Tulla2 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Vet ikke om dette er rette plass å legge dette spørsmålet på, men........ Har en bærbar jobb-pc som er satt opp med Thunderbird. På jobb har vi nrtt via monet, hjemme har jeg tele2. Tidligere hadde jeg ingen problem med å sende/motta mail både hjemme og på jobb (uten å endre noen innstillinger), men de siste ukene får jeg ikke sendt mail hjemmefra. Ikke engang om jeg bytter fra server: smtp.monet.no til mail.c2i.net. På jobb tar det litt tid å få sendt mail hvis jeg sender til mer enn en person - da står maskinen å sender lenge før jeg "ser" at mailen går gjennom. Noen som har vært borti dette og kan si noe om hva som "feiler" thunderbird. Bare for å ha sagt det har jeg ingen problemer med å sende mail fra hjemmemaskinen (via tele2) - så jeg tviler på at det har noe med nettverket hjemme å gjøre. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Eneste jeg kan komme på, så sant riktig smtp-server, er at en software-brannmur på maskinen din blokkerer for c2i.net. Prøv å slå av brannmur før du sender, for å se om det er den. Endret 21. februar 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
Tulla2 Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Det er riktig smtp - sender jo via den når jeg er på jobb. Prøvde slå av brannmuren, men får likevel ikke sendt mail hjemmefra. Noen tips på hva jeg kan prøve? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 tipper du har feil smtp-server jeg.. at adressen fungerer når du er på jobb, betyr ikke at den fungerer når du er en helt annen plass. Sjekk ut hvilken smtp-adresse du bruker hjemme på den stasjonære, og prøv den. Smtp-adresser er nemlig avhengig av hvilket nett du er koblet på - så du må bruke tele2 sin adresse når du sitter på en tele2-linje. Får du ikke noen feilmeldinger i epostprogrammet? Det burde du jo få... Lenke til kommentar
molland Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei Denne er jo litt "gammel" men Jeg har selv nettopp satt opp epost hjemme i thunderbird og har også tele2, problemet er att du må bytte ut porter.. som forøvrig står på tele2 sine sider... Du får se guiden der, men port 110 og 587 må brukes, husker ikke helt hvor nå, men jeg gidder ikke å finne den nå, det kan du lete opp selv på tele2.no sidene Dette er pga av att tele2 visst nok er blitt utsatt for spam utsending fra sine servere, så de har bytta ut porten. Frode Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Benytter tele2 hjemme. Har ikke trengt å bytte noen porter. Benytter smtp.tele2.no som utgående server. Fungerer fint det. -ørjan Endret 1. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei, jeg harnesten det samma problemet.. Jeg har en gmail konto.. Men jeg vet ikke hva serveren og utgåtende server navnet og sånt er.. Noen som kunne ha hjulpet meg? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Til utgående server benytter du bredbåndsleverandøren sin. Så du må vite hvem du er tilkoblet internett med. Til innkommende server bruker du gmail sin. -ørjan Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Til utgående server benytter du bredbåndsleverandøren sin. Så du må vite hvem du er tilkoblet internett med. Til innkommende server bruker du gmail sin. -ørjan 8511650[/snapback] Jeg har: Canal Digital som internettleverandør. Utgått server: Vet ikke hvordan jeg finner ut. Kunne du ha hjulpet meg? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Har du vært på canal digital sine sider å letet? http://www.canaldigital.no/templates/faqlist____5663.aspx Der finner du informasjon. Det eneste du trenger er utgående server(smtp). Ingenting annet. -ørjan Endret 1. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Nå har jeg lagt bruker på online.no.. Men jeg kan sende epost, men ikke mottta.. Jeg må inn på onlie.no for å lese epostene Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Du trenger ikke egen bruker på online.no. Du benytter kun smtp serveren deres til å sende mail siden du er tilkoblet til internett via dem. Du setter opp epost programmet ditt med brukernavn, passord, epostadresse og pop server fra gmail, og så benytter du smtp server fra canaldigital. Da kan du hente ned epostene fra gmail, og sender via canaldigital sin server, men med returadresse til gmailadressen din. Som nevnt tidligere, det eneste du trenger fra canaldigital er smtp server adressen deres, som er smtp.online.no Si ifra hvis det var noe uklart. -ørjan Endret 1. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 jeg prøvde med min gmail bruker. det funket ikke! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hva er det som ikke fungerer? Forklar, steg for steg, hva du har gjort. Ørjan... Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) dette har jeg skrevet inn: utgående server: smtp.online.no inkommende server: pop.online.no epostadresse: [email protected] jeg bruker: POP3 brukernavn: anorshan passord: ************* Men det funker ikke. Hva skal jeg jegøre? men jeg vet ikke hva innkomende server navnet er.. Det er vanskelig å finne på: www.gmail.com Eller er det noen andre gratis epostadresser jeg kan bruke? Der jeg får tak i innkomende server adresse os.v Endret 1. mai 2007 av Anorshan Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Du skal benytte pop.gmail.com som inkommende server. Det er det eneste du har gjort feil, forutsatt at brukernavn og passord er det du benytter hos gmail. http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=13276 I følge overnevnte link, kan du også benytte utgående server fra gmail, men da må du krysse av for at serveren trenger autentifisering. Da må du også legge inn brukernavn og passor der. Så du kan i grunn velge selv hvilken av de to metodene du vil benytte. Det enkleste er å benytte Canal Digital sin server. Men hvis du ofte flytter maskinen mellom forskjellige internett tilbydere, vil gmail sin være å foretrekke fordi den fungerer uansett hvordan du kobler til internett. -ørjan Endret 1. mai 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 I Thunderbird 2 kan du bare velge Gmail-konto når du legger til ny konto. Da er det bare å skrive inn brukernavnet ditt, så setter den opp riktig for deg. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Men jeg har canal digital.. Men jeg bruker jo Telenor som SMTP.. Jeg går inn på canaldigtial.no, og der får jeg opp telenors smtp.. rart Kan noen sette dette opp for meg.. SMPT og pop server osv. Endret 2. mai 2007 av Anorshan Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Ikke ta det ille opp, men det virker ikke som du forstår helt hva POP3 og SMTP er. POP3 er protokollen du bruker for å laste ned mail fra mail-serveren til din PC. Hvis du skal bruke Gmail, så må du laste ned fra Gmail sin server. Det du leser på Canal Digita sine sider, er hvis du skal bruke Canal Digitals mail. Siden du skal bruke Gmail, skal du altså ikke laste ned fra Canal Digitals server, men Gmails. SMTP er server man bruker for å sende. Der kan du både bruke Canal Digitals (i ditt tilfelle) og Gmails server. Hvis du vil gjøre det enkelt, bruker du TB 2.0 og setter opp med Gmail som jeg viste med vedlegget. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hehe, jeg kjønner.. Er dette riktig når jeg skal skrive inn når jeg kommer hjem.. Jeg er på skolen akkuratt nå. Her: Epostadresse: [email protected] Passord: ********* Innkommende server: Pop.gmail.com Utgående server: smtp.online.no Port for innkommende server: 995 Port for utgående server: det finner jeg ut hjemme... Tror det er 110 eller 25. Er dette skrevet inn.. Vil Gmail funke nå?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå