seg, og god musikkfunksjon (selv om jeg savner større minnekort enn 1 gb). Syntes det er negativt at den mangler edge siden 3G er en batterisluker, men siden den er tilnærmet lik K800i sitt operativsystem så er ihvertfall javastøtten bedre enn alle "dumme" mobiler som eksisterer i dag. Har enda ikke fått prøvd enn "dummy" eller ekte utgave av den så kom gjerne med innspill dere som har nærmere kjennskap til den.

Så min oppfatning av E65;

Stor skjerm, brukbart design og veldig bra støtte for data (edge/3G/wlan). Edge er viktigere enn wlan/3G for min del og jeg har fri bruk av gprs som en tjeneste i abbonementet mitt. Ip-telefoni o.l. via wlan er uinteressant da jeg ringer 90% til mobil, og da er alle leverandørene av dette stort sett mye dyrere enn abbonementet mitt (men kan se fordelen når man er i utlandet). E65 bruker et avansert operativsystem som visstnok skal være ganske rask til tross, men er ikke imponert over min samboers Nokia E50 som selv uten noe ekstra programvare installert er blitt tregere og tregere de siste månedene. Forhåpentligvis er denne bedre!?

Da kommer mine spørsmål til dere opplyste forumbrukere;

1) Jeg bruker i dag Vyke.no sitt javaprogram for å sende billig sms (13 øre mld) og lurer på hvordan dette vil fungere på en Symbian S60 3rd edition-mobil? På min K800i integrerer Vyke seg helt strålende med mobilens interne telefonbok og fungerer eksemplarisk. Er det noen her som bruker Vyke, eller kjenner til annen programvare til E65 for rimelig sms (betaler i dag 69 øre mld og med rundt 700-1200 mld i mnd er det penger å spare).

2) Med K800i'en benytter jeg meg svært mye av Opera Mini og vet ikke enda om jeg kommer til å benytte meg av Nokia's innebygde nettleser eller Opera Mobile ved potensielt innkjøp av E65. Derfor lurer jeg på om E65 kan multitaske java-programvare på lik linje med Sony Ericsson W880i/K800i? For jeg liker som nevnt å benytte meg av Opera Mini, Vyke og Gmail sine javaprogram samtidig.

3) Batteritid, hva kan jeg forvente ved avslått 3G/Wlan på E65? Er vant med bra tale- og hviletid fra K800i (3G avslått) og har lest meg frem til at W880i ikke er noe verre. Har samtaler iblant på opp i mot fire-fem timer sammenhengende og greit å slippe unna laderen underveis da.

Ble litt mye dette, takk til dere alle som orker å lese igjennom. Var veldig innstilt på å kjøpe en W880i for noen dager siden, inntil jeg oppdaget E65 og leste mye positive tilbakemeldinger fra dem som har denne. Det eneste skikkelig dumme er at min Sony Ericsson-bluetoothklokke ikke vil fungere mot en Nokia men jeg er villig til ofre denne for bedre funksjonalitet og en bedre mobilopplevelse i det daglige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for å oppdatere min egen tråd, så fikk jeg idag velge ut en mobil på arbeidsgivers regning og da ble det en Nokia E65. Kunne ellers valgt mellom to HTC-modeller jeg ikke husker nå i forbifarten og Nokia E50, N80 og E61.

Når Exchange Server 2007 er på plass ved arbeidsplassen min om noen uker så ser jeg uansett for meg mye mer nytte av E65 enn en SE W880i ville gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...