Gå til innhold

Melde seg ut av Statskirka

Anbefalte innlegg

Ja vell ja, så du meinar altså at spedbarn er bare noko du kan trykke ditt livssyn på? Eg er sterkt imot barnedåp, viss du skal melde deg inn i ein religion  så skal du i vite kva du melde deg inn i! Barnedåp er eit overgrep mot eit forsvarslaust individ.

8547417[/snapback]

Du får det til å høres ille ut, men jeg er faktisk enig. Ikke overgrip på samme måte som vold, men man stempler jo barnet som "kristent" allerede fra fødselen av. De fleste gjør det naturligvis i god hensikt, da de vil at barnet skal komme til himmelen. Men likevel...Barnet har ikke mulighet til å melde seg ut av statskirka før det er 15 år hvis foreldrene insisterer på at h*n skal være med. Galskap!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er alle vår plikt å gi ungene våre et livssyn. Det er ikke noe overgrep.

8547732[/snapback]

Jo for mennesket er fritt til å ta sjølvstendige valg når dei blir eldre! Å fra ta eit menneske sin RETT til å velge livsyn er overgrep!

Lenke til kommentar

8547732[/snapback]

PISSPREIK! Det er et menneskets "rett" å velge livssyn selv. Gi ungene et livssyn? Unger er ikke gamle nok til å ha et livssyn. Vi er alle født ateister, og hvis vi absolutt skal begynne å tro på skrøner, bør det være av eget valg.

Lenke til kommentar

8547732[/snapback]

Sier de som tar med ungene på alt av det som foregår i religionen/sekten for at flest mulig av barna skal bli værende der...

De har da ikke valgt det selv, men blitt "passivt tvunget" inn i det.

Lenke til kommentar

Alle unger blir tvunget til mye rart av sine foreldre. Det er en del av oppdragelsen.

Jeg er ateist og synes religion er en uting. Jeg mener det er best å ikke oppdra ungene til å bli religiøse. Det er mitt livssyn, og jeg har full frihet til å oppdra ungene mine etter dette. Men jeg har ingen rett til å hindre religiøse i oppdra sine unger på den måten de synes er best, selv om det byr meg imot.

Lovverket setter en del grenser for hva som er lovlig og ikke. Men jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der loven setter grenser for hva som er akseptabelt livssyn. Det er en situasjon jeg anser som enda verre enn at religion spres gjennom barneoppdragelse.

Religiøse har like stor frihet og rett til å oppdra sine unger etter det livssynet de mener er riktig som alle andre, uansett om man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Alle unger blir tvunget til mye rart av sine foreldre. Det er en del av oppdragelsen.

Jeg er ateist og synes religion er en uting. Jeg mener det er best å ikke oppdra ungene til å bli religiøse. Det er mitt livssyn, og jeg har full frihet til å oppdra ungene mine etter dette. Men jeg har ingen rett til å hindre religiøse i oppdra sine unger på den måten de synes er best, selv om det byr meg imot.

Lovverket setter en del grenser for hva som er lovlig og ikke. Men jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der loven setter grenser for hva som er akseptabelt livssyn. Det er en situasjon jeg anser som enda verre enn at religion spres gjennom barneoppdragelse.

Religiøse har like stor frihet og rett til å oppdra sine unger etter det livssynet de mener er riktig som alle andre, uansett om man liker det eller ikke.

8549212[/snapback]

Delvis enig.

Men gjelder dette alle livssyn? Lære opp barna til å tro homofili er synd, at ikke-religiøse kommer til helvete og at folk som puler før de gifter seg, er latterlige?

Å lære barna å hate jøder, altså til å bli antisemitter, er vel ulovlig i Norge? Hadde vi ikke vært et "kristent land" ville neppe den ovennevnte propagandaen vært tillatt heller.

Lenke til kommentar

Når jeg ikke er døpt i kirken og ikke konfirmert... står jeg da i kirken?

Er 19 år nå (hvis det spiller noen rolle).

Foreldrene mine stod i statskirken før, men meldte seg ut for 10 år siden sikkert.

Hadde navndag istedenfor dåp.

Lenke til kommentar
Du mener å sparke alle ut så kan de som vill melde seg inn?

8549631[/snapback]

Ja, det blir mer riktig.

8549644[/snapback]

Kirken kan melde alle ut, sende et brev til samtlige medlemmer (før de ble meldt ut), om at de må melde seg inn igjen for å være med.

For mange er medlem av statskirka, det veit de selv om, og jeg fikk dette svaret da jeg meldte meg ut:

Historie

Den norske kirkes medlemsregister ble etablert i 1999 etter en 3-årig prosjektperiode.

Registeret skal, ifølge kirkelovens § 3, inneholde alle medlemmer av Den norske kirke samt barn under 18 år dersom en av foreldrene er medlem av kirken. Ved etableringen i 1999 valgte en, i tråd med retningslinjer fra departementet, å ta utgangspunkt i folkeregisteret. Alternativet var en gjennomgang av alle landets kirkebøker og digitalisere alle opplysninger i tilstrekkelig mange år bakover i tid. Dette ble vurdert som for kostnadskrevende.

I kirkebøkene ville en finne en oversikt over alle som er døpt og dermed medlem i Den norske kirke.

Man valgte å ta utgangspunkt i Folkeregisteret og eliminere de personer som enten har meldt seg ut, hører til andre trossamfunn eller på andre måter har gitt tilkjenne at de ikke ønsker å være medlemmer i Den norske kirke. En slik løsning ville dessverre innebære at et visst antall personer ville stå registrert som medlem i Den norske kirke, kort og godt på bakgrunn av at man i 1999 stod registrert i Folkeregisteret. Denne løsningen ble bestemt av politiske myndigheter og ble den gang fattet mot kirkerådets klare anbefalinger.

I årene før og etter 1999 forsøkte man å identifisere så mange ikke-medlemmer som mulig slik at disse kunne slettes fra registeret. Dette ble bl.a. gjort ved registrering av utmeldinger etter 1945, samarbeid med andre tros- og livssynssamfunn, informasjon gjennom annonser og deltaking i den offentlige debatt og utlegging av foreløpige medlemslister to ganger i løpet av 1997. Alle personer av utenlandsk opprinnelse ble også tatt ut av registeret. I underkant av 600.000 personer ble gjennom dette arbeidet tatt ut av registeret. Videre har det vært gjort store anstrengelser over flere år også i de lokale menighetene for å identifisere personer som står feilaktig registrert i medlemsregisteret.

Kort om økonomi

Den norske kirke er en statskirke og finansieres over statsbudsjett og kommunebudsjetter uten hensyn til medlemstall. Det er et politisk spørsmål hvor stor bevilgning Den norske kirke skal ha, lokalt og sentralt. Medlemsregisteret er således ikke etablert for å danne beregningsgrunnlag for økonomisk driftsstøtte til Den norske kirke.

Lenke til kommentar

Jeg ble så nysgjerrig på hvor dere har informasjonen om at statskirken får støtte for personer som ikke står oppført i et eller annet (registrert) trossamfunn.

Om det virkelig er slik, er det jaggu nok et argument for å skille kirke og stat, slik at alle trosretninger står likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...