araziel Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så lenge du ikke er medlem hos HEF eller noen andre vil fortsatt statskirka få pengestøtten fra staten som om du fortsatt er medlem. 7996278[/snapback] Er sånn nå at hvis du melder deg ut mister statskirken støtten fra deg, men dette gjelder kun hvis du melder deg ut nå, tidligere var det du sier korrekt. Nylig ryddet man opp i arkivene, og fjernet de som var innemeldt i to eller flere trossamfunn, noe som gav DNK mindre støtte, og HEF mye mer. Saken er at man fortsatt ikke har ryddet opp i mange av de som ikke står innmeldt i noe trossamfunn, og sådan får DNK fortsatt støtte fra disse. Og husk at alle som blir født, der moren eller faren står oppført i DNK, automatisk blir medlem. Det blir trolig gjort en til opprydding i arkivene der de fjerner de som ikke ønsker å være i DNK, men vi får se. Er du usikker, send inn utmelding, tar deg 2 minutter. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Så lenge du ikke er medlem hos HEF eller noen andre vil fortsatt statskirka få pengestøtten fra staten som om du fortsatt er medlem. 7996278[/snapback] Er sånn nå at hvis du melder deg ut mister statskirken støtten fra deg, men dette gjelder kun hvis du melder deg ut nå, tidligere var det du sier korrekt. Nylig ryddet man opp i arkivene, og fjernet de som var innemeldt i to eller flere trossamfunn, noe som gav DNK mindre støtte, og HEF mye mer. Saken er at man fortsatt ikke har ryddet opp i mange av de som ikke står innmeldt i noe trossamfunn, og sådan får DNK fortsatt støtte fra disse. Og husk at alle som blir født, der moren eller faren står oppført i DNK, automatisk blir medlem. Det blir trolig gjort en til opprydding i arkivene der de fjerner de som ikke ønsker å være i DNK, men vi får se. Er du usikker, send inn utmelding, tar deg 2 minutter. 8478203[/snapback] Kan jeg sende mail? Må det i så fall da være et scannet dokument med underskrift? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Kan jeg sende mail? Må det i så fall da være et scannet dokument med underskrift? 8478989[/snapback] Print skjema i signaturen min og send inn. Konvolutt/frimerke og alt sånt får du jo på enhver post-i-butikk sjappe i dag, så er jo bare å ta med når du handler middag ellerno. Kan du scanne holder det kanskje å underskrive/scanne og sende til [email protected] , men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Send en mail til den lokale kirken eller til kirkerådet og spør. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg er ikke døpt. Er jeg med i statskirken da? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Umulig å vite. Hvis minst én av foreldrene dine var medlem av Statskirken når du ble født, så ble du automatisk ført inn. Men når du ble 18 år gammel (Hvis du har blitt det), så skulle kirken melde deg ut automatisk fordi du ikke er døpt. Hadde du blitt døpt, så hadde medlemskapet fortsatt. Problemet er at kirken sine rutiner for å melde folk ut når de følger 18 er elendige. Så jeg anbefaler deg å sende inn en mail til kirkerådet eller den lokale kirken å spør. Hvis du fremdeles er medlem, så sier du at i følge loven skal egentlig kirken ha fjernet deg siden du ikke er døpt. Og da skal de kunne fikse resten, uten noe signatur eller lignende. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 jeg fant ut at jeg var medlem av statskirken ifjor, selv om jeg hverken er døpt, og det er bare morra mi som er medlem! meldte meg selvfølgelig ut med en gang. sier litt om hvor døende den norske kirke er, når de må snylte penger fra intetanende nordmenn Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 jeg fant ut at jeg var medlem av statskirken ifjor, selv om jeg hverken er døpt, og det er bare morra mi som er medlem!meldte meg selvfølgelig ut med en gang. sier litt om hvor døende den norske kirke er, når de må snylte penger fra intetanende nordmenn 8508538[/snapback] Snylte og snylte fru blom. Du taper ikke penger på å være innmeldt i kirken, du bare velger at pengene som staten deler ut, skal gå til kirken og ikke HEF eller andre. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 jeg fant ut at jeg var medlem av statskirken ifjor, selv om jeg hverken er døpt, og det er bare morra mi som er medlem!meldte meg selvfølgelig ut med en gang. sier litt om hvor døende den norske kirke er, når de må snylte penger fra intetanende nordmenn 8508538[/snapback] Snylte og snylte fru blom. Du taper ikke penger på å være innmeldt i kirken, du bare velger at pengene som staten deler ut, skal gå til kirken og ikke HEF eller andre. 8521204[/snapback] Vil kalle det litt snylting når de faktisk ikke har krav på disse pengene da. Hvilket annet trossamfunn får penger av staten fordi du IKKE har meldt deg ut derfra!? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Men det stemmer jo ikke helt heller, det er faktisk enda verre. Selv om du melder deg ut, og selv om du i tillegg melder deg inn i ett annet trossamfunn. Så får kirka like mye penger. Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Men det stemmer jo ikke helt heller, det er faktisk enda verre. Selv om du melder deg ut, og selv om du i tillegg melder deg inn i ett annet trossamfunn. Så får kirka like mye penger. Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken. 8523573[/snapback] Trodde de fikk en sum per medlem. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Nope, det er en ganske vanlig misforståelse. En misforståelse som kirken sikkert har plantet med vilje. Eller så antar bare folk det. Fordi det høres jo helt absurd ut. At noen i hele tatt kom på ideen om å la det være slik... Helt uforståelig. Men dette er sannheten: "Kirkeskatten"Hedningsamfunnet får ofte forespørsel om "kirkeskatten", og om hvordan man kan forhindre at Statskirken "får kloa" i skattepengene våre. Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn. Årsaken er at det ikke finnes noen egen "kirkeskatt", men at Statskirken får bevilgninger over statsbudsjettet. Man regner så ut hvor mye dette blir pr. medlem. Så bevilger man et tilsvarende beløp pr. medlem til andre støtteberettigede tros- eller livssynsamfunn. Statskirken får ikke nødvendigvis mindre penger om andre samfunn får mer. Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken. For å få redusert Statskirkens makt og innflytelse i et langsiktig perspektiv er det derfor nødvendig for folk å melde seg ut av Statskirken umiddelbart. Endret 2. mai 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 derfor: Utmelding av Den norske kirke en annen ting; er det ikke slik at man må ha sine foresattes underskrifter hvis man er under 15 år og vil melde seg ut? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 derfor:Utmelding av Den norske kirke en annen ting; er det ikke slik at man må ha sine foresattes underskrifter hvis man er under 15 år og vil melde seg ut? 8524360[/snapback] Jo du må det. Men er jo ikke verre enn at du får foreldrene dine til å melde seg ut også, så skriver de på deg også på skjema Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Stemmer det. Men hvis barnet er fylt 12 år, så skal "dets mening høres når det er anledning til det." Hva nå enn det betyr. Sikkert at hvis man er en skikkelig ateistisk 12 åring med psycho kristne foreldre så kan man kjempe for det. Og la noen fra staten bestemme. Edit: Er slik jeg forstod det hvertfall. Lest mer i Tilhørighet og medlemskaps delen av Kirkeloven Endret 2. mai 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 kan ikke forestille meg at staten tar det spesielt alvorlig hvis en 12-åring vil melde seg ut av statskirka uten foreldrenes tillatelse. men jeg fatter ikke hvorfor foreldrene skal ha noe å si på dette området Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 kan ikke forestille meg at staten tar det spesielt alvorlig hvis en 12-åring vil melde seg ut av statskirka uten foreldrenes tillatelse. men jeg fatter ikke hvorfor foreldrene skal ha noe å si på dette området 8524514[/snapback] Av "samme grunn" som at man ikke får gifte seg før man er 18. Man er som regel ikke gammel nok til å vite hvor man står livssynsmessig. Så derfor er man medlem til man er gammel nok til å bestemme om man vil være kristen eller ikke Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 da burde det heller vært slik at man ikke kunne vært medlem av statskirken FØR man var 15 år da. er jo ingen vits å være medlem hvis man ikke er gammel nok til å vite hvor man står Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg skal starte en religion, og melde hele norge inn. Hvis noen ikke vil være med, må de gjøre en liten innsats for å finne utmeldingsskjema og melde seg ut. høres ikke det greit ut? nei. Siden det er så mange som er oppført to ganger, eller som er feilaktig oppført i medlemstregistret, hadde ikke det enkleste vært å melde alle ut, og la de som vil være i statskirken melde seg inn. På denne måten er det kun personer som faktisk har interesse av å være medlem, som blir medlem. Kjenner mange som er medlem bare fordi dem ikke gidder å melde seg ut Lenke til kommentar
norseson Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 "Problemet" er at de fleste blir innmeldt når de døpes *Kremt* Dåpen er selve tegnet på at du blir medlem i kirken! Alle som døpes kommer inn i et fellesskap av døpte! Mange hevder jeg er inntolerant når jeg hevder det bare finnes en vei til Gud, men selv døper (ergo: melder) de barna sine inn i det samme menings-fellesskapet! Uansett, dette var nå litt OT. Jeg har vurdert å melde meg ut, ikke fordi jeg ikke er kristen, men fordi jeg mener kirken slik den er i dag, ikke forkynner bibelske sannheter, men er vag og ikke tar klar stilling til spørsmål og problemer som ut frå Bibelen er klare... Men, jeg kommer nok til å stå i majoritetskirken ennå en stund... 7994933[/snapback] Ja vell ja, så du meinar altså at spedbarn er bare noko du kan trykke ditt livssyn på? Eg er sterkt imot barnedåp, viss du skal melde deg inn i ein religion så skal du i vite kva du melde deg inn i! Barnedåp er eit overgrep mot eit forsvarslaust individ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå