andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 For min del så tror jeg ikke på noe liv etter døden, for det tilsier at vi har en åndelig sjel av et slag. Hvis vi har det, har da andre dyr det? 7989034[/snapback] Ikke for å kverulere, men hva legger du i åndelig? Jeg ser ikke hvorfor det må eksistere en "gud"/"sjel"/"guddommelig plan" e.l. for at det skal eksistere et liv etter døden. Det er liksom alle ateister føler at de ikke kan tro på et liv etter døden. Mange ateister later også til å mene at vi snart kjenner alle universets hemmeligheter. Selv tror jeg vi knapt vet noenting i den store sammenheng. Universets struktur og dens sammenhenger er neppe slik vi tror i dag. Det trenger slett ikke være noe "overnaturlig" med et liv etter døden. Skal se youtube-videoen din nå. 7989621[/snapback] Med åndelig så mener jeg en sjel som eksisterer utenfor det fysiske planet. Av det vi har kjennskap til i dag, så er det ingenting som tyder på at det finnes noe utenfor den fysiske verdenen, så derfor er alle påstander om et liv etter døden kun spekulasjon. Jeg er en ateist, men jeg påstår på ingen måte at vi kjenner til alle universets hemmeligheter, snarere tvert imot. Vi vet ingenting om hva som eksisterte før The Big Bang, og selv om vi har mye kunnskaper om det kjente universet, så er det garantert mye vi ikke har kunnskap om. Ta stringteorien, for eksempel, som sier at vårt univers kun er ett av mange, og at det eksisterer opptil 11 dimensjoner. I år, eller 2008, så skal den hittil største partikkelakseleratoren være klar til bruk, og da kan det hende vi får svar på mange av de spørsmålene som vi enda ikke har svar på. Det er en spennende tid å leve i, og jeg har tro på at vitenskapen vil gi oss mange svar på lenge ubesvarte spørsmål. Mange tror at ateister og skeptikere er trangsynte og at vi ikke kan overbevises, men det må forstås at vi vil bli overbevist, vi vil finne ut mer om universet vi lever i og livet generelt. Saken er den at vi trenger gode beviser, og det finnes det ikke for et liv etter døden, hittil. Lenke til kommentar
scythe Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 dør man så dør man.. syns ikke det er sunt å tenke på sånn hva skjer etter at vi er døde osv .. bare careface det og lev i nåtiden Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 En interessant ting er at "tid" kun kan være en egenskap ved VÅR oppfattelse av universet. Kanskje er begreper som "samtidig", "før" og "etter" med på å begrense hva vi anser som mulig. Kanskje er det meningsløst å snakke om "før" Big Bang, hvis f eks tiden ble til da det smalt. Denne partikkelgeneratoren blir spennende å følge. Bygges den i CERN? Lenke til kommentar
andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 En interessant ting er at "tid" kun kan være en egenskap ved VÅR oppfattelse av universet. Kanskje er begreper som "samtidig", "før" og "etter" med på å begrense hva vi anser som mulig. Kanskje er det meningsløst å snakke om "før" Big Bang, hvis f eks tiden ble til da det smalt. Denne partikkelgeneratoren blir spennende å følge. Bygges den i CERN? 7989685[/snapback] Ja, bygges i CERN. Enig med det at tid og rom er et interessant område, og hvis du er interessert så finnes det mange gode dokumentarer i Dokumentar-tråden på Teknologi-tråden på forumet. Jeg legger til noen linker under: Large Hadron Collider - Partikkelakselerator Dokumentarer på nett-tråden Det finnes en svært interessant dokumentar om stringteorien, hvor begrepet tid blir diskutert og det fortelles mer om partikkelakseleratoren. Den heter "The Elegant Universe". Link under. The Elegant Universe: Del 1, Del 2, Del 3. Hvis det finnes noen som synes vitenskap er kjedelig, så anbefaler jeg at dere ser på den dokumentaren. Det er tre deler, som varer ca. 50 minutter hver, men pokker så spennende det er. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det spiller INGEN rolle om man blir gjnfødt, fordi da er man ett nytt menneske. Man husker ingen ting fra forrige liv, gjør man vel ...? Personlig tror jeg vi bare dør jeg. sovner Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Av det vi har kjennskap til i dag, så er det ingenting som tyder på at det finnes noe utenfor den fysiske verdenen, så derfor er alle påstander om et liv etter døden kun spekulasjon. Spøkelser, gjenferd, poltergeist, energier, medier... selv har jeg ikke opplevd noe, men det er ganske usannsynlig at hver historie man hører er en bløff. Og kort sagt skifter vi form når vi dør. Kroppen er bare en slags romdrakt vi blir kvitt. Endret 21. februar 2007 av WarpX Lenke til kommentar
andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Spøkelser, gjenferd, poltergeist, energier, medier... selv har jeg ikke opplevd noe, men det er ganske usannsynlig at hver historie man hører er en bløff. Og kort sagt skifter vi form når vi dør. Kroppen er bare en slags romdrakt vi blir kvitt. 7992746[/snapback] Nei, det er ikke usannsynelig at hver historie er en bløff. Folk som opplever et merkelig fenomen som dem ikke kan forklare, tilegner det en overnaturlig forklaring basert på deres tro. Fravær av kunnskap er ikke bevis på at spøkelser, poltergeister og andre vesener finnes. Ta det med at folk blir bortført av romvesener, for eksempel. Folk som opplever at dem ligger i sengen, og plutselig blir paralysert. De opplever at romvesener står i rommet, og at dem blir bortført. Dette kan enkelt forklares naturlig. Tilstanden kalles søvnparalyse, en tilstand mellom et våkent og sovende stadie. Kroppen sover og føles paralysert, mens hjernen er våken. I gamle dager så folk demoner og hekser i denne tilstanden, og i nyere tid ser man romvesener. I Japan og Kina ser man gamle eller små jenter som står over dem. Det avhenger helt av hvilken kultur man er oppvokst i. Selv har jeg en gang opplevd at en varulv er i rommet, da jeg av og til opplever søvnparalyse. En spennende, men ubehagelig, opplevelse. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er et par interessante syn som jeg har hørt angående denne saken, og Drillo nevnte tilfeldigvis begge over her. Nemlig: 1) Hvis vi ender i samme tilstand etter vår død som før vår tilblivelse, så har vi beviser på at det er mulig for et individ (potensielt eller levende) å gå fra ikke-eksistens til eksistens. Vi ER beviser på dette. Det man må spørre seg om da er selvfølgelig hvilke faktorer som gjorde at akkurat jeg ble til og ikke et annet tilfeldig individ. Hvis tiden er uendelig og "poincare's recurrence theorem" stemmer, så vil alle mulige kombinasjoner av universet gjenspilles et uendelig antall ganger, også de kombinasjonene som fører (og førte) til mitt spesifike individs tilblivelse. og 2) Siden tiden oppleves gjennom hjernens virke, og hjernen går fra å fungere til å ikke fungere over et visst tidsintervall (samme egentlig hvor stort/lite), så vil også vår oppfattelse av tiden i dette intervallet gå mot null uten at vi noen gang vil oppleve nullpunktet. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Synes det er teit med folk som håper på et liv etter døden. Man har da nok liv før døden. Etter døden for man da håpe det er noe annet, enn om det andre er ingenting. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 En interessant ting er at "tid" kun kan være en egenskap ved VÅR oppfattelse av universet. Kanskje er begreper som "samtidig", "før" og "etter" med på å begrense hva vi anser som mulig. Kanskje er det meningsløst å snakke om "før" Big Bang, hvis f eks tiden ble til da det smalt. Denne partikkelgeneratoren blir spennende å følge. Bygges den i CERN? 7989685[/snapback] Ja, bygges i CERN. Enig med det at tid og rom er et interessant område, og hvis du er interessert så finnes det mange gode dokumentarer i Dokumentar-tråden på Teknologi-tråden på forumet. Jeg legger til noen linker under: Large Hadron Collider - Partikkelakselerator Dokumentarer på nett-tråden Det finnes en svært interessant dokumentar om stringteorien, hvor begrepet tid blir diskutert og det fortelles mer om partikkelakseleratoren. Den heter "The Elegant Universe". Link under. The Elegant Universe: Del 1, Del 2, Del 3. Hvis det finnes noen som synes vitenskap er kjedelig, så anbefaler jeg at dere ser på den dokumentaren. Det er tre deler, som varer ca. 50 minutter hver, men pokker så spennende det er. 7990739[/snapback] Takk for link! Skal se de neste gang jeg kjeder meg. Vitenskap kjedelig, lol! Folk vet ikke hva de snakker om. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Av det vi har kjennskap til i dag, så er det ingenting som tyder på at det finnes noe utenfor den fysiske verdenen, så derfor er alle påstander om et liv etter døden kun spekulasjon. Spøkelser, gjenferd, poltergeist, energier, medier... selv har jeg ikke opplevd noe, men det er ganske usannsynlig at hver historie man hører er en bløff. Og kort sagt skifter vi form når vi dør. Kroppen er bare en slags romdrakt vi blir kvitt. 7992746[/snapback] Ja, husk at blant allemillioner av spøkelseshistorier, poltergeister osv, behøver kun én være sann for at fenomenet skal eksistere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det jeg mener er den store forskjellen mellom ateister og kristne kristne har den fine følelsen av at når jeg dør kommer jeg til himmelen og har det kjempefint resten av livet mitt! ateister ser fram til en fremtid som... en død skrott med nedbrytere som koser seg Lenke til kommentar
andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det jeg mener er den store forskjellen mellom ateister og kristne kristne har den fine følelsen av at når jeg dør kommer jeg til himmelen og har det kjempefint resten av livet mitt! ateister ser fram til en fremtid som... en død skrott med nedbrytere som koser seg 7995775[/snapback] Man kan også se det på denne måten: Kristne prøver konstant å unnskylde seg for en allmektig skaper ved å leve etter spesielle regler. De må bli kvitt sin synd. Hvis de klarer å gjøre skaperen glad, så blir de sendt til himmelen hvor de må be til Gud for all evighet, hvilket er ganske lenge. De ble til for å øke egoet til en allmektig skapning. Ateister innser at dette er det eneste livet vi har, og det må derfor leves til det fulle. Vi går ikke og er lei oss fordi vi en dag råtner bort, vi nyter livet mens vi kan, samtidlig som vi prøver å gjøre livet til neste generasjoner enda litt bedre. Ateister ble til gjennom en enorm lang prosess som vi kaller evolusjon, en prosess som skapte alle levende organismer på jorda, til tross for at oddsen er imot oss. Så, kristne gleder seg til de dør og kommer seg bort fra onde mennesker, og ateister lever i øyeblikket og nyter livet mens de kan. Selvsagt stemmer ikke dette med virkeligheten, men hvis man skal generalisere på den måten du gjorde nå, så kan man også se det fra et annet perspektiv. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Det jeg mener er den store forskjellen mellom ateister og kristne kristne har den fine følelsen av at når jeg dør kommer jeg til himmelen og har det kjempefint resten av livet mitt! ateister ser fram til en fremtid som... en død skrott med nedbrytere som koser seg 7995775[/snapback] Ateister vs kristne...Er det dine to kategorier du deler mennesker inn i? Tenk på hvor skuffa kristne blir når de finner ut at all vranglæra bare er bullshit! Ateister har derimot ikke denne overbevisningen, og tar det som det kommer. Det virker forresten som om du setter likhetstegn mellom ateisme og fornektelse av et liv etter døden og et negativt virkelighetssyn. Det vitner ikke om mye innsikt. Er det noen som har et negativt menneskesyn, så er det kristne. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det jeg mener er den store forskjellen mellom ateister og kristne kristne har den fine følelsen av at når jeg dør kommer jeg til himmelen og har det kjempefint resten av livet mitt! ateister ser fram til en fremtid som... en død skrott med nedbrytere som koser seg 7995775[/snapback] Poenget er, din lurifax, er at når du kommer til denne "himmel", så er du død. Død = ikke levende. Altså, ikke levende, ingenting. Men, det er jo selvfølgelig lov til å lure seg selv med sånne rare tanker da. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Ta det med at folk blir bortført av romvesener, for eksempel. Folk som opplever at dem ligger i sengen, og plutselig blir paralysert. De opplever at romvesener står i rommet, og at dem blir bortført. Dette kan enkelt forklares naturlig. Tilstanden kalles søvnparalyse, en tilstand mellom et våkent og sovende stadie. Kroppen sover og føles paralysert, mens hjernen er våken. I gamle dager så folk demoner og hekser i denne tilstanden, og i nyere tid ser man romvesener. I Japan og Kina ser man gamle eller små jenter som står over dem. Det avhenger helt av hvilken kultur man er oppvokst i. Selv har jeg en gang opplevd at en varulv er i rommet, da jeg av og til opplever søvnparalyse. En spennende, men ubehagelig, opplevelse. 7993061[/snapback] Hmmm, forklaringen din er litt for enkel. Det viser seg for det første at folk som hevder å ha blitt bortført av UFOer, har ekte traumer. Fortellingene deres er mer eller mindre identiske, OG: flere av dem har knapt hørt om UFO-fenomenet før opplevelsene sine. Selv ser jeg ikke bort fra at vi blir besøkt, og velger å ikke neglisjere vitneutsagnene til 400 høyt ansette personligheter fra luftfart, etterretning, politikk osv i USA (www.disclosureproject.org). Men disse UFO-bortføringssakene tror jeg oppstår i bevisstheten til folk. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Det jeg mener er den store forskjellen mellom ateister og kristne kristne har den fine følelsen av at når jeg dør kommer jeg til himmelen og har det kjempefint resten av livet mitt! ateister ser fram til en fremtid som... en død skrott med nedbrytere som koser seg 7995775[/snapback] Man kan også se det på denne måten: Kristne prøver konstant å unnskylde seg for en allmektig skaper ved å leve etter spesielle regler. De må bli kvitt sin synd. Hvis de klarer å gjøre skaperen glad, så blir de sendt til himmelen hvor de må be til Gud for all evighet, hvilket er ganske lenge. De ble til for å øke egoet til en allmektig skapning. Ateister innser at dette er det eneste livet vi har, og det må derfor leves til det fulle. Vi går ikke og er lei oss fordi vi en dag råtner bort, vi nyter livet mens vi kan, samtidlig som vi prøver å gjøre livet til neste generasjoner enda litt bedre. Ateister ble til gjennom en enorm lang prosess som vi kaller evolusjon, en prosess som skapte alle levende organismer på jorda, til tross for at oddsen er imot oss. Så, kristne gleder seg til de dør og kommer seg bort fra onde mennesker, og ateister lever i øyeblikket og nyter livet mens de kan. Selvsagt stemmer ikke dette med virkeligheten, men hvis man skal generalisere på den måten du gjorde nå, så kan man også se det fra et annet perspektiv. 7995949[/snapback] Kristne frykter døden mer enn ateister, tro meg! De fleste kristne er ikke så sikre i sin tro som de later som, og ville bryte sammen dersom de fant ut at kristendommen er en skrøne. De ville fornekte det og lage en livsløgn ut av detm. Mange kristne "tror" for egen vinnings skyld. Jeg tror neppe de hadde trodd om den kristendommen lovet evig liv i helvete for alle og enhver. Men siden kristne visstnok skal spares, mens vi andre går fortapt, velger de å tro. De gir etter for skremselspropagandaen som maktsyke personligheter har benyttet seg av opp gjennom århundrene for å skaffe seg kontroll over mennesker. Mennesket er et lett påvirkelig vesen som tror det det vil tro. Og starter man hjernevaskingsprosessen tidlig nok, er det ingen grenser for hva slags mennesker vi kan forme. Kristentro er én ting, noe mye verre er intoleranse, rasehat osv. Lenke til kommentar
andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hmmm, forklaringen din er litt for enkel. Det viser seg for det første at folk som hevder å ha blitt bortført av UFOer, har ekte traumer. Fortellingene deres er mer eller mindre identiske, OG: flere av dem har knapt hørt om UFO-fenomenet før opplevelsene sine. Selv ser jeg ikke bort fra at vi blir besøkt, og velger å ikke neglisjere vitneutsagnene til 400 høyt ansette personligheter fra luftfart, etterretning, politikk osv i USA (www.disclosureproject.org). Men disse UFO-bortføringssakene tror jeg oppstår i bevisstheten til folk. 7996178[/snapback] Ja, jeg prøver å holde meg kortfattet og enkel, ellers så risikerer jeg å skrive flere sider om emnet. For dem som er interessert i å lese mer om bortføringer, og sannsynligheten for at romvesener har besøkt planeten vår generelt, så kan man lese mer her: http://skepdic.com/aliens.html. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Jada, jeg har lest det før, og mye annet skecticism-stoff, debunking osv. UFO-abducting-påstandene tror jeg har fint lite å gjøre med UFO-fenomenet. At UFOer eksisterer i form av uidentifiserte flygende objekter er det ingen tvil om. Jeg tror også at det eksisterer en intelligens bak mange av dem. Trenger ikke være romvesener inni dem, trenger heller ikke være kontrollert av utenomjordiske. Det kan dreie seg om interdimensjonale "vesener" eller være naturfenomener vi ikke vet noe om. Kulelyn, værballonger osv kan ikke, og vil aldri kunne forklare alle UFO-observasjonene. Faren min har opplevd dette fenomenet på nært hold under et besøk i Mexico. En diskformet gjenstand hoverte et stykke opp i lufta, før det forsvant loddrett opp gjennom skylaget og etterlot seg et lite hull. Ja, jeg vet mange vil forklare det med fønvinder, værballonger, kometer osv, men jeg stoler heller på min egen far. Lenke til kommentar
andir Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Ja, mye av det vil aldri bli ordentlig forklart, mye fordi dem som har sett det ikke kan oppgi en god nok forklaring på hva som skjedde og da pynter de gjerne litt på historien. Bortføringene er nok sterkt knyttet til UFO-fenomenet, og en kan jo spørre seg om folk ville opplevd bortføringer hvis UFO-er ikke ble populærisert i media. Det er jo også besynderlig at de første som påstod at de ble bortført, beskrev romvesene nøyaktig som de så ut i en TV-serie fra 1960, og at mange av UFO-referansene i popkulturen kan spores til en tegneserie fra 1930-tallet. Uansett, det var vel ikke det du ville frem til. Jeg er enig i at det kan finnes andre intelligente former for liv enn på vår planet, selv om UFO-fenomenet og historier om små grå menn har fått såpass sterke røtter i populærkulturen. Fullt mulig at det er mer teknologisk avanserte livsformer som besøker oss, eller vesener fra en annen dimensjon. Selv stiller jeg meg skeptisk til sånt inntil det finnes gode beviser, men det er artig å fantasere. Jeg sporer kanskje litt mye av fra denne tråden, hvis noen er interessert i å fortsette diskusjonen om romvesener og andre intelligente livsformer, så bør vi heller fortsette i en eksisterende tråd på Teknologi-delen av forumet, eller opprette en ny. For å spore av litte grann til så er det en kort, men artig, presentasjon om hvorfor vi tror det vi tror, og hvordan overtroiske bare tar i betraktning de tilfellene hvor et fenomen ikke kan forklares, i motsetning til de tilfeller hvor et fenomen kan forklares. Morsomt foredrag av Michael Shermer, grunnleggeren av Skeptic Magazine. Jeg oppfordrer alle, både skeptikere og troende, til å se på det. Om ikke annet så er det i alle fall morsomt og interessant. Link til foredrag, 20 min Endret 21. februar 2007 av andir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå